“Помня, че това бе един изоставен вагон в района на гарата в с. Арковна”, съобщи директорката на историческия музей в Дългопол Румяна Казакова. Спомените й са от далечната 1975 г. Като студентка идва в с. Арковна с колегите си от Великотърновския университет на фолклорна експедиция, за да изследва красотата на говора и обичаите в района. “Водеше ни Анчо Калоянов, бивш уредник – фолклорист в музея на гр. Дългопол. Често отсядахме в почивките си на гарата в страничен коловоз в стар вагон, където оставахме дори и да спим нощно време. Привличаше ни с романтиката и красотата си. Не мога да твърдя, че е бил царски, но всички в селото го наричаха така. Със сигурност беше много по-различен от останалите, които съм виждала. Вътре интериорът бе с красива тъмночервена дамаска”. Прави й впечатление изработката на останалите там сравнително малко чинии и чаши. “Те също бяха много красиви”.
Паметливи жители на Арковна, пожелали анонимност, разказаха, че в района на гарата, която е възлова за жп линията Комунари-Шумен, е имало 2 царски вагона. Единият е бил от композицията на цар Фердинанд, а другият - на сина му Борис ІІІ. От десетилетия те стоят изоставени и напълно разграбени. Вероятно са пристигнали през 50-те или 60-те години на миналия век. Може би в прашасалите архиви на техния собственик, днешната компания “БДЖ”, има някакви документи за историята и съдбата им. За съжаление, обаче днес само паметта на възрастните хора проговаря за тези неща.
Някои от тях си спомнят, че много малко вещи са останали, които могат да разкажат за някогашното царско великолепие, защото почти всичко е разграбено и унищожено. Така малкото откъслечни спомените водят до историята на първия вагон. Той е произведен през 1908 г. за композицията на цар Фердинанд от германската компания “Дойтц”. Виждат се все още буквите от табелата на производителя. Вторият е принадлежал на цар Борис ІІІ и е създаден през 1942 г. Силно корозиралата табела тук, все още прикрепена към корпуса му, показва сериен номер № U3121. Орнамент от една останала дръжка на външната врата на вагона също е специфична и загатва за някогашното й великолепие.
Поради липсата на достатъчно информация в селото се лансира дори версията, че вагоните да са били от композицията на Министерския съвет и в тях да са се возили министър-председателите и министрите на България до 1944 г. От други жители на селото обаче става ясно, че двата вагона са престояли в района на гарата няколко десетилетия, а след това, в средата на 80-те години на миналия век са поставени в живописна местност, близко до р. Камчия, за да се превърнат в почивна зона за отдих на вагон-ревизиорите от секторите в Каспичан и Шумен. За тази цел на сегашното им място е излят фундамент, върху който е насипан чакъл и положени железопътни релси. Върху тях са поставени двата стари вагона. След преоборудването им те се превръщат в малка почивна база. Функционира до 1989 г. След промените мястото около тях запустява и днес високите шубраци и гъстата растителност ги превръща почти в зловеща гледка – като къщичка на Баба Яга. Наоколо всичко тъне в разруха.
“Зная ги като царските вагони”, обобщава кметският наместник на с. Арковна Марияна Христова. Тя също помни, че са собственост на родните железници, но от десетилетия никой не се е интересувал от тяхната съдба.
Два екипа на балчишката пожарна и военна техника успяха да загасят пожара в сухи треви, възникнал в късния следобед днес в района на надписа Балчик и летището. Огънят е овладян за час и половина, каза началникът на противопожарната служба Стелиян Стойчев. Няма пострадали. Това е първият пожар на това място за тази година, след като се..
Въоръжен грабеж е извършен в магазин за хранителни стоки във Варна. Двама маскирани мъже нахлули в търговския обект и заплашили касиерката с пистолети, предаде БНТ. Крадците са взели дневния оборот и тютюневи изделия от магазина. Служителката е стресирана, но не е пострадала. Маскираните мъже нахлули в денонощния хранителен магазин малко след 22..
Варненските седмокласници извоюваха второто място в страната по резултати на НВО. Връстниците им от София ги изпреварват с няколко точки. По български език и литература средният успех е 60,24 точки, който е с 6 точки по-висок от средния за страната. Учениците от София средно са изкарали 65,16 точки. Разликата в успеха по математика между Варна и София е..
Подготвят основен ремонт на СУ "Неофит Бозвели", какъвто не е правен от създаването на училището през 1981 година, съобщават от общинския пресцентър. Със средства от родители през годините само са освежени занималните на подготвителните групи. През зимата температурата е на ръба на минимума за провеждане на учебни занятия, отоплителната инсталация има..
Строителство и основен ремонт на близо 145 км магистрални участъци и главни републикански пътища са започнати от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в мандата на служебното правителство от 9 април до края на юни. За по-малко от три месеца е възобновена работата по всички важни направления и всички приоритетни сектори в ресора на..
Резултатът по НВО по Български език и литература за 7 клас е 54.60 точки. Има известен спад от 44 стотни спрямо миналата година, но тази цифра е в рамките на статистическата грешка. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, предаде БГНЕС. Можем да отчетем една успешна година като цяло, по-добрите резултати са резултат от..
"Бях принуден да се извинявам заради тези мои твърдения, че някои от нашите депутати може би по някакъв начин им е оказан натиск или са взели финансови средства, за да променят своето становище по темата – това, което изказахме по време на изборите. Имам запис с полк. Николай Марков и Дарин Георгиев, които казват, че ще гласуват за програмно правителство..