Александър Ангелов е управител на Центъра за творческо обучение, който от над 10 години работи активно в областта на образователната трансформация и внедряването на технологиите в учебния процес.
Именно дигитализацията в образованието беше сред акцентите в поредната среща на образователната общност във Варна. На нея беше представен и проект за интеграцията на технологични занимания в четири български училища, чиято цел е да запълни празнината между изучаваните предмети и истинските житейски ситуации.
Тази празнина е голяма, смята Александър Ангелов. Според него страната ни изостава сериозно по отношение на употребата на технологии в образованието.
„Като потребители с телефоните и смартфоните си, ние всекидневно сме част от един голям дигитален свят, но в училище това е рядкост. Не че учителите и директорите нямат желание да го направят, но не са предвидени време и подкрепа за това”, каза Ангелов.
Затова една от големите технологични компании в света разработва над 80 учебни проекта, които са базирани на житейски ситуации, но с научен характер.
„Тези разработки са представени в отделни книжки, които са достъпни за ученици от 10 до 18-годишна възраст. Целта е тези материали да бъдат преведени на български и адаптирани към учебния процес у нас”, поясни Александър Ангелов.
„Учениците ще могат да си направят орбитална симулация или пък да си принтират на 3D принтер инструменти, с които да си сменят гумата на колелото”, даде пример Ангелов. Той е убеден, че това е бъдещето.
4, 40, 400 ...
В момента интеграцията на технологични занимания обхваща 4 български училища в София, Пловдив, Кюстендил и Хасково. От Центъра за творческо обучение са си поставили за цел до началото на септември броят на учебните заведения да се увеличи на 40, а до края на следващата година да са поне 400. Вече няколко варненски училища са „вдигнали ръка” с желание да се включат в тази програма, поясни Александъд Ангелов.
„Ако в една система няма недоволство, не може да се случи промяна”, убеден е той.
„Аз мисля, че времето изисква такава промяна. Изискват го и самите ученици и родителите. Сред учителите все още има страх – какво ще кажат родителите, какво ще каже системата. Учителите имат желание за такава промяна, но трябва да им трябва сигурна среда. Българското образование е набрало скорост и сега е момента да стане по-гъвкаво”, допълни Ангелов.
Моделът 1 към 1
Този модел на обучение се утвърждава като световна тенденция в последните години, но за България и Централна Източна Европа е новост.
„Спомняте ли си времето когато отивахме на гости при баба и дядо и дистанционното на телевизора беше увито в найлон за да не му се износват копчетата? А как се покриваха телевизорите с килими за да не им свети слънце в кинескопа? Искам да кажа, че дигиталните технологии бяха около нас, но ползването им беше привилегия. При модела „1 към 1” нещата стоят по друг начин. Всеки ученик и учител работи със свое индивидуално компютърно устройство и профил по различните предмети. Това е важно, защото когато отидем в супермаркета, касиерът е на компютър. Служителят в бензиностанцията – също. Служителите в администрацията и те работят на компютри”, обясни Александър Ангелов.
Парадокс
„Парадоксално е компютрите и технологиите да се използват в почти всяка професия, а 12 години в училище да учим без компютър или компютърът да е само в една стая, само за едни задачи. Сякаш компютрите не съществуват в живота ни извън училище. И когато си на касата с компютър или си сервитьор с таблет в ръка в първата си работа след завършване, си задаваш въпроса защо си имал шестици по география или история, а сега си сервитьор с компютър в ръка”, поясни още Анеглов.
Работа в екип
„Моделът „1 към 1” обучава и учителите да дават на своите ученици групови задачи. Дори и при поръчка в ресторанта, сервитьорът трябва да я маркира на компютъра и така тя да стигне до кухнята. Затова е добре да сме ползвали компютри в училище и да сме убедени как можем да работим с тях и в екип. Учителите също трябва да се обучат да работят в екип помежду си, посредством технологиите”, каза още Александър Ангелов.
Технологиите скъсяват дистанцията между учител и ученик
„Когато попитаме големите ученици какво се е променило чрез технологиите, те ми казват че познават по-добре своите учители и са по-уверени в общуването си с тях. Това е и една от основните цели – да се разбираме като хора. Твърде малко са учениците, които познават своите учители като хора. Има голяма дистанция между учител и ученик. Технологиите и иновативните модели на обучение всъщност ни позволяват да скъсим тази дистанция”, обясни Ангелов.
Ролята на държавата
Според Александър Ангелов е изключително важно държавата да подкрепя училищата, които искат да се развиват технологично и да работят иновативно.
„Диалогът с държавните институции върви по-трудно. Има и изключения и Варна е един от добрите примери. Държавата трябва да бъде по-бърза в разпознаването на такива златни възможности и да яхва вълната, защото иновативните и успешни училища могат да бъдат посланици на този модел сред други държави. Това ще доведе и чуждестранни инвестиции”, смята Ангелов.
„Ако една чуждестранна компания инвестира в България и желае да разкрие примерно 1000 работни места, но види че изоставаме в технологичното обучение на учениците, това може да я откаже”, даде пример той.
Чуйте интервюто на Иван Барбов с Александър Ангелов:
Проекът Rural Murals – "Spirit of a Place" изследва и поддържа спомените, пропити в домовете, които изчезват в миналото. Историята започва в почти изоставената махала Любница на ихтиманското село Мухово. Там е имало воденици, глинени работилници, ковачници, училище, църква… Една по една къщите потъват в гората. Преди години Крум Балджийски с..
Делян Пеевски е лидерът на управляващата опозиция. Той не е излизал от властта при всички управления на ГЕРБ. Това коментира адвокат Велислав Величков от инициативата "Правосъдие за всеки" и допълни, че още от съставянето на кабинета "Желязков" той и колегите му са дали тази титла на председателя на ДПС - Ново начало. Според Величков зависимостта на..
Спонсорирани публикации в социалните мрежи, в които със снимка на касова бележка се продават стоки от името на известни вериги, са сред най-честите измами в интернет. Те предимно се публикуват от профили на хора с чуждестранни имена, на перфектен български, и по всяка вероятност с помощта на изкуствен интелект. Под постовете винаги има коментари с..
В момента в Северна Македония няма човек, който да не съчувства на близките за смъртта на 59-те млади хора между 14 и 27-8 години. Ситуацията при нас е изключително тежка и тъжна, коментира за Радио Варна Миле А. Ристески, журналист в Националната македонска радио-телевизия. Благодаря от свое име на българския народ, на българските лекари, които..
Интервю със Sonny Sandoval (P.O.D.) За по-малко от три месеца билетите за концерта на GODSMACK свършиха. Американската банда избра да започне европейското си турне от България на 22 март, като заедно с тях ще видим сънародници им от P.O.D. и DROWNING POOL. Sonny Sandoval, лидерът на P.O.D., даде специално интервю за българските фенове на..
След експертизите по конституционното дело за проверка на изборните резултати може да се говори за саботаж на машините за гласуване, с цел те да бъдат изхвърлени от избирателния процес и така да продължат манипулациите с хартиените бюлетини. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ Цветелина Пенева от Обществения съвет към ЦИК. Тя..
Интервю с Tobias Sammet (AVANTASIA, EDGUY) „Here Be Dragons“ е десетата метъл опера на проекта AVANTASIA. В нея отново са събрани звездни певци като Roy Khan, Tommy Karevik, Ronnie Atkins, Michael Kiske, Geoff Tate, Bob Catley. Още с излизането си „Here Be Dragons“ зае първите места в класациите в Германия и Австрия. Новият албум на..