Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Венера на Сандро Ботичели става посланик на италианския туризъм

Венера от картината „Раждането на Венера” на Ботичели е една от най-известните - образно казано, жени в света. Творбата на Ботичели, представяща голата Венера с изящните черти и развяващите се руси коси, се намира в галерията „Уфици” във Флоренция. Сега обаче красавицата излезе оттам, за да се включи в кампания за рекламиране и популяризиране на италианския туризъм по света.  По идея на министерството на туризма и на Италианската националната агенция за туризъм и с помощта на компанията за комуникации „Армандо Теста” Венера на Ботичели се превърна в съвременна млада дама, облечена така, както би се облякло всяко обикновено момиче днес. Тя има в гардероба си дънков минижуп и дънкова риза, елегантен морскосин костюм с къса пола и раирана блузка, дълга небесно синя пола и бяла ефирна риза, летен сив костюм,  бляскава парти рокля,  ски екип. Съвременната Венера си прави селфи със смартфона си на площад  „Сан Марко” във Венеция на фона на едноименната базилика и камбанарията, похапва пица на брега на езерото Комо, готви се да яхне велосипед на фона на Колизеума в Рим, поседнала е на стъпалата на живописно италианско градче или на скалист морски бряг, потеглила е на ски из италианските планини или купонясва в дискотека. Казано с две думи Венера на Ботичели се е превърнала във виртуален инфлуенсър, който ще рекламира активно италианските забележителности в рамките на национална кампания, наречена „Open to meraviglia”. Името на кампанията съчетава английския с италианския и може да се преведе като „Отворен за чудото”. Думата meraviglia на италиански означава чудо, но много често се използва за обрисуване на италианските природни, исторически и културни забележителности.

Кампанията включва и промоционално видео, в което италианското знаме е като прозорец за Италия към света и на света към чудесата на Италия. Кампанията ще е активна в интернет на сайта Italia.it, в социалните мрежи и в акаунта в Инстаграм venereitalia23. В нея са инвестирани 9 милиона евро. По време на тази кампания, която ще присъства и на международните туристически изложения, виртуалната инфлуенсърка Венера ще представя на света чудесата на Италия, ще разказва за природните забележителности, за италианските градове на изкуството  и за малките италиански градчета, за кулинарните чудесии на Италия и за всичко, което може да привлече туристите и което придава уникален характер на италианското културно, историческо, природно и гастрономическо наследство, отбелязва АНСА. В реализирането на кампанията се е включил и информационният отдел на италианския министерски съвет, допълва Ти Джи Ком 24.

На пресконференцията в Рим, при представянето на виртуалната инфлуенсърка Венера, италианската министърка на туризма Даниела Сантанке изтъкна, че амбициите на нейното министерство са да постави Италия на първо място в света в областта на туризма. Сантанке припомни, че 2019 г. е била една много успешна година за туризма в Италия и че сега правителството на Италия иска 2023 г. да подобри рекордите, поставени в последната година преди пандемията. „Трябва да се гордеем с нашата нация”, подчерта Сантанке при представянето на кампанията.

Италианският външен министър Таяни пък изтъкна, че неговото ведомство ще направи всичко, за да подкрепя политиката на туризма и на организирането на големи прояви в Италия, които логично привличат и много туристи, като например големите спортни прояви. „Това също е един начин да се прави външна политика”, изтъкна Таяни. Той подчерта, че всички италиански посолства по света ще се включат в представянето на кампанията с виртуалната инфлуенсърка Венера. Таяни изрази надежда, че тази кампания ще се впише и в усилията на италианската столица Рим да стане домакин на световното изложение ЕКСПО през 2030 г.

Според министъра на спорта Абоди Италия трябва да рекламира още повече  и спортния си туризъм. А според ръководителката на Италианската национална агенция за туризъм Ивана Йелинич властите трябва да насочат вниманието си за привличане на туристи от утвърдените туристически пазари, но и от нововъзникващи пазари, като индийския или емиратския. Освен това Италия трябва да се фокусира и не само върху така наречените зрели туристи, но и върху туристите от по-младите поколения.

На церемонията по представянето на кампанията с инфлуенсърката Венера присъстваха и Бернабо Бока, ръководител на Федералберги – италианската федерация на хотелиерите,  Марина Лали, ръководител на Федертуризмо Конфиндустрия, италианската асоциация на туристическите предприемачи и  Марко Мизикия, ръководител на туристическото звено на Сдружението на италианските занаятчии. Всички те определиха идеята за кампанията с инфлуенсърката Венера като много свежа, новаторска и оригинална.

Като цяло кампанията се вписва в усилията на правителството на Джорджа Мелони да насърчи всичко, което е италианско, в това число и всички природни, културни, исторически и туристически богатства на страната. Това само ще увеличи влиянието и тежестта на Италия по света.

