Всеки от нас поне веднъж е ставал жертва на нелоялна търговска практика. Дали ще ни дадат негодна стока или пък продукт, който не отговаря на този, който сме поръчали при онлайн търговията и други подобни случаи. Единственият начин по който можем да се защитим е като сигнализираме в Комисията за защита на потребителите. Често след предприетите от комисията действия, нелоялният търговец бива глобен, но оттук идва и въпросът – ами какво става с нас? Кой ще ни възстанови парите, които сме дали или ще ни компенсира по друг начин. С новите промени в Закона за защита на потребителите, които ще влязат в сила от 28 май, това вече ще бъде регламентирано.
"Създаден е законов текст, който позволява на потребителя да претендира за обезщетение за причинените вреди. КЗП ще налага глоба, а на база на това постановление ние можем да предявим своята претенция за обезщетение директно при търговеца", разясни Богдан Николов, председател на Асоциация "Активни потребители".
Българските потребители нямат навика да търсят подобни компенсации
"За хората сякаш е по-важно търговецът да бъде глобен. Те не осъзнават обаче, че санкциите, които се налагат не са адекватни на икономическия интерес", каза още Николов и припомни, че от асоциацията неведнъж са предлагали глобите да се налагат на база размер на оборота.
По-солени глоби
"В момента глобите са еднакви за всички. Една глоба обаче може да фалира директно някой по-малък търговец, а за по-големите компании да е незначителна", коментира Богдан Николов. В новите текстове в Закона за защита на потребителите се предвижда и повишение на размера на санкциите за нелоялни практики.
Личните данни се приравняват с пари
Друга важна промяна в закона, която се базира на европейска директива, касае личните данни, които предоставяме при онлайн търговията.
"Нашите лични данни вече ще се приравняват с пари. Тук говорим за онези съобщения в "боксчета", които се появяват на екарана и ние кликаме "Ок", съгласявайки се предоставим нашите лични данни. Трябва да осъзнаем обаче, че това си има някаква стойност. С новите законови промени, търговците ще трябва да предлагат различни услуги срещу съгласието за предоставяне на лични данни. Например една седмица безплатен абонамент", поясни Богомил Николов.
Фалшиви ревюта
С новите текстове, законодателят ще опита и да ограничи фалшивите и неверни коментари в онлайн платформата. Всеки търговец вече ще е задължен да предоставя информация за автентичността и истинността на отзивите.
"Прекалено възторжените похвали често създават съмнение дали не са манипулирани и са генерирани по някакъв начин от самия търговец", каза Николов и поясни, че с промените тази възможност ще отпадне.
Продукти и услуги
"До този момент, законодателството опоменаваше само продажбата на стоки и услуги. Само че в интернет можете да си купите и цифрово съдържание, електронна игра, песен или филм. Законодателят не създаваше отговорност за продажбата на тези продукти, но сега вече ще бъде добавена подобна отговорност", коментира Богдан Николов.
Част от новите хипотези в Закона за защита на потребителите ще задължат онлайн търговците да информират потребителите за критериите по които се класират продуктите.
"Например искаш да си купиш телевизор. Влизаш в електронния магазин и ти излизат много оферти за телевизори. Само че така и не разбираме защо този телевизор, който е най-отгоре в списъка е там и съответно защо другите са по-надолу. И така се създава предпоставка за скрита реклама на определена марка за сметка на друга", обясни Богдан Николов.
Българските потребители не са достатъчно взискателни
"Ние сме свикнали някой друг да контролира нещата като държавни институции и организации. Трябва да сме по-взискателни. Това се вижда в туризма. Когато са недоволни, западните туристи снимат с телефони, записват си и питат, докато българските туристи по-често си упражняват познанията по цветущ език, което не води до резултат", коментира още председателят на Асоциация "Активни потребители".
Чуйте разговора на Иван Барбов с Богдан Николов:
От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за изменение и допълнение на изборното законодателство, голяма част от които са внесени няколко месеца преди изборите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, каза Лилиан Никифорова. Тя добави, че тази практика трябва да бъде прекратена, тъй като по думите ѝ няколко парламента са..
Музиката се създава от творците, не се създава от машина или компютър. Това подчерта в интервю за Радио Варна Георги Христов. Той допълни, че купуването на бийтове и използването им в песните не е изкуство, коментирайки темата за навлизането на изкуствения интелект в музикалната индустрия. "Повечето новосъздадени песни са просто изкуствен интелект...
PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..
Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..
Прототип на сензорна витрина за плодове и зеленчуци, която се управлява с помощта на изкуствен интелект, е единият от двамата победители в пилотното издание на иновативната образователна програма GEN I: Иновация Генерация на Schwarz IT България. Тя е разработена от екип от четирима студенти от Икономическия университет и Висшето военноморско..
С нови камбани ще посрещне Великден храмът „Възнесение Господне“ в Суворово. За около месец местните жители са събрали близо 19 хиляди лева, които ще стигнат за изработването на три камбани. В края на миналата година става ясно, че камбаната на храма е спукана. Църковното настоятелство търси съдействие от кмета Данаил Йорданов и..
Пазаруването в магазини на големи хранителни вериги е всекидневие за много хора у нас. Във всички варненски квартали вече има такива супермаркети, които много хора ползват като квартален магазин – не за да пазаруват на едро, а за да си купят продукти, с които да приготвят вечерята след работа. След работа са и най-натоварените часове в..