Функционалната неграмотност или неумението да прилагаме придобитите знания, е проблем, пред който обществото ни е изправено от години.
Едно от последните изследвания на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) показва, че 46% от децата и подрастващите в България са функционално неграмотни. Тази тревожна тенденция трябва да накара държавата и институциите да погледнат сериозно на проблема, каза за „Радио Варна” д-р Йорданка Ненчева, председател на Асоциация „Да съхраним жената”, която заедно с Икономическия университет във Варна организира международен форум посветен на борбата с функционалната неграмотност.
Събитието започва днес и ще продължи до 31 юли. В него ще вземат участие представители на още 6 държави, които са партньори в международния проект "Да се изправим срещу функционалната неграмотност".
Според д-р Ненчева, проблемът се корени още от най-ранна детска възраст.
"Децата трябва да се учат на трудови навици и творчество още в детските градини и училищата за да могат да прилагат и на практика придобитите знания. Да умеят да функционират и да вземат правилните решения. Например, за да измажеш една стая, трябва да можеш да сметнеш квадратурата й. Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева.
Проблемът с функционалната неграмотност е често срещан и в другите държави."Италианците признават, че 38% от пълнолетното им население е функционално неграмотно. За разлика от нас обаче, в Италия, Полша и Франция например, имат изградена система за неформално обучение на възрастните, която включва посещения на курсове за компютърна грамотност и други разнообразни дейности", поясни д-р Йорданка Ненчева.
Чуйте подробностите в репортажа на Иван Барбов: