Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как да извадим човек от дънна яма, ако не можем да плуваме?

Снимка: БГНЕС

Как да извадим от водата човек, попаднал във водна яма? Това показаха днес варненските спасители по време на демонстрации, посветени на започналата Седмица на водното спасяване на плажовете. Как се реагира при инцидент с давещ се в зоната на отговорност на  спасителен пост днес беше показано на Южния плаж във Варна. Демонстрациите в комплекса „Камчия” е на 3 юли от 11.00 часа, на „Златни пясъци” - на 4 юли, 11.00 часа и на „Св. св. Константин и Елена” - на 5 юли, пак от 11.00 часа.

На 4 юли (четвъртък) от 18.00 часа на Южния плаж във Варна ще се проведе и градското първенство по водно спасяване за действащи спасители. В надпреварата ще се включат и спасители от Албена, Слънчев бряг, Приморско и др.

Велислав Цеков, председател на Дружеството на специалистите по водно спасяване към БЧК-Варна, обясни за Радио Варна как се действа в такава ситуация:

Снимка

Най-важното, според него, е да не се изпада в паника. Спокойствие трябва да запази както човекът, попаднал ненадейно в дънна яма, така и тези, които трябва да го спасят.

Дори и хора, които не могат да плуват, могат да са изключително полезни. Факт е, че дънните ями като правило не са далеч от брега. Те се образуват от прибоя на вълните в плитчините. "Профилът на нашето море се променя всяка сутрин, според вълната", обяснява Цеков. Опитните спасители обикновено проверяват района, за който отговарят, всяка сутрин и обозначават дънните ями - било с някаква сигнализация, било като предупреждават влизащите в морето за местонахождението им.

Когато е плитко - до коленете или дори до кръста, хората си ходят спокойно, не се страхуват, мислят си, че са в безопасност, и изведнъж пропадат в дънна яма. И не знаят какво да правят. Как трябва да реагират? Ако има силна вълна - да я използват. Да се оставят вълната да ги извади от ямата, докато се движи към брега. Ако няма вълнение, трябва да се плува успоредно на брега, докато свърши дънната яма. Или да се правят някакви движения във водата, за да остане главата на повърхността, докато дойде помощ.

Хората на брега, дори и да не могат да плуват, могат да помогнат като направят спасителна верига. Те са стъпили на дъното, не плуват, а последният подава на пропадналия в дънната яма ръка или предмет.

Велислав Цеков си спомня най-критичната ситуация в практиката си на спасител: Беше преди години, когато още спасителните жилетки не бяха задължителни, а водните атракции масово навлизаха. Така един банан, теглен от катер, се преобърна в морето пред поста ми. На него имаше 7 деца. С колегата изпаднахме в изключително сложна ситуация. Това, което се прави в такива моменти, е да се разхвърлят плаващи предмети наоколо".

Цялото интервю на Даниела Стойнова с Велислав Цеков можете да чуете в прикачения звуков файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Георги Стоянов: Опитите с извалявания от потенциални облаци е в интерес на земеделието ни

Експериментите са свързани с измененията на климата и недостига на вода в някои райони на станата. Такива вече се правят в съседна Румъния от български учени и метеоролози. В напреднала фаза на опити са САЩ, Канада, Китай и Русия, каза за Радио Варна Георги Стоянов, председател на Български фермерски съюз.  Европа изостава, но в Румъния се..

публикувано на 17.07.24 в 08:15

Морски еколог: Високите температури са пагубни за част от живите организми в Черно море

Наблюдаващата се тенденция от последните 8-9 години за изместване на сезоните и удължаване на лятото остава. Високите температури започват още от края на май и вече в началото на юли достигат своя пик, както на атмосферния въздух, така и на морската вода . Тези фактори носят последици за живите организми в Черно море.  Това каза доц. д-р Виолин Райков..

публикувано на 16.07.24 в 08:35

Румънецът Габриел, който чисти България: Много добри хора срещнах за една година

Румънецът Габриел, който е познат у нас с акциите си по почистване на различни градски пространства и който намери много съмишленици, не се отказва и продължава да дава добър пример. Той живее и работи в Лондон, където заедно със съпругата си отглеждат децата си. Тя е от Варна и прекарват известно време и в морската столица. Семейството редовно пътува до..

публикувано на 16.07.24 в 08:30
Каръл и Норман Макдоналд

"Шотландски боец" от село Куманово

Какво знаете за Шотландия? Част е от Обединеното кралство, а населението ѝ е около 5 милиона и 500 хиляди души. Известни са с характерния си, специфичен акцент в изговора на думите, който понякога затруднява общуването с тях. Шотландци са и съпрузите Норман и Каръл Макдоналд, които от години прекарват летата си в аксаковското село Куманово. Те..

публикувано на 15.07.24 в 08:20

Max Cavalera (CAVALERA CONSPIRACY, SOULFLY, екс-SEPULTURA): Важно е да не забравяме миналото

Интервю с Max Cavalera (CAVALERA CONSPIRACY, SOULFLY, екс-SEPULTURA) Кой не знае Max Cavalera, кой не е чувал за него. В рамките на година заедно с брат си Iggor, двамата презаписаха първите три издания на SEPULTURA – минилбума „Bestial Devastation”, дебюта „Morbid Visions” и „Schizophrenia”. Под името CAVALERA Max и Iggor ще направят концерт и в..

публикувано на 15.07.24 в 07:10

Биляна Раева: И магьосник да стане управител на Градски транспорт няма да обърне тенденцията дружеството да е на загуба

Общинската фирма „Градски транспорт“ продължава да е на загуба, при тези обстоятелства и магьосник да стане управител няма да обърне тенденцията. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите и, общинският съвет продължава да е принципал на дружество „Градски транспорт“, но..

обновено на 14.07.24 в 10:40

Арх. Михий ван Дрийш: Крайбрежната алея във Варна не трябва да изглежда като автомобилна улица

Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..

публикувано на 13.07.24 в 16:15