Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:

ВИЖТЕ ОЩЕ

Почитаме паметта на св. Фотий

Почитаме паметта на св. Фотий Православната църква почита паметта на св. Фотий на 6 февруари. Патриарх Фотий се е борил против изопачаванията на християнството и често влизал в разногласие с византийските императори. В зависимост от курса на тяхната политика той бил свалян и пак възстановяван на патриаршеския престол. С неговото име и ревностен..

публикувано на 06.02.23 в 06:10
Кафява мечка

Мечките от добричкия Център за защита на природата и животните - част от международно изследване

Мечките от Центъра за защита на природата и животните в Добрич са част от международно изследване. Екип от учени от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ са поставили и камери за дистанционно наблюдение на животните. Проектът се изпълнява от Биологически факултет, Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания при Българската академия на..

публикувано на 05.02.23 в 13:49

Имен ден празнуват Агата, Агатия, Добрин и Добринка, Добри, Добра

На днешния ден Православната църква почита Света мъченица Агатия (Добра). При царуването на злочестивия Деций (царувал от 249 до 251 г.)и  по времето, когато за управител на Сицилия бил назначен от него Кинтиан, по всички страни била изпратена заповед да бъдат избивани всички християни. По това време в град Панорм (днес Палермо) живеела девица на име..

публикувано на 05.02.23 в 10:10

Проучване: Незадоволителното ниво на профилактиката на рака се дължи главно на ниската здравна култура на българина

Една четвърт от българите са провеждали профилактичен преглед или изследване, свързано с превенцията на онкологично заболяване. Закономерно профилактиката се увеличава с покачване на възрастта, когато човек започва да се интересува в по-голяма степен от здравето си. Прави впечатление, че при жителите на столицата, която предлага сравнително..

публикувано на 04.02.23 в 13:42

Ново споделено работно пространство ще събира творци и програмисти в Бяла

Ново споделено работно пространство ще отвори врати в Бяла. Новият креативен център (Креа Център) се намира на централния площад в града, в реконструираната бивша ритуална зала и разполага с конферентна зала, отворено пространство с 20 работни места, зала за срещи и четири оборудвани тематични ателиета: музикално, шевно, кино и фото ателие и..

публикувано на 04.02.23 в 11:35

4 февруари - Световен ден за борба с рака

Всяка година на 4-ти февруари отбелязваме Световния ден за борба с рака - единствената инициатива, която обединява целия свят. По данни на Световната здравна организация всяка година над 12 млн. души получават тежката диагноза, а около 7,6 млн. умират от болестта. Важно е да се знае обаче, че около 40% от..

публикувано на 04.02.23 в 08:40
Шеф Джанфранко Киарини и шеф Анна Киарини и програмния директор на Института по кулинарни изкуства във ВУМ Хю Бутен.

Ресторант в търговищко село с амбиции за "Мишлен" звезда

За втора поредна година шеф-готвачите Джанфранко Киарини и Анна Киарини гостуват във Варна на Висшето училище по мениджмънт. Двамата са участвали в откриването и управлението на бутикови хотели и ресторанти, както и в разработването на над 200 концепции за ресторанти, открити в над 100 страни по света. От три години живеят в България, а от..

обновено на 03.02.23 в 17:45