Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Подводните камъни" на коледното пазаруване

За какво трябва да внимават потребителите при големите намаления?

Вече сме средата на декември и обикновено сега е времето, в което хората се втурват да купуват подаръци, които да сложат под елхата и да зарадват любимите хора. В този период търговците обявяват и големи коледни промоции на различни стоки и артикули.

Рекламите за намаления ни заливат отвсякъде - в сайтове, социални мрежи, брошури и други. Ако отидете в някой от големите търговски центрове, ще видите огромни надписи на входовете на магазините за намаления на цените на стоките до 50%, та дори и повече. Именно това "до" е един от подводните камъни при големите промоции, смята доц. Събка Пашова, ръководител на Центъра за качество на стоките и потребителска защита към Икономическия университет във Варна. Според експерта, този търговски "трик" често подвежда потребителите, които влизайки в обекта разбират, че намаленията с 20 или 50% се отнасят само за определени стоки, а при други цената е намалена с не повече от 2-3%.

"Потребителите трябва да знаят реалната цена на стоката преди намалението за да могат да се ориентират и да не останат подведени. Не са рядкост случаите, в които търговците не слагат етикет със старата цена на стоката, а би трябвало да го правят", коментира доц. Пашова.

Често се случва, когато търговският обект е обявил промоции на определени стоки и продукти, количествата да се изчерпат бързо. Според доц. Пашова това е още един търговски трик.

"Тук целта на търговеца е да пусне на промоция стока, която е в малки количества. По този начин той цели да привлече клиента да влезе в търговския обект и да му продаде стока, която е по-скъпа и е залежала", каза още доц. Събка Пашова.

Експертът посъветва потребителите да бъдат внимателни при избора на стоки, защото много често се обявяват промоции за залежали стоки с по-ниско качество.

"Най-важното е потребителите да са информирани и да оглеждат добре стоката преди да я закупят. И в никакъв случай да не пазаруват под влияние на еуфорията", съветва още доц. Пашова.

Според психолога Добринка Тотева-Горанова в навечерието на коледните празници хората са много по-склонни да се отпуснат в пазаруването и да "развържат кесията" за подаръци за своите любими хора.

"Търговците много умело използват този момент", каза Горанова.

"В периода около коледните празници търговските обекти и магазини обявяват големи промоции. Идеята на рекламата е да ни накара да купим точно това нещо, точно в този момент, да запали желанието ни да имаме определена стока, без значение дали тя ни е нужна. Червеният етикет с намалението също е нещо, което ни блазни по един или друг начин", коментира Добринка Тотева-Горанова.

Психологически трик от страна на търговците е и когато не закръглят цената, смята още Горанова.

"Например, вместо 2 лева, определеният артикул струва 1.99 лева, което ни блазни", обясни психолога.

Нейният съвет е винаги, когато пазаруваме, да си изготвяме предварителен списък, защото в противен случай е много вероятно да се хванем "в мрежите" на препълнената с излишни стоки количка. Когато пазарим в хранителни магазини, не трябва да го правим на празен стомах, съветва още Горанова.

Чуйте разговора на Иван Барбов с доц. Събка Пашова и Добринка Тотева-Горанова:




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Отбелязваме Деня на труда и работническата солидарност

На 1 май отбелязваме Денят на труда и Международната работническа солидарност. Празнува се от работещите и техните профсъюзи. Това се предопределя от исторически събития преди повече от век -  голяма стачна вълна в САЩ.  Въвеждането на празника се свързва с датата на началото на събитията, известни като Хаймаркетска афера . На 1 май 1886 година,..

публикувано на 01.05.24 в 06:19

Великденски сувенири изработиха в дом "Гергана"

В навечерието на един от най-големите християнски празници - Великден, обитателите на дома за възрастни хора "Гергана" изработиха авторски великденски украшения. Интересните тематочни сувенири са създадени по време на редовните занимания по трудотерапия в дома, с помощта на терапевтите, които водят занятията. Изделията бяха подарени на кмета Благомир..

публикувано на 30.04.24 в 18:03
Снимката е илюстративна.

Празници на балчишките села през май

В първия майски ден празнува Царичино. По традиция  ще бъдат поканени всички детски състави от Балчик Събитието ще бъде на открито, а за осъществяването му кметът на селото Георги Генов се надява на хубаво време. 2 май е празник на с. Оброчище. От 18,00 ч. на площада ще гостуват певиците Пепи Христозова и Димана. В тази връзка ще бъде спряно..

публикувано на 30.04.24 в 14:15

На 1 май се открива Фестивал на занаятите в Балчик

„Доб­рич­ки па­наир“ АД и ДКИ „КЦ „Дво­ре­ца“ ор­га­ни­зи­рат съв­мес­тно от 1 до 6 май „Фес­ти­вал на за­ная­ти­те в Дво­ре­ца“. Съ­би­тие­то е до край­бреж­на­та алея, в прос­тран­ство­то пред „Дво­ре­ца“, ка­то вър­ху спе­циал­ни щан­до­ве (шат­ри) над 10 бъл­гар­ски и ру­мън­ски из­ло­жи­те­ли ще пред­ста­вят на вни­ма­ние­то на жи­те­ли и..

публикувано на 30.04.24 в 14:10

„Подай ръка – спаси лапа“ от приюта в Каменар ще се проведе във Варна

Кампанията „Подай ръка – спаси лапа“ ще се проведе на 12 май от 10:00 до 16:00 часа на полянката под Пантеона в Морската градина. Събитието се провежда за трети път, като тази година мотото е „Осинови порода „любов“. Организатор е Ротаракт клуб – Варна и техни партньорски организации, със съдействието на Община Варна. Целта на кампанията е да насърчи..

публикувано на 30.04.24 в 13:57

Във Варна организират обучение на специалисти за грижа за деца с диабет и редки заболявания

Във Варна организираха обучение на медицински специалисти от училища, детски ясли и градини за работа с деца с диабет и редки заболявания. Събитието се проведе в Юнашки салон и е част от общинската програма „Грижа за деца с диабет и редки заболявания“, която сe финансира от дирекция „Здравеопазване“, съобщават от общинския пресцентър. По време на..

публикувано на 30.04.24 в 12:12

До близо 3000 адреса е стигнала детската линейка във Варна

До близо 3000 адреса е стигнала детската линейка, закупена със средства от събрани и предадени за рециклиране пластмасови капачки, за малко над една година. Специализираният автомобил бе дарен от благотворителната кампания "Аз вярвам и помагам" на Център за Спешна Медицинска помощ – град Варна, съобщават от кампанията. 26 тона капачки събраха във..

публикувано на 30.04.24 в 12:00