Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Диригент Николета Конти: "Диригентът е и психолог"

5
Диригент Николета Конти
Снимка: www.operavarna.com
Постановката на „Пепеляшка“ през 2018 година с международен екип е първа в историята на Варненската опера. За диригент-постановчик е поканена добре познатата ни от Опера в Летния театър и други спектакли на Варненската опера, именитата Маестра Николета Конти, единствената италианка, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия” за успехите си на международната оперна сцена. Режисурата е дело на турската режисьорка Екта Кара, сценографията и костюмите, с подчертано съвременна визия, са предоставени от Истанбулската опера, с която Държавна опера Варна поддържа партньорски взаимоотношения. Премиерните дати са две - на 29 и на 30 март.

Николета Конти пред Мартин Николов за първата постановка в историята на Варненската опера на "Пепеляшка" от Росини.

-  Как се чувствате във Варна?

-  За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.

Снимка-  Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?

-  Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.

-  Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?

-  Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.

-  Имате ли любими произведения и композитори?

-  Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.

Снимка-  Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?

-  Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.

-  Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?

-  Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Превалутират влоговете без такса

В продължение на един месец от влизането на България в еврозоната ще има период, в който хората ще могат да се разплащат и в двете валути. През това време търговците ще са задължени да връщат ресто в евро. Това е записано в публикувания проект на Закон за въвеждане на еврото. Цените на стоките и услугите ще се обозначават едновременно в..

публикувано на 29.03.24 в 09:10

Естествено пространство във варненската Градска галерия

Проектът “Естествено пространство” на художници от Австрия и други страни, сред които и България, гостува от 28 март до 18 април 2024 г. в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна. 16 автори се представят в три зали на Варненската галерия с около 70 произведения. Събитието се организира с подкрепата на посолството на Австрия в..

публикувано на 28.03.24 в 08:45

Учени: Плаващи платформи - най-добрият вариант за ветрогенератори в Черно море

Единствената възможност за изграждане на ветрогенератори в Черно море е те да бъдат разположени на плаващи платформи. Това каза за Радио Варна директорът на Центъра по хидро- и аеродинамика към БАН във Варна доц. Николай Марков. Той уточни, че тези плаващи платформи трябва да имат специфични характеристики, съобразени с условията в Черно море. В..

публикувано на 27.03.24 в 09:49

Sean Killian (VIO-LENCE): Хората сами се вкарват в проблеми, когато изказват мненията си в социалните медии

Интервю с Sean Killian (VIO-LENCE) На 29 март за първи път траш култът от Бей Ериа VIO-LENCE ще направи концерт в България. Поканата е от „BGTSC”, мястото – клуб „Mixtape 5”. От средата на 80-те до днес VIO-LENCE успяват да издадат само три албум, но те и до днес са сочени от маниаците като образци на траша. От състава в..

публикувано на 27.03.24 в 09:05

Изостава ли екочасовникът в морския туризъм?

800 000 години въглеродните емисии не са надвишавали 300 ppm, а вече сме на 420. За рекордно високите стойности алармира Апостол Пенков, варненският посланик в Европейския климатичен пакт.  В поредния епизод на подкаста "Европа: Ново поколение" показваме последиците от климатичните промени върху морския ни туризъм. С увеличение на нивата на..

публикувано на 26.03.24 в 10:44

Предстои четвъртото "Биенале на илюстрацията"

"Биенале на илюстрацията" прави своята дебютна излoжба през 2018 година. То е продължение на изложбата "Милениум" (2017 г.) и работата на сайта "Българска илюстрация". Основната движеща сила е илюстраторът Милена Радева, създател на сайта "Българска илюстрация", която активно работи не само в сферата на илюстрацията, но и в организирането на различни..

публикувано на 26.03.24 в 09:05
Георги Милков

Георги Милков и историите от ръчния му багаж

Журналистът Георги Милков представи книгата си "Истории от ръчния багажник" във Варна. Той открехва вратата към срещите си с емблематични личности и споделя преживяванията си от най-горещите точки на света. Казва, че през срещите му идват и най-добрите преживявания. Има и истории, които никога няма да разкаже.  С Георги Милков разговаря Мартин Николов...

публикувано на 25.03.24 в 09:05