Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Закриването на професионалните училища е проблем за българската икономика

БНР Новини

Наистина ли има недостиг на работна ръка на трудовия пазар в България и дали вносът на работници от трети страни може да се окаже неговото отдавна чакано решение, бяха част от въпросите обсъдени на форум, посветен на проблема, организиран от фондация „Фридрих Еберт“ и сдружение „Солидарна България“.

Според икономическия съветник на КТ „Подкрепа“ Ваня Григорова, истинският проблем на икономиката не е недостигът на кадри, а закриването или липсата на професионални училища, които да подготвят бъдещите служители в различните й отрасли. Това става ясно от срещите, които синдикатите и представители на Агенцията по заетостта са провели с работодатели в три български града – Пловдив, Казанлък и Варна.

Според Григорова ниският престиж на работническата професия също пречи на кандидатстването за подобни позиции в различните предприятия и индустрии. Тя коментира и настояванията на бизнеса за централно планиране, което да задължава всеки ученик, завършил специализирано училище или техникум, да работи в предприятие по специалността си. Макар и временно, подобно предложение би могло да облекчи кризата с недостига на кадри, но само при определени гаранции и от страна на работодателите. Без подобен ангажимент, това е само една палиативна мярка, която за пореден път отлага неизбежния дебат по темата. Всички аспекти на проблема са подробно описани в доклад, където са заложени и конкретни предложения за законодателни промени в три насоки:

СнимкаНа първо място трябва да спрем трудовата миграция и мобилност, т. е. спиране на усилията за внос на евтини работници от трети държави, уточнява авторът на доклада Ваня Григорова . На второ място – съживяване на професионалните училища, но с гаранция от работодателите, че когато завърши, ученикът ще има къде да се реализира срещу достойно заплащане. Третото важно нещо е работодателите да се задължат да обявяват свободните си работни места в бюрата по труда. Това ще позволи работниците да имат ясна представа за картината в момента, а на правителството ще даде сигурна информация в кои области има или няма недостиг на кадри, както и какви са нивата на заплащане. Смятаме, че тези три стъпки ще дадат резултати и няма да позволят на България да дърпа Европа и нивото на европейското заплащане назад, защото именно това ще се случи, ако продължаваме да вървим в тази посока.

По време на форума бе засегната и актуалната тема от европейския дневен ред, засягаща бъдещето на международните товарни превози. Резултатите от официална анкета, проведена сред 100 българи за целите на доклада, показват как се чувстват този тип шофьори на работните си места. Техните признания развенчават мита за престижността на професията международен шофьор. Ако приемем, че получават около 4000 лева заплата, тя би осигурила добър стандарт единствено за семействата им в България, но не и на тях в чужбина, където се намират през по-голямата част от времето. Огромен проблем за шофьорите остава и фактът, че осигурителният им доход е на нива, близки до минималната работна заплата за страната, защото осигуровките не се изплащат в пълен размер. Причината за това е, че всичко над договорената заплата се изплаща под формата на командировъчни, с които шофьорите трябва да живеят докато са на път. Често се случва да работят и извън установеното работно време, а тахографите, с които разполага всеки камион, се манипулират.

Все пак, ако изберат да останат в България, хората в трудоспособна възраст могат да намерят реализация и тук, тъй като по данни на Агенцията по заетостта незаетите работни места към 5 ноември 2018 година са малко над 13 000 в цялата страна. От своя страна, регистрираните в бюрата по труда са 193 000 и за всяка работна позиция кандидатстват средно по 15 души. Според Ваня Григорова за голяма част от работните места не е необходима особена квалификация, а желание за работа.

Снимки: БГНЕС



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Няма затворени пътища в областите Варна и Добрич

Няма затворени пътища в областите Варна и Добрич, съобщиха за Радио Варна дежурните диспечери в Областните пътни управления на двата града. Пътищата са мокри, проходими при зимни условия, има заледени участъци, които се обработват от машини. За област Добрич заледявания има в района на  Балчик и по четвъртокласни пътища в Силистра. 14 машини са..

публикувано на 13.01.25 в 06:26

Предимно облачно, на места ще превалява дъжд и сняг

Слаб сняг превалява в момента в района на Карнобат, където температурата на въздуха сега е минус 1 градус. В Ахтопол вали слаб дъжд. Температурите на въздуха измерени в 5.00 часа в Източна България и по черноморието са от минус 2 градуса в Разград до плюс 2 във Варна, Шабла, на нос Емине, в Бургас и Ахтопол. Минус 1 градус е в Добрич...

публикувано на 13.01.25 в 05:54

Адресите без ток

На 13.01.2025 г. В периода 8:30 ч. до 9:00 ч.Поради неотложни ремонтни дейности на съоръженията за доставка на електроенергия по искане на ЕСО, ще бъде прекъснато електрозахранването в районите на: с. Старо Оряхово и с. Ново Оряхово. На 13.01.2025 г. В периода 9:00 ч. до 14:00 ч.Поради оперативни превключвания на съоръженията за..

публикувано на 13.01.25 в 05:00

Румънски евродепутат е поискал от ЕК мерки за екологична защита на териториалните води на Румъния и България в Черно море заради петролния разлив в Керченския проток

Румънският евродепутат Виктор Негреску, заместник-председател на Европейския парламент, заяви, че е отправил запитване към Европейската комисия по отношение на "опустошителните ефекти" върху околната среда в Черно море от потъването на два руски петролни танкера в Керченския проток, като е поискал прилагане на съществуващите европейски механизми за защита..

публикувано на 12.01.25 в 16:18

Над 500 машини чистят снега от републиканските пътища

Петстотин и четиридесет снегопочистващи машини обработват настилките от републиканската пътна мрежа за осигуряване на безопасно пътуване на шофьорите при зимни условия, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура". В момента сняг вали в областите Благоевград, Пловдив, Бургас, Ловеч, Сливен, Стара Загора, Велико Търново, Габрово, Кюстендил, Враца, София,..

публикувано на 12.01.25 в 14:17

Три машини обработват район Аспарухово, няма проблеми с трафика по моста

Три машини обработват със сол пътните настилки в район "Аспарухово" във Варна,Аспаруховия мост също се обработва и няма проблем за трафика-това съобщи Ивайло Маринов-кмет на района.Няма проблеми в район "Младост"-съобщи Христо Христов-районен кмет. В район "Владислав Варненчик" ламарина на покрива на асансьорната шахта в блок 308 е била..

публикувано на 12.01.25 в 14:11

В област Варна вали сняг, няма затворени пътища. 16 машини обработват пътищата със сол

Няма заледени и непроходими пътни участъци във Варна и региона-това съобщи областният управител на Варненска област проф.Андрияна Андреева.Вали мокър сняг, 16 машини обработват със сол пътищата Варна-Добрич,пътните отсечки към село Кичево, Баир Баши в района на Аксаково, както и пътя към Суворово-съобщи Георги Стратиев-директор на..

обновено на 12.01.25 в 13:34