Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Ивелина Иванова: Всеки има в себе си един мъничък клоун

Ивелина Иванова е актриса на свободна практика в Париж. Работи съвременен и уличен театър, както и клоунада, която е много популярна във Франция. Интересува се и от социалния ефект на своята професия, затова става един от артистите, които правят специален деня на децата във френските болници. Тя посещава децата в онкологичното отделение на една от най-големите парижки болници "Робер Дебре". Ивелина е възпитаник на варненската френска езикова гимназия "Фредерик Жолио-Кюри" и единственото й желание е било да продължи да учи театър. Родителите й обаче са против, а и не я приемат в НАТФИЗ, така тя се озовава в Париж като студент по  "Лингвистика и семиология" в Сорбоната, но когато идва време за магистратура избира да пише за театър и разбира, че тази страница в живота й не е затворена. Приемат я в театралното студио Витри, в Париж, продължава в школата на френския актьор и педагог Жан Пол Денизон, работил със знаковия за британското театрално и филмово изкуство Питър Брук. След това завършва магистратура "Театър" в Сорбоната.  Ваканцията й във Варна това лято беше посветена на артистична изява и за най-новия проект на групата архитекти "Ре-аниматорите", част от тях също френски възпитаници. Тя проведе интервюта с жители на варненския кв.Конфу за развитието на квартала им, който много се промени след пробива на бул.Васил Левски, а след това влезе в ролята на техен гид разказвайки им споделените положителни и отрицателни отзиви. Архитектите превърнаха една от пасарелките в артистично пространство за ден, демонстрирайки идеята, че градът трябва да се развива повече в удобство на хората в него. За Радио Варна актрисата Ивелина Иванова разказа още:

Повечето артисти във Франция са многопластови, понеже там са много малко щатните артисти. Работя с най-различни трупи, правя както клоунада (във Франция е много известна), детски, съвременни и улични представления.

Като казахте клоунада се сещам, че в България ваши колеги артисти-клоуни започнаха да правят в някои болници кратки представления за деца, за да ги зарадвеат. Вие също имате подобен опит, как стигнахте до детското онкологично отделение в парижката болница "Робер Дебре"?

Много ме интересува социалният аспект на всяка една професия. Болницата е много тъжно място, особено за деца, когато трябва да престоят малко по-дълго време. Но във Франция в почти всички детски отделения има всякакъв тип артисти. Сама намерих асоциация, която търси такъв тип артисти. Отначало не знаех дали това ще е най-подходящата форма за мен, защото не бях убедена, че ще издържа на напрежението, все пак става въпрос за онкологично отделение. Но децата всъщност са си деца независимо, че са в болница. Те имат нужда да бъдат забавляване и най-вече да играят за да забравят, че са в болничното пространство. На мен страшно много ми харесва да се превъплъщавам в различни роли в отделенията.

Дават ли ви някаква професионална провокация от това, което предварително сте замислили да им покажете?

Да, с такива деца не може да се представя просто едно представление, което предварително си подготвил. Те много често не са в състояние да гледат дълго време, понякога дори не могат да станат от леглата си, така че при тях има едно постоянно преизмисляне, на игра, подход. За мен работата в онкологичното отделение определено беше изключително обогатяваща.

Какво ви престои когато се върнете в Париж?

Имах няколко представления, които бяха анулирани, заради Ковид 19 и карантината. Театрите в Париж вече отвориха, така че искрено се надявам ... Имах едно представление с клоунада за възрастни.

Ракажете ни за това представление.

По принцип всеки има в себе си един мъничък клоун, който се е скрил и с минаване на годините все повече се скрива, скрива, скрива. Работата на нас артистите, които се занимаваме с клоунада е да го открием това малко клоунче, да го развием, да го направим много голямо и да му дадем пространство да се развива. Защото една част от този клоун е детето в нас, вярата му в доброто, че всичко е възможно и в същото време детинската наивност и детинските проблеми.  За разлика от театъра клоунът е много близо до самия човек, който играе. Клоунът не е отделен персонаж, той е друг и в същото време е теб. Той е и двете.

Как приемате обстановката в света в момента?

Сега я приемам по-добре, защото се намирам във Варна и морето е на 10 минути от мен. Беше ми доста по-трудно в Париж и бях затворена в един апартамент и имах право да излизам само по един час на ден. Искрено се надявам, че нещо в нас ще се промени, когато всичко това свърши. Надявам се да е по-бързо.

В каква посока обаче се променя светът, хората...?

Според мен с тази наложена карантина си дадохме сметка, че границите не са така отворени, както си мислихме и също, че Skype или Zoom не ни сближават толкова, колкото си мислим.

Правите ли дългосрочни планове или държите на фокус предимно настоящето?

В моята професия се налага да имам дългосрочни планове, защото представления и репетиции се планират от доста дълго време. Сега плановете се наложи да бъдат променени, може би е за добро. Така че продължавам да си правя дългосрочни планове и се опитвам с усмивка да приемам промените по тях.


Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Кинорежисьорът Милко Лазаров

Милко Лазаров: Страхът от новото е като да си болен и да те е страх да се излекуваш, за да не се разболееш отново

Трябва активно да искаме смяна на това, което не ни харесва. Страхът от новото, което се задава, е като да си болен и да те е страх да се излекуваш, за да не се разболееш пак. За случващото се в страната - екшън, хорър, комедия или треторазрядна сапунка, анализ прави режисьорът Милко Лазаров в интервю на Даниела Стойнова. Той..

публикувано на 06.08.20 в 12:33
Сабина Максимова

Сабина Максимова: Ако продължим да изхвърляме пластмаса, впоследствие ще я дишаме и пием

Златен медал получи еко идеята на варненка, предложила пластмасовите чаши в детските градина да бъдат заменени с иноксови. Мисия „Аз избирам чашата за многократна употреба“ получи отличието в световната еконадпревара 2020 BEYONDPLASTIC AWARD. Кампанията за замяна на пластмасовите чаши за вода в детските градини у нас е наградена в категория..

публикувано на 02.08.20 в 12:21

Какво не знаем за лечебната билка безсмъртниче?

Лечебната билка безсмъртниче /жълт смил/ е позната от столетия, но стана хит култура в България преди 6-7 години. От нея се произвежда етерично масло с изключително ценни свойства. Безсмъртничето /Helichrysum/ расте по песъчливи и крайбрежни места. Отглежда се трудно и при дестилацията се извличат малки количества масло, затова то е доста..

публикувано на 02.08.20 в 06:36

Евгения Войнова и нейните "Книги за обичане" докосват детските сърца

За да отгледаш едни чудесни, перспективни деца, които да се реализират, на първо място трябва да ги възпиташ като добри хора. Това каза в интервю за БГНЕС Евгения Войнова, която е автор на 5 прекрасни детски книги – книги за обичане.     Войнова е художник и..

публикувано на 01.08.20 в 14:52

Красимир Вълчев: Длъжни сме да започнем новата учебна година присъствено, въпреки пика на заразени

Всеки един министър във всеки един момент е готов да подаде оставка, всички министри могат да бъдат сменени. Есента ще бъде трудна, не зная как ще се справи правителство без парламент – нито една социална или икономическа мярка не може да бъде гласувана, нито пък актуализация на бюджета. Нашето намерение засега като правителство е да довършим..

публикувано на 01.08.20 в 09:25
Боян Благоев

Боян Благоев: Убиването на змия носи лош късмет

Боян Благоев е на 47 години от Варна. Той е най-новият служител на община Варна, който беше назначен на работа към общината на длъжността – ловец на змии. Боян работи в автосервиз. Случайно научава за обявата на общината, кандидатства за обявената длъжност и го назначават. За себе си разказа, че   обича влечугите, дори е отглеждал  питон и боа...

публикувано на 31.07.20 в 07:00
Провадия-солницата от „птичи поглед”. Снимка: Исторически музей – Провадия

Проф. Васил Николов: Най-атрактивният праисторически обект в Европа - Провадия-Солницата, тази година ще бъде затворен за туристи

16-тият археологически сезон на Праисторическия комплекс Провадия-Солницата ще започне на 1 август и ще продължи около два месеца, каза за радио Варна проф. Васил Николов, ръководител на разкопките. Все още не е ясно колко точно ще е финансирането, допълни той. За първи път тази година историческото място няма да бъде отворено за туристи, заради..

публикувано на 27.07.20 в 12:43