Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стела Николова - ДБ

Стела Никилова, ПП/ДБ: Иван Портних 10 години не извърши промени по ОУП, а сега ГЕРБ са първи критици

От войната между общински съветници и кмета на Варна, морската столица няма полза, а губещи са гражданите. Коментарът е на варненския депутат от ПП/ДБ Стела Николова, според която групите на ГЕРБ и „Възраждане“ се налагат над останалите общински съветници които не са ориентирани в административните процедури и хватки. Тя е съгласна и с..

публикувано на 16.11.24 в 15:36
Борислав Гуцанов

Борислав Гуцанов: Промените в Конституцията доведоха до разпад на държавата

За да бъде развързана политическата безизходица, трябва да бъдат върнати конституционните правомощия на президента да назначава служебен кабинет. Това каза в предаването „Позиция“ варненският депутат и съпредседател на ПГ на левицата Борислав Гуцанов. По думите му промените в основния закон са допринесли за конституционната криза и разпад на..

публикувано на 16.11.24 в 14:57

Инж. Христо Димитров: Гарантирам, че ОУП на Варна ще бъде преразгледан и редактиран спрямо днешните изисквания на града

В началото на мандата на общинския съвет, е имало   желание и намерение, да бъде създадена комисия която да направи анализ на ОУП Варна, вземайки предвид обществените нагласи и забележките на инвеститорите. Това каза в обзорното предаване „Позиция“ на Радио Варна председателя на Общински съвет Варна инж. Христо Димитров. По думите му, това..

публикувано на 16.11.24 в 14:17

Подводният фотограф Пламен Вукадинов: Треперя от вълнение всеки път, преди да вляза във водата

Трудно живея над водата, на мен ми е по-добре във водата, не ми се излиза от нея. Това коментира за Радио Варна известният подводен фотограф Пламен Вукадинов. Нямам никакви намерения да спирам - заставам на брега и няма сила, която да ме спре. Преди да вляза във водата, всеки път треперя от вълнение, каза още той.  Да си подводен фотограф крие и своите..

публикувано на 15.11.24 в 06:30

Sakis Tolis (ROTTING CHRIST): Животът е най-доброто предимство

Интервю със Sakis Tolis (ROTTING CHRIST) Гръцката екстремна банда ROTTING CHRIST празнува 35-годишнината си. Със специален концерт групата ще я отбележи и в София на 17 ноември, по покана на „EventEase”. Заедно с тях на сцената ще се качат и EMBRACE BY DARK, които ще представят новия си албум „Extrasensory”. Специалният концерт на ROTTING..

публикувано на 15.11.24 в 05:35

"Момичета с мечти – нека сме повече от три!" - ромските жени и пътят към успеха

Центърът за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе” организира четвърта Национална женска ромска среща „Момичета с мечти – нека сме повече от три!“, която ще се проведе на 14-15 ноември 2024 г. в Дряново. В срещата участват жени и момичета от цялата страна, които активно работят в посока промяна положението на ромската жена. Това..

публикувано на 14.11.24 в 08:10
Иво Инджов

Иво Инджов: Минимален е шансът за редовен кабинет

По-скоро няма да има редовно правителство в рамките на този парламент, той ще функционира няколко месеца и след това ще отидем на нови избори. Тази прогноза направи политологът доц. Иво Инджов. Той допуска обаче, че има минимален шанс за четворна коалиция.  Бойко Борисов демонстрира активност, за да покаже отговорността, която носи ГЕРБ като първа..

публикувано на 13.11.24 в 06:50