Фоторепортажи от 27 държави за 6 години, наградата за най-добър млад фотожурналист през последните три години, публикации в най-известните и престижни световни издания. Всичко това е част от биографията на младия фотограф Христо Русев. Той е родом от Свиленград, но фотографиите му са от цял свят. В момента работи за Getty images. Преследва детската си мечта неуморно с цената на много усилия и, както сам признава, с още толкова късмет. През 2021 година е бил официален фотограф на МВФ по време на срещата на Г7, а престижното издание Business insider подрежда снимката му сред най-въздействащите 30 през 2020 година. За силата на мечтата и порива да я следваш независимо от цената, която трябва да платиш, Христо Русев разказва пред Любомир Бенковски и Мартин Николов в предаването Гравитация 0.
"Аз започнах да работя преди 13 години, когато бях на 14", спомня си Христо Русев. Първоначално това стана случайно в местния вестник "Старият мост" в Свиленград. След това работата ме отведе да работя за вестник Преса, пращал съм снимки за Труд, Булфото, Дневник, Капитал.
Една снимка беше спомената за най-въздействаща през 2020 година. Коя е тя?
Тя е правена в една класна стая, където учителят преподава, а студентите ги няма. Снимана е през първата година на пандемията.
Как от Стария мост се стига до Washington post?
С много труд и недоспивания. В началото карах баща ми да продаваме кебапчета на един местен панаир, за да мога да си плащам пътуванията. Трябваше сам да си осигурявам репортажите и после да се опитвам да ги продавам. Така се получи, че имах и късмет. След като станах на 18 години вече сам си карах колата, но до тогава все някой ме караше. Спях в колата, снимах, пращах снимки. Голяма доза късмет трябва, но и много усърдна работа. Най-важното е да не се предаваш.
Откъде идва тази вътрешна енергия, ентусиазъм да преследваш целта?
В рода може би има няколко души, дори цялото ми семейство. Нямаме фотограф, журналист, човек на изкуството, но дядо ми и баба ми бяха треньори. Аз съм израснал при тях и те са ми предали борбен дух като в спорта на принципа всичко докрай или нищо. А на мен фотографията ми е в кръвта. Аз още в училище си тръгвах от занятия, когато има някакво събитие.
Как набелязваш, събитието на което да отидеш? Как се разшири погледът ти от България и извън нея?
След като завърших училище започнах да работя за една италианска фотоагенция. Пак си поемах сам разходите, но гледах световни новини, какво купуват медиите. Когато ставаше голям протест в Истанбул например отивах и снимах. Там създавах контакти, които в бъдеще ми помагаха. Тогава имаше и престрелки в Македония и ходих там на антитерористична операция. Пътувах до Украина. Търсех горещите точки около България. После пътувах и до Бразилия, където живях един месец. В Тайланд също съм бил. След като вложих много ресурс, енергия и пари си направих свой план, защото знаех какво се търси, кое е интересно и кое не е, за да се инвестира.
Каква е разликата, спецификата при работата за чужбина?
Голяма е разликата. В България се търси сензацията катастрофи, много лични човешки драми, а за мен това не е фотожурналистиката. В чужбина се търси повече разказване на човешки истории, които влияят основно на цялостната картинка икономическа и политическа в дадена страна. Отношението на самите редактори към теб е различно. Там се уважава твоето мнение. Там си като равен с тях. Може да е най-известният редактор, но когато ти имаш забележка, теб те изслушват и са склонни да променят нещо. Всичко е много по-човешко и много по-лесно се работи.
Къде заминаваш след като излезеш от студиото?
В момента съм в почивка няколко дни. Това е времето в годината, в което имам десетина дни почивка. Заминавам за Пловдив, но не по работа. При нас на празниците се работи. Събота и неделя също се работи.
Това е фотография, свързана с медии. Опитвал ли си и в другите форми на фотография да се пробваш.
Обичам да правя стрийт фотография. Понякога и пейзажи, но не професионално, а за себе си като хоби. Това ме разнообразява. Ако няма репортаж през деня трябва нещо да снимам.
С навлизането на дигиталната фотография в чужбина редакторите се усетиха, че не всеки журналист с фотоапарат може да свърши тази работа и започна едно връщане към фоторепортерите.
В чужбина никога не е било като в България. Всички фотографски отдели, които искат качествена фотография първоначално при извънредна ситуация използват каквато и да е било снимка, защото се гони скорост. Но след това се изпраща професионален фоторепортер и се прави история в снимки. След терористичните атака в Париж имаше две близначета с баба си, които отиваха към Батаклан и там изпаднаха в панически плач, защото най-вероятно бяха загубили родителите си. За всеки репортер това е снимката на това място. Аз обаче за първи път нямах сили да направя тази снимка. Вдигнах фотоапарат и оставих този момент.
И репортерите са хора и те имат някакъв предел. А попадал ли си в опасни ситуации, когато си снимал?
В България са ме заплашвали в определени общности. В Рио де Жанейро са ме предупреждавали, че ако навляза в определена улица няма да мога да изляза. Когато някой не иска да го снимам, аз не го правя. Гледам да съм максимално отворен към хората и да не прекрачвам граници. Работя максимално уважително към хората, които снимам.
Предстоят ли ти командировки зад граница?
Да, предстои ми изложба във Валенсия, където ще бъде представена документалната книга за Васко Василев с мои снимки, а след това с един италиански художник в Малта.
Кое е мястото, на което искаш да отидеш?
Навсякъде. Може би в Африка, където все още не съм бил. В Истанбул обичам да се връщам отново.
Разговорът на Любомир Бенковски и Мартин Николов с Христо Русев можете да чуете в звуковия файл.
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..
Инвеститорът на високата сграда до Окръжна болница няма да присъства на следващото заседание на Експертния съвет по устройство на територията, на който трябва да бъде разгледано предложението за изменение на подробния устройствен план за изграждането й, тъй като по думите му последната среща се е превърнала в политически фарс и митинг. Това заяви..