Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Очакване" на Елена Стоева

6
Снимка: Галерия Le papillon

Арт Галерия Le Papillon от 8 юли до 5 август 2020 г. представя изящните творби на романтичната Елена Стоева, създадени в ситуацията на „спряло време“. Времето, в което  натиснахме спирачка и позабавихме забързаното ни ежедневие.
Този период даде много надежди за промяна към добро в живота ни, в поведението и мисленето на хората, в загрижеността един към друг, мисълта за света, който ни заобикаля. Тази надежда и очакване на положителната трансформация в човека са основните емоции в творбите, обединени от темата "Очакване". Пейзажът през прозореца с усмихнати нотки и застиналият живот, пресъздаден в ефирните натюрморти с осезаемото присъствие на пролетта като мощен обновяващ символ, са основните теми, чрез които изразява мислите и емоциите си Елена Стоева. В изложбата са включени малко повече от 20 творби, утвърждаващи романтичната художничка в лиричен разказвач.
На какво ни научи времето в изолация? Стана ли човекът по-чувствителен към малките неща и цени ли природата? Художничката Елена Стоева сподели размишленията си по темите  в разговор със Светлана Вълкова.

Заглавието на картината Ви - „Душата ми бяга по полета от макове“, ми звучи като заглавие на стихосбирка. Всичко в картините Ви излъчва щастие, промяна, нещо ново и красиво. Кога рисувахте вашите творби?
Рисувах ги по времето, когато започна карантината. Останахме си вкъщи, ходихме само сред природата. Но в самото начало се чувствах така- дуашта ми бягаше по полета от макове.

Какъв беше този период за вас? Промени ли се нещо във вашето възприятие за света?
Смятам, че светът не е същият. Нещо повече – убедена съм в това. И мисля, че никога няма да бъде такъв, какъвто го познавахме преди. Цялата тази ужасна ситуация промени общуването, хората започнаха да се страхуват един от друг, дори вече като видиш приятел си по-предпазлив и не смееш да го прегърнеш. Тази прибраност на хората е доста потискаща, но от друга страна ги има и ясните знаци, че е дошло времето те да си променят мисленето.
Живеем на такова място, където имам възможност непрекъснато да наблюдавам природата. Видях какво се случва с нея, когато всички бяха затворени и не можеха да й вредят. Всичко избуя, животните станаха по-социални. В една от разходката си край реката (бел. ред. -  по брега на р. Янтра, във Велико Търново, където живее и твори художничката) се запознах с една гарга. Животните са по-спокойни.
Цялата природа реагира положително на това, че хората се спряха. Това също беше толкова ясен знак, че е крайно време да приберат лакомията си и да бъдем малко по-толерантни към целия свят, който ни заобикаля.

Тази природа, която видахтя по време на кризта ли запазихте в картините си?
Нещо такова се случи. Краят на май ми е много любим с черешовите дъждове. В условията на карантина си стоиш вкъщи и съзерцаваш през прозореца страхотния дъжд, живота.Тогава имах много силни надежди, че хората ще стигнат до нови изводи. В началото всички бяха много добри. Започнаха да си помагат, възникнаха групи във фейсбук за тов.  Всеки споделяше своите преживявания и какво се разкрива пред неговия прозорец. В този период, този труден момент се улавяше нотка на взаимопомощ.
В някои от картините си показвам каква гледка виждам аз през стъклото. Тези с котките, например, илюстрират техния чудесен живот, как общуват помежду си, те не спярха да живеят.
Истината е, че на мен много ми липсваха близките ми. Липсваха ми събиранията, нормалната комуникация. След това една обикновена среща с приятели можеше да ме разреве. Започнахме да отдаваме значение на малките неща. Когато пък всички бяхме вкъщи, се замислих, че никога не сме общували толкова пълноценно.
                                 
Класическа живопис - любимите Ви цветове може би са ярките?
В един момент рязко минах в синьо. Тези сини и зелени цветове не съм ги мислила нарочно, но те си идваха.
"Очкаване" нарекохте изложбата си? Какво очаквате?
Очаквам нещо по-добро. Очаквам хората да разберат посланието. Да започнат да се радват на малките неща. Те вече обръщат внимание на природата. Седейки вкъщи, те започнаха да забелязват, че навън има небе. Много се надявам да продължи да бъде така.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с Елена Стоева можете да чуете от звуковия файл по-горе.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15

Лекото метро по бул. "Цар Освободител" може да се замени и от електрически автобуси, ако е целесъобразно

"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, по земя, а не чрез повдигнато на колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на РВ „Позиция“,..

публикувано на 20.04.24 в 15:03

Собствените несгоди в България карат хората да се съмняват в Европейския съюз

Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз,  а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна.  "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..

публикувано на 19.04.24 в 08:25
Пламен Манушев

Пл. Манушев: Липсват технически кадри у нас. И със средно образование, и с висше

За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..

публикувано на 18.04.24 в 09:26