Това твърди пловдивският художник, който откри поредната си изложба във варненската галерия "Ларго" и я нарече „Песен на саламандър”. Специално участие в експозицията има бащата на автора - Симеон Димитров.
В почти всички свои самостоятелни изложби през годините Александър Димитров създава и включва по една творба, особено специална за него, рисувана обикновено по няколко месеца, задължително с много сложна и богата композиция, пълна с човешки фигури и стотици изображения на птици. Най-често картината се нарича „Островът в мен” и една от творбите в настоящата изложба не прави изключение.
"Песен на саламандър" може да разгледате до 10.08.2021 г.
Първо да поразсъждаваме малко върху интригуващото заглавие. Откъде се появи този саламандър?
Нещата в изкуството и в живота спохождат най-често внезапно всички нас. Името дойде след множество мисловни пътечки, които гравитираха около това как човек рисува, какво го прави така решително установен в това занимание, кой е този импулс, който поддържа така дълго вниманието на един артист. Вътрешно за себе си аз не намерих отговор, но стигнах до усещането, че този път е много специфичен, много ярко изразен за всеки творец и различен, приличащ на този тайнствен саламандър, който успява да живее, мечтае, съществува в пламъка. Такъв де факто е нашият живот – вид горене, което съвместява душа плюс по-тленното в съществуването ни. Едно пожелание за това, че изкуството е нещо, което значи твърде много, твърде задълго за всички нас, което ме подбуди да извадя непоказвани творби на моя баща, Симеон Димитров.
Това е много интересна част от изложбата. Той рисува близки и познати места – Марица, Бачковския манастир...
Да, това са много конкретни места, пряко свързани с неговия живот. Интересното е, че както казах, мотивацията на всеки художник е до такава степен различна, че сякаш говорим за напълно различни светове. При него се родиха тези картини за кратък период. Някои от тях е създавал на 16 години, други на 22, а както виждате, са зрели за годините. След това пътечката за него се промени и песента на саламандъра стана различна. Но за сметка на това прерасна в голяма любов към изкуството, която вече беше моят живот, моето следване, моята кариера плюс наблюдението на всяко едно постижение в сферата на изкуството. Голямото любителство е същият стремеж, но изпят по друг начин и в друго пространство.
Както казвате, всеки има своите ноти в тази песен. Вашите творби са разпознаваеми, но какво ново добавяте към тях този път?
В моите творби има от всичко по малко в посока към новото. Има повече мечти, повече надежди и, надявам се, повече очаквана светлина. Както и нови ноти във всичко.
Има разбира се и един остров, „Островът в мен”, който е нещо традиционно, което се появява всеки път, но с различно съдържание.
Да, „Островът в мен” ме съпътства в повечето ми изложби, на практика от първата ми по-сериозна изложба. Тя беше свързана с този остров. Той преобладаваше в нея, така че с удоволствие се връщам към него с пожеланието, че наистина заедно се живее по-добре.
„Заедно” казвате, но след като е остров, какво има на този остров? Не е ли самотно все пак?
Един много известен поет беше казал, че човек не би могъл да бъде остров. На практика това е невъзможно. „Островът в нас” е в много голяма степен преносен. По-скоро е усещането, че всички сме заедно в него.
Това е Вашият остров и Вашето усещане за остров?
Нашият с вас. С всички.
Кой може да чуе песента на саламандъра?
Аз мисля, че всяка душа може да се наслади на тази песен.
Подробностите чуйте в звуковия файл:Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..