Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Морската градина и центърът влизат в обхвата на лекото метро?

| обновено на 09.07.21 в 06:04

Обществено обсъждане на проекта за изграждане на градска железница (леко метро) във Варна се проведе в късния следобед вчера в зала „Пленарна“ на Община Варна.  Проектът беше качен преди три седмици в сайта на Общината, а линкът за отварянето му беше обявен и на пресконференция тогава.

Варненци: Липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница

Обществен интерес имаше, залата се изпълни повече от половината. Сред гражданите имаше архитекти, проектанти, инженери, както и собственици на имоти пряко засегнати от бъдещото трасе на метрото, в така изготвения проект. Надделяващото мнение от хората беше, че в предварителната документация липсва икономическа обосновка в цифри за необходимостта от изграждане на железница във Варна (пътникопоток, приходи, разходи, цена на бъдещия билет, сравнение с обхвата на градския транспорт сега). Зададени бяха въпроси като - защо тя заобикаля големи квартали като Владислав Варненчик и Кайсиева градина, защо не е имало предварителна дискусия със специалисти, защо е нямало конкурс за избор на проектантския екип и с какво е аргументирано залагането на подземно трасе през Морската градина и центъра, вкл. под археологически резерват „Одесос”? Мненията на архитекти чуйте в звуковия файл.

С какво е аргументирано подземно трасе през Морската градина и археологически резерват „Одесос”?

Това е заложено в Част 3 на проекта, която единствена от общо седемте части на железницата не е заложена в настоящия ОУП на Варна, приет през 2012 г., отбеляза инж.Марин Михайлов от проектантския екип. Самата Част 3 има три разработени варианта, от които да избере възложителят Община Варна, допълни Михайлов. Един от тях предвижда лекото метро да минава подземно през Морската градина до ж.п.гарата. 

Ако Част 3 бъде одобрена ще се наложи да бъде актуализиран настоящият ОУП на града, поясни проектантът

От проектантския екип уточниха, че подземното преминаване през историческия център ще е на дълбочина от 6 метра и повече, така че да не се засяга културно-историческото наследство.

Стратегията и обосноваността на лекото метро е във връзка с развитието на промишлената зона в община Аксаково, каза заместник-кметът Христо Иванов. Варна и региона нямаме такава зона. Цялата идея е, че двата проекта трябва да вървят паралелно, тъй като са изключителни мащабни като обхват от една страна. От друга страна реализацията на всеки един проект, нило иконимическата зона, било лекото метро, като връзка между  индустриалната зона и Варна, и бул.Цар Освободител. За всички това са необходими време и пари, допълни заместник-кметът. По този повод хора от залата му от отговориха, че на този етап липсва информация за даване на мотивирана подкрепа или отхвърляне на проекта.

Христо Иванов обяви още, че предстои обявяване на задание за проектиране, след което отново ще има приемане и обществено обсъждане. След това е етапът на обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител  и накрая поетапна процедура за финансиране, което се очаква да бъде държавно и проектно. 


 Предпроектните проучвания са извършени от „СПАТО“ ООД. Анализите разглеждат различни варианти на изграждане на железницата, успоредно с разширяването и продължението на бул. „Цар Освободител“ до Летище-Варна, както и до Индустриална зона-Варна. Проектът е съобразен изцяло с изискванията на ЕС за нови екологични системи за транспорт в градски условия.

  Разработката предвижда 7 участъка на трасето на железницата, на които е направен подробен анализ на възможностите за реализация на скоростен екологичен транспорт:

1. От Летище Варна до бул. „Христо Смирненски“ по бул. „Цар Освободител“. Дължина – 6,635 км, наземно автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

2. От Летище Варна до Индустриална зона Варна. Дължина – 16,618 км, наземно автономно жп трасе, южно от АМ „Хемус“, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

3. От бул. „Христо Смирненски“ до жп гара Варна. Дължина – 4,394 км, подземно железопътно трасе. Особености – силно застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с булеварди и улици.

