Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да намерим баланса между коли и пешеходци?

Снимка: Радио Варна

По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите  и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението.

Всички участници в движението във Варна трябва да бъдат с равни права, това смятат  Силвия Чакърова и Нурхан Реджеб . Те са специалисти по урбанизъм и градски дизайн. Живеят в столицата и работят по международни проекти. Имат и опит в други държави . Убедени са , че може да се направят малки промени за подобряване придвижването на пешеходците.

Те споделиха своя опит със свои колеги от Варна,  заедно с които се разходиха по пешеходната зона в историческата част на града. В групата беше и Невена Вълчева, архитект и член на Ре-аниматори, който е майка на две деца - едното е на велосипед, а другото в бебешка количка. Да се направи анализ на пешеходния и автомобилния трафик - това предлага архитект Максим Недков, убеден в необходимостта от проучването след като е бил няколко години в Мюнхен и е говорил с младите урбанисти от столицата, които са от малкото с подобен опит в България.

Силвия Чакърова: Варна има добро начало за развитие на пешеходни зони. Съществуващата пешеходна мрежа в центъра на града е добро начало, от което може да се започне.


Какво препоръчвате да се направи в началото?

Силвия Чакърова: Понякога  може да се започне от малки подобрения. Не е необходимо всички улици да са пешеходни. Подобряване на пешеходното движение може да се случи и по улици, по които се движат автомобили. Въпросът е да се освободи тротоара за пешеходци. Достатъчно е да го освободим от ненужни елементи, които затрудняват придвижването – да се премахнат колчета и кофи за боклук. Не че няма нужда от тях, но да им се намери по-подходящо място. Първите стъпки могат да бъдат минимални в посока осигуряване на по-добри условия по съществуващите улици. По-добро разпределение на пространството, което и без това е ограничено в историческите центрове на градовете.


СнимкаПо-добро разпределение на пространството между всички участници. Трябва да се направят предварителни изследвания и при разширяването на пешеходната мрежа да се включат и някои по-малки улици, които обаче са важни връзки между ключови публични пространства  и важни обекти, което ще позволи по-лесно придвижване на хората.

Нурхан Реджеб: Най-хубавото нещо е, че Варна има огромен потенциал и се започва от много добра основа. Трябва да се създаде по-добра свързаност на велосипедната мрежа, която на моменти е доста фрагментирана. Елементарното нещо, с което трябва да се започне, е да няма конфликт между пешеходци и велосипедисти. Поставянето на велосипедна алея на тротоар не е приемливо, меко казано. Казвам го като специалист в областта на градското развитие, магистър по урбанизъм и градски дизаин.

Силвия Чакърова: Но и като пешеходци и велосипедисти!

Нурхан Реджеб: Стъпките за подобряване на пешеходните зони могат да бъдат по-малки, но реални. Като оживяване на пространството, примерно в момента сме пред Дома на архитекта.

СнимкаКое е първото, което е добре да се подобри тук?

Нурхан Реджеб: Първото е паркингът. Пространството от двете страни на площада е блокирано от автомобили. Велоалеята е по-голяма от мястото за пешеходци, така че бих започнал с това, а след това да се направи и облагородяване на пространството. Да се върне загубеното усещане за площад!

Силвия Чакърова: Да не се възприема сега, че трябва да намалим велосипедната алея, за да намерим място на пешеходците. Но косото паркиране на автомобилите може да се преобразува в успоредно, а може и на места да изчезне. Всички връзки с околните пространства са преградени от автомобили. Може да се лишим от няколко паркоместа, за да създадем по-удобни връзки за пешеходците с околните пространства.

Ние направихме нашата разходка с една доста смела майка с бебешка количка и малко дете, което се придвижваше с велосипед. Те често срещаха трудни предизвикателства при преминаването по тротоарите – високи бордюри, стъпала, разбити тротоари. Трябва да мислим за тези хора – хората в инвалидни колички, за незрящите хора, за детските колички, за малките деца – как те се придвижват в градската среда. И когато мислим за тях и създаваме среда за тях, тя ще бъде удобна за всички. Ние всички дължим на тези хора повече внимание, когато организираме градовете и когато планираме местата за паркиране на автомобили. Да, важно е да има място за колите, но все пак всички сме пешеходци и трябва да мислим и за най-уязвимите участници в движението.

Невена Вълчева е архитект и част от екипа на „Ре-аниматори“. Вие се придвижвате пеша с бебешката количка, а  по-голямото дете е с велосипед. Какви са трудностите като пешеходец?

Градът е компактен като структура със сравнително малки разстояния и това е благоприятно за придвижване пеша. Но често ставаме свидетели на конфликтни места, където е затруднен достъпа на пешеходци. Има какво да се желае по отношение на безопасността на хората в неравностойно положение, каквито по закон сме и майките с деца.

Добре е да се работи по ограничаване и намаляване на автомобилния трафик. Добри са практиките по благоустрояване на тротоарите, но аз имам усещането, че все още автомобилът има превес над пешеходеца. Би трябвало и с личен пример ние като граждани да ограничим движението като си помислим дали всеки път трябва да използваме автомобила си. Аз нямам автомобил и  успявам да се придвижа навсякъде, това е напълно възможно! Или ползвайки велосипед!

