Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката, съобщиха от ведомството. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.
В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.
Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.
Текстилните отпадъци са един от актуалните глобални проблеми, свързани със замърсяването на околната среда. По данни на Българска асоциация "Кръгов текстил", всяка година в Европейския съюз се изхвърлят 5 милиона тона текстил. От тях, над 3 милиона тона попадат в смесения битов отпадък и съответно вредят на природата. Вдъхновени от Деня на..
18 хорови формации от Варна и един гостуващ хор от Балчик ще изнесат концерти в морската столица. Включвайки се в VIII Национална инициатива „България пее“ на Българския хоров съюз, Община Варна организира на 26, 27 и 28 април поредица от концерти в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“. В 18:00 ч. днес началото ще постави Мъжкият хор на..
Барокови фасади съжителстват със съвременна градска среда. Историческите сгради имат нов живот, а старото пристанище е зона на атракции и музеи. Антверпен е чудесен пример как се съчетава историческото наследство с модерния живот. По бреговете на река Шелда, в северната част на Белгия се намира един от значимите центрове на търговията. Известен като..
Критики към проекта за изграждане на лека градска железница отправи варненец по време на обществено обсъждане на проекта за разширение на бул. "Цар Освободител", в плана, на който е предвидено и леко метро. Според Красимир Ковачев, който е практикуващ строителен инженер, решението е морално остаряло. Аз съм против тази железница - те са присъщи за..
С решение от днес се осигуряват бюджетни средства на юридически лица с нестопанска цел за организиране на традиционните фестивали на Балчик. Това са международният хоров фестивал-конкурс „Черноморски звуци“, който и тази година ще открие фестивалното лято в дните от 12 до 16 юни, като за него се подсигуряват 40 хиляди лева. Два дни след това..
Желаещите варненци да имат градина и да отглеждат собствена земеделска продукция се увеличават. Доказателство за това е инициативата „Градско земеделие“, която се разраства и вече разполага с трета градина, каза за Радио Варна Десислава Цветкова, координатор на проекта „Градско земеделие“. Градското земеделие стартира във Варна преди 5..
В Университетска ботаническа градина - Балчик е подредена изложба "Царствените ботаници". Тя е посветена на 130-годишнината от рождението на Цар Борис III Обединител и цели да покаже приноса на българските царе Фердинанд I и Борис III за развитието на ботаническата наука и естествознанието в България. Баща и син, те са едни..