4. От бул. „Христо Смирненски“ до КК „Златни пясъци“. Дължина – 18,019 км, наземно, автономно железопътно трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – смесено застрояване в градската част и незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания на булеварди и улици.

5. Отклонение от участък 2 от общински път VAR 2021 (/I-2/-Игнатиево) през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, направление – с. Приселци и град Бяла. Дължина – 14,933 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Варна. Особености – незастроена извънградска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

6. Отклонение от бул. „Цар Освободител“ до ул. „Девня“ по бул. „Република“, дължина – 2,885 км, наземно, автономно жп трасе. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.

7. Отклонение от пътен възел до Летище Варна до гр. Аксаково. Дължина – 3,35 км, наземно, автономно жп трасе, съгласно ОУП на Аксаково. Особености – слабо застроена градска част, територии за отчуждаване, пресичания с пътища и улици.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

2 май ще бъде неучебен ден за всички ученици в страната

2 май ще бъде неучебен ден за всички ученици в страната, реши министърът на образованието Галин Цоков.  Така почивните дни за децата ще са от 1 до 6 май, включително.  

публикувано на 19.04.24 в 19:51

Утре предаваме капачки и стотинки във Варна

Тази събота предстои поредната акция по предаване на капачки и стотинки, организирана от сдружение  "Аз вярвам и помагам" . Със събраните средства ще бъде закупена медицинска апаратура в помощ на най-малките. Този път организаторите са предвидили огромна стена от LED екрани, на която ще се предава на живо случващото се в базата, където се извозват и..

публикувано на 19.04.24 в 18:44

Вдигат заплатите на районните кметове във Варна - най-високата близо 5000 лева

Актуализация на основните месечни заплати на кметовете на варненските райони и села в общината гласува комисията по финанси и бюджет към местния парламент. При определяне на възнагражденията е взет под внимание броят на жителите. Затова най-висока ще е заплатата на кмета на район „Приморски“ – 4 800 лева. Кметовете на районите „Одесос“ и „Младост“ ще..

публикувано на 19.04.24 в 18:41
Велин Жеков

ЦИК определи Велин Жеков за председател на РИК-Варна

Централната избирателна комисия назначи състава на Районна избирателна комисия в Трети изборен район - Варна за парламентарния вот и европейските избори. ЦИК определи Велин Жеков за председател на комисията. Четирима са зам.-председателите - Дарина Илиева, Мария Пантелеева, Аделина Демирева, Йовчо Йовчев, съобщават на страницата на ЦИК.

публикувано на 19.04.24 в 18:31
Варненското злато

Регионалният исторически музей - Варна търси средства за разкопки на некропола

Регионалният исторически музей - Варна търси средства за археологически разкопки.  Необходимата сума за провеждането им  е около 50 000 лева, съобщават оттам. Набирането на повече средства ще позволи по-дългата продължителност на теренната работа. Остатъкът ще бъде прехвърлян за проучванията през следващия сезон, като археолозите си поставят за цел..

публикувано на 19.04.24 в 18:07

Румънският съд отмени арестите на два български риболовни кораба

Окръжният съд в румънския град Констанца окончателно отмени арестите на два български риболовни кораба, които бяха задържани преди една година. Това съобщиха от рибарското сдружение "Черноморски изгрев“ и уточниха, че капитаните на тези кораби са членове на сдружението. "Този случай показва, че е необходимо Европейската комисия и двете..

публикувано на 19.04.24 в 15:47

Каракачанов: Целта на това служебно правителство е да организира изборите в полза на ГЕРБ и ДПС

Партиите от т. нар. сглобга влязоха в собствения си капан заради направените прибързани и необмислени поправки в Конституцията. Целта беше уж да подобрят функционирането на институциите, а всъщност главната цел беше да ограничат правомощията на държавния глава по отношение на съставяне на служебното правителство. Това каза Красимир Каракачанов във Варна...

публикувано на 19.04.24 в 15:29