СнимкаМаксим Недков : Когато трябва да правим промени, първо трябва да се направи мащабно обследване какво точно се случва в града – колко автомобили преминават, колко велосипедисти, колко пешеходци. Колко време се задържат в едно обществено пространство, какво задържа хората и за какво са там – дали само преминават или отиват заради нещо.

Във Варна правено ли е такова проучване?

Максим Недков : Такова проучване не е правено. Архитектите от софийското студио "Place.make“ са от малкото българи, които знаят как това се прави, защото са работили по международни проекти заедно с датското студио „Ян Геел“.

Вие предлагате във Варна да се направят два анализа?

Максим Недков:  Анализ на транзитния трафик през града и анализ на зоната, която е между пешеходното пространство на „Княз Борис“ и морето и пристанището. Целта е  когато пристанището бъде приобщено и се получи триъгълник между Морски парк, пристанищна зона и градски център, как пешеходната зона да бъде мрежова.

СнимкаКакво финансиране ще бъде необходимо за такова проучване?

Максим Недков :Трудно е да се коментира, но съм сигурен, че цената не е голяма предвид важните решения, които ще се вземат въз основа на този анализ.

Нурхан Реджеб: Много е важно преди да започнем конкретните намеси да имаме ясна идея какво искаме. Планирането на един град започва от едно по-високо ниво, където да си изясним връзките – кои са големите неща, които свързваме, и кои са по-малко съществените неща. На тази основа да започнем да правим конкретните проекти. Много е важно да възприемаме развитието на средата като процес, много е важно да говорим с хората, много е важно да заставаме зад правилните експертни решения. Много е важно да имаме отношение както към хората, но и да помагаме на администрацията. Нашият екип смята, че процесът на планиране изисква споделени усилия от всички!




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Превалутират влоговете без такса

В продължение на един месец от влизането на България в еврозоната ще има период, в който хората ще могат да се разплащат и в двете валути. През това време търговците ще са задължени да връщат ресто в евро. Това е записано в публикувания проект на Закон за въвеждане на еврото. Цените на стоките и услугите ще се обозначават едновременно в..

публикувано на 29.03.24 в 09:10

Естествено пространство във варненската Градска галерия

Проектът “Естествено пространство” на художници от Австрия и други страни, сред които и България, гостува от 28 март до 18 април 2024 г. в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна. 16 автори се представят в три зали на Варненската галерия с около 70 произведения. Събитието се организира с подкрепата на посолството на Австрия в..

публикувано на 28.03.24 в 08:45

Учени: Плаващи платформи - най-добрият вариант за ветрогенератори в Черно море

Единствената възможност за изграждане на ветрогенератори в Черно море е те да бъдат разположени на плаващи платформи. Това каза за Радио Варна директорът на Центъра по хидро- и аеродинамика към БАН във Варна доц. Николай Марков. Той уточни, че тези плаващи платформи трябва да имат специфични характеристики, съобразени с условията в Черно море. В..

публикувано на 27.03.24 в 09:49

Sean Killian (VIO-LENCE): Хората сами се вкарват в проблеми, когато изказват мненията си в социалните медии

Интервю с Sean Killian (VIO-LENCE) На 29 март за първи път траш култът от Бей Ериа VIO-LENCE ще направи концерт в България. Поканата е от „BGTSC”, мястото – клуб „Mixtape 5”. От средата на 80-те до днес VIO-LENCE успяват да издадат само три албум, но те и до днес са сочени от маниаците като образци на траша. От състава в..

публикувано на 27.03.24 в 09:05

Изостава ли екочасовникът в морския туризъм?

800 000 години въглеродните емисии не са надвишавали 300 ppm, а вече сме на 420. За рекордно високите стойности алармира Апостол Пенков, варненският посланик в Европейския климатичен пакт.  В поредния епизод на подкаста "Европа: Ново поколение" показваме последиците от климатичните промени върху морския ни туризъм. С увеличение на нивата на..

публикувано на 26.03.24 в 10:44

Предстои четвъртото "Биенале на илюстрацията"

"Биенале на илюстрацията" прави своята дебютна излoжба през 2018 година. То е продължение на изложбата "Милениум" (2017 г.) и работата на сайта "Българска илюстрация". Основната движеща сила е илюстраторът Милена Радева, създател на сайта "Българска илюстрация", която активно работи не само в сферата на илюстрацията, но и в организирането на различни..

публикувано на 26.03.24 в 09:05
Георги Милков

Георги Милков и историите от ръчния му багаж

Журналистът Георги Милков представи книгата си "Истории от ръчния багажник" във Варна. Той открехва вратата към срещите си с емблематични личности и споделя преживяванията си от най-горещите точки на света. Казва, че през срещите му идват и най-добрите преживявания. Има и истории, които никога няма да разкаже.  С Георги Милков разговаря Мартин Николов...

публикувано на 25.03.24 в 09:05