Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Остра нужда от кадри с висше образование в областта на техническите науки са заявили близо 80 на сто от представители на бизнеса в България, участвали в анкета на Българската търговско-промишлена палата. 22 на сто от участвалите в проучването са посочили необходимост от висшисти в областта на природните науки, математиката и информатиката, а 19..
За промяна на продължителността на обучението за придобиване на образователна степен „бакалавър“ за специалност „медицинска сестра“ и специалност „акушерка“ от 4 на 3 учебни години настояха от Управителния съвет на Съвета на ректорите на висшите училища по време на съвместно заседание с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев днес...
32% от българите имат позитивно отношение към кабинета "Желязков", но други 39% са на противоположното мнение и не одобряват новото правителство. Това сочи социологическо проучване на "Тренд", съобщи социологът Димитър Ганев. Икономическата тревожност сред българите остава висока. Проблем номер 1 за населението е повишаването на цените. Според запитаните..
Наближаването на 8 март традиционното засилва търсенето на дамска козметика. Рисковете да попаднем на фалшиви парфюми в този период също нарастват, напомнят от онлайн платформата „Ние, потребителите“. От там отбелязват, че макар репликите да копират в голяма степен оригиналите по външен вид, дизайн, надписи, цветове, флакон и опаковка, все пак има..
Все още не се е стигнало до апогея на протестите в Гърция. Това коментира за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна кореспондентът на БНР в южната ни съседка Катя Пеева. Масовите недоволства са с искане за правосъдие заради виновните за влаковата катастрофа преди две години, защото, "не е виновен само началникът на гарата в Лариса" , подчерта..
По повод 125-годишнината от кончината на Капитан Петко Войвода в музея на Възраждането във Варна е подредена изложбата "От Киноцентъра до музейната витрина". В нея са показани автентични народни носии от фонда на Историческия музей в град Попово. Облеклата са част от колекция, събирана през 70-те и 80-те години на миналия век от екипа на серийния игрален..
Ръчна машина за плетене на прежда е най-новият експонат в постоянната експозиция на Музея за нова история на Варна. Машината е на фирмата "Дюбие", модел 1930 година. В онези години това механично устройство е било мечта за всяка домакиня, защото с него плетенето се е превръщало в бързо и удобно. "Точно това е едно нововъведение за времето си, което е..