Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Генералният секретар на Европейската асоциация на фестивалите

Катрин Девентер: Инвестирането в изкуство и култура е инвестиция в обществото

Катрин Девентер
Снимка: medium.com

Генералният секретар на Европейската асоциация на фестивалите Катрин Девентер присъства на откриването на Международния музикален фестивал „Варненско лято“. Тя има специален интерес към културата. Вярва в обединяващата й роля на Европа.

Какво е впечатлението Ви от ММФ "Варненско лято"?

„Варненско лято” е най-старият фестивал, който е член на Европейската фестивална асоциация. Има над 90-годишна история. Това говори и за качеството на това събитие, защото няма как фестивал с толкова дълга история да не е значим. Означава, че той е важен за града - неговите жители, посетителите и всички, които се интересуват от артистичния живот във Варна". "Самата възраст на "Варненско лято" говори за това, че той е символ на качество. Но не е само това, мисля, че особено в последните години града обръща сериозно внимание на изкуствата.. Варна е фестивален град – 16-17 фестивала се организират от общината, а има още много други фестивали, които имат своя живот във Варна. Градът Ви е много оживен, има и много туристи. Докато се разхождах по плажа, чух толкова различни езици. Високото ниво на фестивалите води и до привличането на по-различни туристи, което също е полезно и обогатява градът Ви. Творческият директор Марио Хосен и екипът му са изготвили много интересна и качествена програма на „Варненско лято“. Пълно е с таланти от цяла Европа. Това е страхотна възможност и за варненци да се насладят на това изобилие от международни творци – от диригенти до солисти и оркестри.

Какво е значението на фестивалната асоциация?

Европейската фестивална асоциация е създадена преди близо 70 години. Основната причина според мен е,  за да се запознаят организаторите на фестивали от Стария континент, да опознаят творческия фон в конкретната страна. Нейните културни, социални, политически и други предизвикателства. Чрез изкуствата и фестивалите, основателите на нашата асоциация са вярвали, че ще изградят европейска общност, която да споделя общи ценности в онези години.  В момента е факт сътрудничеството помежду ни - българските творци имат много по-лесен достъп до европейските фестивални сцени и обратното. Това сътрудничество е много важно. 13-14 държави в Европа са се организирали в национални асоциации. Сред тях са България, Република Ирландия, Италия, Франция, Швеция, Скандинавските държави. Сътрудничеството между тези национални асоциации, Европейската фестивална асоциация и отделни фестивали е много интересна смесица на творчески талант на европейско ниво. Самият международен музикален фестивал „Варненско лято“ е член на нашата асоциация от 1989 година. 

След трудната година, която преживяхме, в която фестивалите бяха онлайн или въобще не се провеждаха, как започва фестивалното лято на Стария континент, сега?

Това е едно ново начало наистина, въпреки че има много поп и рок фестивали, които все още няма как да се провеждат, защото не могат да изпълнят изискванията за безопасност. Така че все още е много трудно, особено програмирането. Трябва да имаш поне няколко сценария. Не се знае дали международните творци ще дойдат, на какъв капацитет ти е залата. Има огромни разлики в различните държави – някъде са на 50%, някъде на 70%. Фестивалът все още е сложно уравнение, организаторите имат много безсънни нощи. Но в нашата асоциация има 30 фестивала, които отново радват своята публика, макар и с намален капацитет на залата, с по-скромна програма. Това обаче отново вдъхва надежда на хората, че ще могат да бъдат заедно на културни събития, много е емоционално за всички. Някои музиканти не са излизали скоро на сцена и за тях е огромна тръпка.

Как онлайн медиите се отразиха върху провеждането на фестивалите. Какво се промени?

Тепърва ще разберем, но едно е сигурно – когато започна пандемията нямаше План Б. Вече не е така. Има различна онлайн среда, която се използва много повече от творците в полза на зрителите. Това ще се запази по този начин и ще се развие, но в същото време видяхме, че нищо не може да замени срещите на живо, особено по отношение на фестивалите. Те са изживяване, което трябва да се сподели. Обсъждането на изпълненията е нещо незаменимо. За две седмици или два месеца се създава една фестивална общност. Не е като да отидеш просто на един концерт, а наистина ставаш част от фестивалната общност за определен период от време. Онлайн средата осигурява лесен достъп до много изкуства, но създаването на такава общност е много по-трудно. Никой фестивал не може да си затвори очите пред развитието на технологиите, но в основата винаги ще са живите човешки взаимоотношения.

Кое е основното с което можем да характеризираме европейските фестивали? Включително и тези които са фолклорни. Това, че те представят многото лица на Европа ли е основното за тях?

Не е само това. Разбира се, че има общи черти в европейските фестивали, но мисля че в основата им стои това споделяне на различията ни. Винаги опитваме във фестивалите ни да покажем местните таланти, които да се докоснат до международната общност. Фолклорът може да е израз на местната идентичност, на усещането за града или държавата, но дори и във фолклора има толкова много навързани исторически елементи. Например, Балканският полуостров е пресечна точка на толкова много култури и това влияе на фолклора на държавите. Същото можем да кажем и на световно ниво. Не познавам творци, които да пишат за определени държави. Винаги водещо е личното изразяване. Националните химни са изключение, като цяло свободният творец няма такива ограничения, той не мисли за конкретна държава, когато пише музика. Фестивалът е платформата в която можем да празнуваме тези различия и и ги приемаме като обогатяване и любопитство, а не като ненавист и страх от другите.

