Обществено обсъждане на проекта за изграждане на градска железница (леко метро) във Варна се проведе в късния следобед вчера в зала „Пленарна“ на Община Варна. Проектът беше качен преди три седмици в сайта на Общината, а линкът за отварянето му беше обявен и на пресконференция тогава.
Варненци: Липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница
С какво е аргументирано подземно трасе през Морската градина и археологически резерват „Одесос”?
Това е заложено в Част 3 на проекта, която единствена от общо седемте части на железницата не е заложена в настоящия ОУП на Варна, приет през 2012 г., отбеляза инж.Марин Михайлов от проектантския екип. Самата Част 3 има три разработени варианта, от които да избере възложителят Община Варна, допълни Михайлов. Един от тях предвижда лекото метро да минава подземно през Морската градина до ж.п.гарата.
Ако Част 3 бъде одобрена ще се наложи да бъде актуализиран настоящият ОУП на града, поясни проектантът
От проектантския екип уточниха, че подземното преминаване през историческия център ще е на дълбочина от 6 метра и повече, така че да не се засяга културно-историческото наследство.
Стратегията и обосноваността на лекото метро е във връзка с развитието на промишлената зона в община Аксаково, каза заместник-кметът Христо Иванов. Варна и региона нямаме такава зона. Цялата идея е, че двата проекта трябва да вървят паралелно, тъй като са изключителни мащабни като обхват от една страна. От друга страна реализацията на всеки един проект, нило иконимическата зона, било лекото метро, като връзка между индустриалната зона и Варна, и бул.Цар Освободител. За всички това са необходими време и пари, допълни заместник-кметът. По този повод хора от залата му от отговориха, че на този етап липсва информация за даване на мотивирана подкрепа или отхвърляне на проекта.
Христо Иванов обяви още, че предстои обявяване на задание за проектиране, след което отново ще има приемане и обществено обсъждане. След това е етапът на обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител и накрая поетапна процедура за финансиране, което се очаква да бъде държавно и проектно.
Предпроектните проучвания са извършени от „СПАТО“ ООД. Анализите разглеждат различни варианти на изграждане на железницата, успоредно с разширяването и продължението на бул. „Цар Освободител“ до Летище-Варна, както и до Индустриална зона-Варна. Проектът е съобразен изцяло с изискванията на ЕС за нови екологични системи за транспорт в градски условия.
Разработката предвижда 7 участъка на трасето на железницата, на които е направен подробен анализ на възможностите за реализация на скоростен екологичен транспорт:
1. От Летище Варна до бул. „Христо Смирненски“ по бул. „Цар Освободител“. Дължина – 6,635 км, наземно автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.
2. От Летище Варна до Индустриална зона Варна. Дължина – 16,618 км, наземно автономно жп трасе, южно от АМ „Хемус“, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.
3. От бул. „Христо Смирненски“ до жп гара Варна. Дължина – 4,394 км, подземно железопътно трасе. Особености – силно застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.
4. От бул. „Христо Смирненски“ до КК „Златни пясъци“. Дължина – 18,019 км, наземно, автономно железопътно трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – смесено застрояване в градската част и незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания на булеварди и улици.
5. Отклонение от участък 2 от общински път VAR 2021 (/I-2/-Игнатиево) през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, направление – с. Приселци и град Бяла. Дължина – 14,933 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.
6. Отклонение от бул. „Цар Освободител“ до ул. „Девня“ по бул. „Република“, дължина – 2,885 км, наземно, автономно жп трасе. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.
7. Отклонение от пътен възел до Летище Варна до гр. Аксаково. Дължина – 3,35 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.
През денонощието времето остава облачно с намалена видимост, вятърът ще е силен, по крайбрежието и бурен от север-североизток! През нощта все още валежът ще е от дъжд, в Лудогорието и Предбалкана от мокър сняг и там рано сутринта ще се образуват поледици! В четвъртък - 26 декември, почти навсякъде, с изключение на крайбрежието, дъждът ще премине..
Варна е сред областите с много добро демографско развитие и през 2023 г., което я поставя на трето място в тази категория. Коефициентът на естествен прираст е – 4,7‰ и е сред най-високите и далеч над средните стойности за страната (–6,8‰). Делът на децата до 4-годишна възраст в областта се запазва по-висок от средния за страната (4,7% при 4,5%..
Днес по стара българска традиция в балчишкото село Дропла пресъздават обичая "Коледуване". От сутринта коледарите обхождат селото със своите песни и благословии за здраве и берекет - първа спирка в читалището, а следващите с благослов по домовете. "Отворете сърцата и домовете си, за да бъдете благословени! Нека заедно запазим тази стара българската..
България е сред най-търсените туристически дестинации за гърците по празниците. "Добро обслужване на логични цени и интересни места за посещаване", това заявяват гръцките туристи, които избират за празниците България. От туристическите агенции в област Еврос, пограничните райони с България, съобщават, че са изчерпали туристическите..
Жълт код за силен вятър е обявен за областите Варна, Бургас и Добрич. Това става ясно от справка в сайта на Националния институт по метеорология и хидрология. Скоростта на вятъра достига до 20 метра в секунда. Валежите в Източна България продължават, като в следобедните часове се очаква на североизток дъждът да преминава в сняг. Възможни са..
Поради изгорял сондаж на ПС Дулапкулак с нарушено водоподаване на 25 декември ще са селата Драганово, Войсил, Опанец, Богдан и Дончево; Поради изгорял сондаж на ПС Ведрина с нарушено водопаване ще са селата Ново Ботево и Ведрина; Следните села ще са с нарушено водоподаване за 24ч. - Крушари, Земенци, Загорци, Полковник Дяково, Александрия, Бистрец,..
На 25 декември 202 4 г. – Рождество Христово – от 09:00 ч. ще бъде отслужена Божествена света Литургия в храм „Свети Атанасий“ – град Варна. На 26 декември 202 4 г. – Събор на Пресвета Богородица –от 09:00 ч. ще бъде отслужена Божествена света Литургия в Митрополитския катедрален храм „Успение Богородично“ – град Варна.