Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерти: Мигащият зелен сигнал на светофарите е незаконен и неефективен

Снимка: БГНЕС

Светофарите на много възлови кръстовища във Варна са с функцията "зелен мигащ сигнал". Неговата роля е да предупреди водачите няколко секунди преди светването на жълтата светлина и след това червеното. Целта е  да се ограничи риска от пътно-транспортни произшествия.

Функцията беше въведена експериментално за първи път в София през 2016 година, а след това постепенно и на светофарите в другите големи градове в страната. Преди няколко дни, мигащият зелен сигнал беше премахнат от светофарните уредби в столицата. Оказва се, че той е незаконен, тъй като не е регламентиран в Закона за движение по пътищата и в Наредбата, регулираща светлинните сигнали.

Приносът на мигащата зелена светлина за намаляване на пътните инциденти предизвика сериозни дискусии между организации и експерти. От Европейския център за транспортни политики не одобряват тази функция, а преди няколко дни заедно с още 15 организации излязоха с официална позиция срещу мигащото зелено.

"Няма как да определим тази функция като експериментална. Когато се прави експеримент, той трябва да бъде предварително обявен от съответната община. Аз не съм чула нито една община да обяви официално експерименталното пускане на мигащия зелен сигнал. За първи път той се появи в София през 2016 година, когато постепенно започнаха да изчезват броячите на секунди на светофарите", коментира в интервю за "Радио Варна" председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова. Тя допълни, че няма никакви доказателства, подкрепени с цифри, че броят на пътните инциденти е намалял след въвеждане на функцията.

Диана Русинова и нейните колеги са против и промяна на Наредбата за светлинните сигнали, след като от Министерството на регионалното развитие и благоустройството загатнаха за подобен ход, който да регламентира "зеленият мигащ сигнал".

Според експерта, освен че е незаконна, тази функция противоречи и на Виенската конвенция от 1968 година в направление организация на движението.

"Виенската конвенция и другите международни спогодби категорично определят зелената светлина като сигнал за преминаване. С мигащия зелен сигнал на практика се обезмисля жълтата светлина. Защо не се помисли за увеличаване на времето на жълтия сигнал?", попита Диана Русинова.

Тя поясни, че зеленият мигащ сигнал се използва само в няколко държави-членки на Европейския съюз - Австрия, Естония, Литва и Словакия. Според нея обаче, тези страни нямат особено големи успехи по отношение на пътната безопасност.

"В държавите, в които пътната безопасност е развита до много високи нива като Германия, Франция и Белгия например, не използват мигащ зелен сигнал", каза още Диана Русинова.

Мненията на шофьорите са противоречиви. Някои одобряват мигащото зелено, което според тях им помага отдалеч да намалят скоростта, тъй като скоро ще светне жълто, а след това и червено. Има и водачи, които не виждат смисъл в мигащия зелен сигнал, а предпочитат светофарите с броячи.

Чуйте подробностите в звуковия файл:





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

ЕС иска отговори от Temu и Shein относно защитата на потребителите

ЕС поиска от популярните платформи за пазаруване Shein и Temu да обяснят какви действия предприемат за защита на потребителите, предаде АФП, цитирана от БГНЕС. Запитването беше отправено по силата на Закона за цифровите услуги (DSA), който принуждава платформите да правят повече за справяне с продажбата на незаконни и вредни стоки. Европейската..

публикувано на 28.06.24 в 16:33

Минният ловец "Струма" отплава от Варна, включва се в черноморската противоминна група

Минният ловец "Струма" от състава на ВМС отплава от Военноморската база във Варна за участие в новосформираната черноморска противоминна група в Черно море, която включва България, Румъния и Турция. Работата на групата продължава от 2 до 16 юли, в състава ѝ влизат сили от трите държави, а официалната церемония, която ще бележи началото, е на 1 юли в..

обновено на 28.06.24 в 16:21
Снимката е илюстративна.

Временно затворен за движение пътят Ветрино – Провадия заради задимяване от пожар

Заради задимяване от пожар временно е затворен за движение пътят Ветрино – Провадия, казаха за БТА от пресцентъра на Областната дирекция на МВР във Варна. Трасето премина под автомагистрала „Хемус“, но тя е отворена за движение. Обходният маршрут от Ветрино за Провадия е през село Неофит Рилски. От полицията уточниха, че горят стари лозя, на място са..

публикувано на 28.06.24 в 15:49

Сигурността и обществения ред са във фокуса на научен форум на ВСУ "Черноризец Храбър"

Повече от 60 доклада в областта на правото и сигурността ще бъдат изнесени в рамките на  Лятната научна сесия на Юридическия факултет на Варненския свободен университет. Основните фокуси са в сферата на теория и практика на правото и сигурността и обществения ред. Сред участниците са както преподаватели от Висшето училище, така и студенти,..

публикувано на 28.06.24 в 15:48
Снимката е илюстративна.

Организират публична дискусия на проекта за ремонт на част от ул. „Сирма войвода“

Община Варна организира публична дискусия на общинския проект за основен ремонт на ул. „Сирма войвода“ в частта от ул. „Арх. Манол Йорданов" до ул. "Д-р Борис Окс" в ж.к. „Свети Никола“. Събитието ще се проведе на 4 юли, четвъртък, от 18:00 часа на кръстовището на ул. „Сирма войвода“ и ул. „Арх. Г. Ганев". Поканени за участие са всички жители на..

публикувано на 28.06.24 в 15:26

По-добри добиви на пшеница очакват в Балчишко тази година

По-добри добиви спрямо м.г., над 700 кг от декар при пшеницата, очаква според първите резултати председателят на соколовската кооперация "Сокол" Дончо Калудов. Безопасността на хора, машини и посеви е подсигурена, увери той и допълни, че са взети всички мерки за предотвратяване на пожари и инциденти. Земеделската структура в община Балчик..

публикувано на 28.06.24 в 13:55
Спасител на плаж Кабакум край Варна

От 1 юли по двама спасители на варненските плажове

От 1 юли всички спасителни постове във Варна ще имат по двама спасители. Ивицата е обезпечена с медицинско обслужване и необходимата апаратура, на алеята ще бъде позиционирана и линейка. Това каза Андрей Василев, търговски пълномощник на фирмата концесионер на варненския плаж. Всяка година концесионерът сключва договор с ДКЦ 1 и фирма, която осигурява..

публикувано на 28.06.24 в 12:30