Фестивалите са скъпо начинание. В това отношение как подхожда държавата, бизнесът, общините. Достатъчно ли финансират европейските фестивали?

Не. И мисля, че една от най-важните задачи на организации като нашата е да да дадем гласност на това, че инвестирането в изкуство и култура е инвестиция в обществото. Това е в интерес на града, а и на самия бизнес. Ако има нещо, което сме научили за бизнеса в тази пандемия е, че той има нужда от здраво общество. Иначе няма да има кой да пазарува. По време на т.нар. „локдаун“ видяхме, че няма кой да купува стоки, никой не излизаше навън. Пандемията показа на бизнеса, че е в техен интерес да инвестират в здравето на обществото. Изкуството и културата може да са им инструмент в тази насока, защото чрез тях хората се чувстват по-добре - пълноценни и здрави. Силно се надявам бизнесът да осъзнае това и да се включи по-активно. Мисля че повечето общини го разбират, но битката за финансовото осигуряване на фестивалите винаги е сложна. Това е инвестиция, която се връща многократно, но не може да се сравнява с комерсиалното, където най-важна е печалбата. Не е така в изкуството – то обединява и одухотворява хората.

Какво бихте казали на хората, които още се колебаят дали да посетят някои от концертите на ММФ „Варненско лято“. Защо си заслужава?

Отново можем да споделим емоцията, красотата на музиката. Фестивалът продължава три месеца, има много възможности и разнообразна програма. Но споделянето на емоцията, красотата и впечатленията от концертите е нещо специално. Все пак отново можем да седнем един до друг, като човешки същества, което в тези времена е много значимо. Този страх от вируса още е в нас, но това е едно добро начало към преодоляването му. Отново трябва да опитаме и ще ни се отвори апетитът за изкуство, сигурна съм.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Юри Георгиев - за хвърчилата, чудесата и фестивала по света и у нас

Един бивш военен пилот от Варна продължава да лети, но по много различен начин. Той пуска хвърчила и им се радва истински. Това негово хоби успя да зарази цяла Варна през последните години, а вече и цялото Българско Черноморие.  Юри Георгиев е човекът, който провежда Фестивала на хвърчилата. Такъв имаше във Варна, тази събота и неделя, на плажа в..

публикувано на 27.08.24 в 08:25

Екстремно високи температури в новия албум на Polina

"475°C е максималната температура, измерена на Венера. Планета, богиня, закрилник, воин, многолика, многопластова, начало и край. "475°C" се казва албумът, който със силна увереност и романтични чувства създавахме през последните две години." Така Полина и Фенги описват новия албум на Polina , който излезе на 23 август. Изданието съдържа 9..

публикувано на 26.08.24 в 08:00

Иван Плачков: Усетихме се българи едва в свободна Украйна

Никога не съм учил специално български език, говорехме го само вкъщи. Дори, когато започвахме училище по времето на СССР, първата година в Чушмелий (Криничкое) беше нулева и учихме само руски език. Съветския съюз правеше всичко възможно да не се чувстваме българи. Това разказва украинският политик от български произход Иван Плачков, с когото..

публикувано на 24.08.24 в 08:45

Новият наставник на БК "Черно море-Тича" Георги Давидов: Когато всички сме обединени, нещата се получават

Новият наставник на баскетболния тим на "Черно море-Тича" Георги Давидов вече е във Варна и работи по селекцията на тима.  Отборът се събира за официална първа тренировка на 26 август. Новите сигурни двама са Николай Стоянов и Цветомир Чернокожев, които идват от „Спартак“-Плевен. Чакат се и двама американци, съобщи за Радио Варна Давидов. В момента..

публикувано на 23.08.24 в 08:00

Художничката Светла Косева: Варна все още носи духа на Belle Époque

В празничния ден на Варна – 15-ти август, в галерия "Ларго" се откри самостоятелна изложба живопис на Светла Косева. Варненката представя 14 живописни платна, повечето създадени специално за представянето ѝ в родния ѝ град. Косева е позната на публиката със своя класически, импресионистичен рисунък, с пастелната, изчистена палитра, с композициите,..

публикувано на 22.08.24 в 08:00

Младият скулптор Мартиан Табаков за опитите да разкрие свойствата на звука

Младият скулптор Мартиан Табаков показва на варненска публика звука "Преди музикалните инструменти" в едноименна изложба. Музикалните му скулптури демонстрират естественото взаимодействие между материалите. Творческата му амбиция успява да извади от метална фуния духа на Алпите с наподобяващи тонове от алпийски рог. Скулптурите си разработва от..

публикувано на 21.08.24 в 08:40

Dave Ingram (BENEDICTION, екс-BOLT THROWER): Не можеш да угодиш на всички

Интервю с Dave Ingram (BENEDICTION, екс-BOLT THROWER) По-малко от две седмици ни делят от седмия "Running Free Festival". Подробностите – накратко - 30-31 август, къмпинг "Стринава“, Дряново. Двудневното мероприятие ще бъде закрито с концерт на дет пионерите BENEDICTION. С помощта на организаторите от HMC "Metal Force" специално интервю за „От..

публикувано на 21.08.24 в 07:30