Протестно шествие организира в четвъртък новосъздаденото "Движение за култура", в което влизат поддръжници на уволнения от Народния театър режисьор Александър Морфов . Освен за оставката на директора на театъра Васил Василев, те настояват за нормативна база, адекватна спрямо творческите институции.
„Движение за култура“ внесе исканията си до президента, премиера и министъра на културата. „Изискваме спешното изработване и приемане на адекватен Закон за сценичните изкуства в България, в който да бъдат премислени всички структури на управлението и функционирането на институциите“ – се казва в отвореното писмо, публикувано във Фейсбук профила на режисьорката Лилия Абаджиева.
От Движението настояват при създаването на нормативната база да бъдат привлечени и работещите с тях профилирани в трудовото и административното дело юристи, финансисти, специалисти.
Светлана Вълкова разговаря с един от основателите на "Движение за култура" - актьора Валери Йорданов:
Движение за култура - звучи ми като нещо масово. Мислите ли, че ще има достатъчно поддръжници?
Аз съм убеден, че ще има достатъчно поддръжници. Случаят с уволнението на Александър Морфов отвори просто тапата на бутилката и оттам излезе лошият дух. Убеден съм, че ще има достатъчно поддръжници, защото в момента се срещам с деца в училища. Техните родители също са толкова запалени, че децата трябва да бъдат независими, че достъпът до култура трябва да бъде възможен. Те събират подписки пред блоковете, по квартали - това е много важно. Според мен един от най-големите проблеми е премахването на ученическите билети, което е по Програмата за достъп до култура на Министерството на културата и от години е било по 250 места за ученици и пенсионери. В момента има само десет. Всички неуредици показаха колко нередности очевадно се случват в Националния ни театър, а това е огледало на всичко, което се случва в държавата в момента.
Защо се случва това - заради политиката в културния институт или поради друга причина?
Нямам представа и въобще не ме интересува. Моята работа е като актьор да си върша работата, като писател да си пиша нещата, като режисьор също! Просто се надявам някой да вземе отношение и да каже: "Спрете се!" на тези хора, които само на базата на буквата на закона могат да унищожат творец, творба и бъдещето на творците. Проблемът наистина стана национален.
Как смятате да действате? Вие споменахте уволнението на Александър Морфов, оставката на директора Васил Василев. Какво друго искате да постигнете с това движение?
Искаме да се създаде реален Закон на театъра, в точки, разработени от юристи. Защото театърът няма закон. Чувал съм, че през 1946-а имало някакъв закон, който едва ли е адекватен. Но самият факт, че един творец, който може вкъщи да работи - режисьор да прави пиеси, да пренаписва текстове и т.н., и му се прави точка в заповедта за уволнение, че не е бил на работа... Като във фабрика (не подценявам ничий труд). Самият факт е красноречив, че тук става дума за използване на букви на закона, за да се победи на всяка цена, да бъдат притиснати на всяка цена тези, които са неудобни.
В изкуството, при истински големите творци, в исторически и световен план, няма удобни творци. Винаги някой се опитва да ги унищожава. Затова се надявам в днешно време да можем да променим нещо и всеки да си отиде там, където му е мястото - политиците при политиците, бизнесмените при бизнесмените, за да могат децата ни да гледат театър, кино... Ние сме призовали всички сценични и несценични изкуства, защото това се случва навсякъде.
Много се говори за разделението на колегите в Народния театър. Колко струва мълчанието на творците?
Не искам да обвинявам никого от колегите си, защото не знам кой в какво материално и социално състояние е, кой какви проблеми има и какви са му мотивите. В случая ние обвиняваме тези, които поставиха хората в тази ситуация. Имаше упреци защо само ние сме давали интервюта - не, не е вярно. Те имаха среща с президента... Просто журналистите ни казваха, че никой не иска да говори. Единственото, което мога да изпитам в случая, е съчувствие - искрено от сърце!
Мислите ли, че зрителите също трябва да имат думата в подобни ситуации?
