Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилия Големинова: Когато за първи път гледах „Нестинарка“ в Стара Загора, през цялото време плаках

110 години от рождението на Марин Големинов – под шапката на този юбилей е изложбата „Фрески и звуци“, подредена до 15 февруари във фоайето на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“ във Варна. От морската столица започва и мини-турнето на балета „Нестинарка“ днес, представен от Старозагорската опера. Балетът по музика на Марин Големинов и хореография на Маргарита Арнаудова ще бъде представен от 19 часа на основна сцена в Държавна опера-Варна.

Знакови мигове от живота на маестро Марин Големинов, селектирани в снимки, ръкописи, писма и дипломи, са включени в експозицията с автор Лилия Големинова. Тя е водещ в БНР – Радио София, и гостува в Радио Варна, за да разкаже за спомените, останали в сърцето й, от нейния дядо, за силата на музиката и големия архив на маестро Марин Големинов.

Какво различава Вашият дядо от останалите български композитори?

Марин Големинов остави на всички нас широтата на своя мироглед. Аз от своя страна имах привилегията да прекарвам много време, да пътувам с него. Това, което го отличава от другите големи български композитори от това второ поколение, е че първо той е живял много години – 92. Имал е голямо развитие в композиторския си език. Късният Големинов е много различен от ранния Големинов, той има изключително авангарден език. При него във всяко едно отношение нещата са вървели напред. И до ден-днешен при мен идват композитори, които разказват, че като са били млади, той е бил човекът, който им е помагал и ги е насърчавал да бъдат модерни, нови, авангардни. Умееше, въпреки годините си, да бъде в крак с времето. Той е преживял много големи промени в чисто композиторското си развитие.

Кореспонденциите, които докато разглеждахте, и Вас докоснаха много дълбоко?

Може би донякъде писмата с Димитър Ненов, един от много интересните български композитори. Той е бил архитект и изключителен пианист, който му обяснява неща, свързани с други големи музиканти, с техните отношения и нотите, които му е дал. Аз съм чувала от някои от разказите на неговите учители, че Ги дьо Лионкур, който е бил един от професорите му в Париж, му е написал, когато се дипломира Марин Големинов с първия си квартет: „Толкова е хубав квартетът ви, че бих искал аз да съм го написал“. Ей такива неща успях вече наистина да намеря – неща, които в реалността на практика съм слушала, но можах да ги видя след това написани. Най-хубавото нещо, което открих около тази изложба и хората, които ми се обадиха, е че музиката на дядо ми е жива и хората продължават да я изпълняват. Вярвам, че причината е, че тя просто е добра. Вярвам, че не е била само продукт на тогавашния момент или тогавашното време. В една картичка намерих написано и посланието от Оливие Месен, който беше много близък до дядо ми и ходеше на нашата вила в Бистрица: „Така, както пеят птиците тук, в Бистрица, не пеят никъде във Франция“.

Очакваме съвсем скоро балета „Нестинарка“ във Варна, от където тръгва и мини-турнето.

Да, много се радвам, че „Нестинарка“ гостува във Варна тази вечер. Това е оригиналната постановка на Маргарита Арнаудова. Цветен, прекрасен и международен е съставът на Старозагорския балет – на сцената могат да се видят китайски танцьори, образът на Найден се играе от албански балетист. Анелия Димитрова, която играе Демна, е изключителна. Тя получи „Кристална лира“ за това превъплъщение. Когато за първи път отидох в Стара Загора да гледам този спектакъл, през цялото време плаках. Смятам, че това е не само защото е свързан с дядо ми и със семейството, а защото това е един изключителен спектакъл.

Какви са събитията, посветени на 110-годишнина от рождението на Марин Големинов и какво предстои оттук насетне?

През миналата година се възродиха произведения, които не бяха свирени от 30-40-50 години – концерт за цигулка на Марио Хосен, изпълняван от Боян Лечев през 70-те години, два концерта за виолончело. На 1 февруари в София предстои концерт контрабас на акад. Георги Минчев, един от учениците на дядо ми. Той посвещава този концерт на своите учители – там са Големинов, Оливие Месиен и Родион Шчедрин, събрани в едно. Много неща към този момент се случиха вече, но и продължават. Очаква се да бъде издаден един диск с творби, които се записват от симфоничния оркестър на БНР. Предстоят и два концерта, единият от които е записан от Христо Танев. Това е концерт, който на практика никога не е бил изпълняван официално – тогава се е считало, че е бил твърде модернистичен. В няколко оперни театъра тече подготовка по поставяне на някои от оперите на Марин Големинов, които чакам с голямо нетърпение. Връчихме и за поредна година наградата на името на Марин Големинов, тази година на „Арабеск“. Този балет, заедно със софийските солисти, са двата състава, които непрестанно играят или свирят музика на Големинов. За щастие музиката продължава да живее! Смятам, че музиката, в който и етап от детството да присъства на един човек, остава за цял живот. Отношението ти към музиката определя цялото ти отношение къ
м света – то във всяко нещо после дава своето отражение!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15