Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Биляна Раева: И магьосник да стане управител на Градски транспорт няма да обърне тенденцията дружеството да е на загуба

Общинската фирма „Градски транспорт“ продължава да е на загуба, при тези обстоятелства и магьосник да стане управител няма да обърне тенденцията. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите и, общинският съвет продължава да е принципал на дружество „Градски транспорт“, но..

обновено на 14.07.24 в 10:40

Арх. Михий ван Дрийш: Крайбрежната алея във Варна не трябва да изглежда като автомобилна улица

Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..

публикувано на 13.07.24 в 16:15
Петра Димитрова

Изложбата на Петра Димитрова - протест срещу консуматорството в съвременното общество

Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна,  продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова.  Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване. Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към..

публикувано на 12.07.24 в 08:10
Симеон Димов и Хенри Ескелинен

Симеон и Хенри - новите лица на Варненския театър

Две нови лица ще виждат любителите на театралното изкуство във Варна. Част от трупата на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" от това лято са Симеон Димов и Хенри Ескелинен. Във визитката на 26-годишния Симеон е записано, че е роден в Бургас, където през 2016 завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство "проф. Панчо Владигеров" със..

публикувано на 11.07.24 в 08:00

Писателката Ина Иванова: Изкуството има силата да ни връща базовите човешки настройки

„Не тръгва ли понякога времето срещу търсача, не му ли показва на ъгъла част от лицето си, не разкрива ли в дребна ежедневна случайност забулените следи на предстоящото?  А не е ли любовта единственият възможен начин да прекосиш живота?" Новата книга с разкази на Ина Иванова "И винаги любовта" бе представена пред четящата публика във Варна...

публикувано на 10.07.24 в 08:05
Елина Райнова, Сдружение ЗА ТЕБ - Варна

Сдружение ЗА ТЕБ: Да влезем в обувките на другия и да решаваме проблемите заедно

На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания.  В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..

публикувано на 09.07.24 в 07:00
Атанас Хранов

Художникът Атанас Хранов: ... И да лети дирижабълът по-нагоре към по-светли места

Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна.  Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл". Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е..

публикувано на 08.07.24 в 08:00