Разбира се! Ако говорим за конкретния случай - самите цени на билетите, според мен, са дискриминация към зрителя. Защото има билети от 40 до 120 лева. Ако аз искам да заведа жена си или да отидем с децата си на театър, какви пари трябва да извадя, за да гледам представление? Така или иначе този театър не е частен. Той е държавен и субсидиран от държавата, по програми и така нататък. На вас не ви ли се струва нередно?
Казвате, че "Движение за култура" няма нищо общо с политиката. Но така или иначе то трябва законодателно някак си да се опита да раздвижи нещата. Иначе няма да има ефект.
Абсолютно. Ние сме написали в декларацията, че нямаме никакви политически амбиции и никой от нас не иска да взема никаква длъжност от заеманите длъжности на онези, на които искаме оставката. То е с идеална цел - нещата да започнат малко да се случват, поне малко, поне в някои сектори, както трябва. Това, което се случи, е недопустимо. То трябва да е за последен път. Призовавам всеки, когото го боли за българския театър и българската култура, да ни подкрепи. Има подписки и в интернет. Въпреки че сме внесли над 6 хиляди подписа, на никого не му пука за редовия гражданин, за обикновения българин. Редови, обаче трябва да започне да им пука...
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:
Ценно дарение получи Музеят за нова история на Варна. Проф. Венко Бешков, внук на Стоян Анастасов Бешков - дългогодишен учител по музика във варненската мъжка гимназия „Фердинанд I”, дари четири оригиналните грамофонни плочи , на които са записани вокални изпълнения на неговия дядо. Записът е направен през 1906 година във Варна..
Анонимните сигнали към училищата са опит за сплашване на хората, за да не отидат да гласуват. Това мнение изрази Кристиян Богоев, юрист и бивш председател на РИК във Варна. Той сподели, че в предходни години са имали подобни случаи, но те не са били преекспонирани в публичното пространство. Според него политизирането им води до недоверие към системата и..
Румъния е в правото си да налага конкретни ограничения на риболова за конкретен период от време в изключителната си икономическа зона. Черно море е затворено море с много малки рибни запаси. Няма как пълната свобода да бъде толерирана, а трябва да бъдат търсени възможности за запазване на някои видове. Така коментира специалистът по морско право адвокат..
Интервю с Terry Butler (OBITUARY, LEFT TO DIE, екс-DEATH, екс-MASSACRE) „Leprosy” на DEATH от 1988 винаги ще бъде в пантеона на класическия дет метъл. На 30 март супер трибют бандата LEFT TO DIE, която се кръщава на една от песните от албума и в която се изявяват Terry Butler от OBITUATY, Rick Rozz, участвал в DEATH и MASSACRE, Matt Harvey от..
Интервю с Gus Ríos (KILL DIVISION, LEFT TO DIE, GRUESOME, екс-MALEVOLENT CREATION) В грайнд проекта KILL DIVISION свирят Kyle Symons, бивш от MALEVOLENT CREATION, Jeramie Kling, който е част от INHUMAN CONDITION, VENOM INC. и EX DEO, с когото ви срещнахме в един от предишните понеделници, Dirk Verbeuren, участвал в SOILWORK, още къде ли не и..
Георги Ангелов е арендатор в района на Вълчи дол от дълго време. Той присъства на протеста, който се проведе вчера във Вълчи дол. Защо зеленчуците са скъпи, каква е съдбата на земеделските производители и какви рисковете, които поемат те, за да продължават да работят? "Ако хората си мислят, че който гледа земеделски култури е богат..
„Чалга" е първият български филм, заснет изцяло с мобилен телефон. Главните роли са поверени на Елеонора Иванова – Нори и Цветелина Стоянова. Звездният актьорски състав на продукцията включва имената на Любомир Нейков, Жана Яковлева, Лора Караджова, Стефан Денолюбов, Диляна Попова, Николай Сотиров, Димитър Рачков, Кръстьо Лафазанов,..
„Глад за живот“ е вдъхновяващата история за изцеление то на Керанка Костова. Това е филм за изумителния дух и страстта да живее, които тази млада жена има, за да се спаси от множествената склероза...