Дали обаче властите успяха да убедят италианците, че виртуалната инфлуенсърка Венера ще е от полза за чудесата на Италия. Броени дни след тържественото представяне на промоционалната кампания италианското общество е доста разединено по въпроса. Някои чисто и просто се смеят с глас при вида на Венера на Ботичели, накипрена като блогърка или инфлуренсърка. Други са чисто и просто възмутени от принизяването и банализирането на един шедьовър по този начин. В мрежите се завъртяха и много колажи и мемета с виртуалната инфлуенсърка Венера.

Разделението по въпроса достигна дори правителството. Италианският  заместник-министър на културата Виторио Сгарби припомни, че оригиналната Венера на Ботичели е гола и така е трябвало да бъде показана на света, вместо да бъде дегизирана по този банален начин. Той изрази и недоволство от мотото на самата кампания, в която половината текст е на английски, а другата на италиански. „Понякога, когато човек не може да измисли нещо по-добро (от един шедьовър), то по-добре е да не прави нищо”, подчерта Сгарби.

Немалка част от критиците на кампанията припомниха също, че неотдавна именно властите на Италия представиха план за борба с навлизането на чуждиците в италианския език. А точно сега една важна кампания, която има за цел да популяризира Италия и всичко италианско, сякаш напълно е забравила за изразното богатство на италианския език и прибягва до английския.

Мнозина оприличиха Венера на Ботичели, дегизирана като виртуална инфлуенсърка, с Киара Ферани – италианската инфлуенсърка, изявяваща се и като бизнес и шоу дама, филантроп, модна икона и съпруга на известния италиански рапър Федец. Киара Ферани неотдавна придоби световна слава като една от съводещите на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. Тя е на първия ред на модни ревюта в целия свят. Тоалетите, които носи, винаги са широко коментирани. Всяко едно пътуване в Италия и по света на Ферани и съпруга й Федец заедно с двете им малки деца се превръща в тема за оживени дискусии. Преди три години, след локдауните в Италия заради коронавирусната пандемия, когато страната започна да се отваря за туристите, Киара Ферани направи фотосесия за сп. "Вог” именно в „дома на Венерата на Ботичели” - галерията „Уфици” във Флоренция. Тя позира с разнородни тоалети, често пъти доста оскъдни, пред шедьоврите там, включително и пред  картината „Раждането на Венера”. Мнозина бяха скандализирани тогава от неуважението към изкуството, демонстрирано чрез фотосесията с участието на Ферани в един от водещите музеи в света. Много критики отнесе и самата управа на музея, допуснала подобна фотосесия. Но веднага след това музеят „Уфици” се превърна от една от актуалните теми за обсъждане в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок и посещаемостта в галерията нарасна, което мнозина дефинираха като резултат от „Ефекта на инфлуенсърката Киара Ферани”. Така че сега е много вероятно новата рекламна кампания с виртуалната инфлуенсърка Венера на Ботичели да даде същия резултат.

Това обаче не може да оправдае гротескното излъчване на кампанията, коментира италианското издание „Арттрибуне". Посланието на кампанията е банално и ориентирано към лайкове в социалните мрежи. Кампанията злоупотребява със стереотипите (красива жена с модерни дрехи), за да рекламира чудесата на Италия, които нямат изобщо нужда от подобна реклама, допълва изданието.


По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Каварна ще отбележат 152-годишнината от гибелта на Левски

Каварна ще отбележи отбелязва 152-рата годишнина от обесването на Апостола на свободата – Васил Левски. Пред бюст-паметника в Градския парк в Каварна, своята почит и признателност към делото на Апостола ще изразят от най-малките до най-големите граждани в морския град. Програма от слова за Апостола и стихове в негова памет ще поднесат ученици от..

публикувано на 16.02.25 в 10:52

В село Изгрев коронясаха царе на лозята и троскота, избраха и царица на мотиката

В суворовското  село Изгрев избраха да отбележат празника на виното със забавни винени конкурси. Производителите на изгревската божествена напитка се състезаваха в няколко категории - бяло вино, червено вино, розе и купажно вино. Жителите на селото присъстваха на водосвет в местния храм "Света Петка " и след това зарязаха лозите на Царя на..

публикувано на 14.02.25 в 18:30

Зарязване на лозята - първа от поредицата прояви за 70-годишнината на Ботаническата градина в Балчик

Ритуално честване на деня, посветен на лозарите и винарите Трифон Зарезан, е първата проява от поредицата запланувани по повод 70 години от създаването на Университетска ботаническа градина – Балчик. Днес на територията на петте декара учебен участък – лозов масив с десертни сортове бяха осветени и зарязани лозите, както и дегустирани вина. На..

публикувано на 14.02.25 в 14:52

Зов за помощ: 37-годишна жена се нуждае спешно от средства за животоспасяващо лечение

37-годишната Милена Миткова се нуждае от помощ. 350 хиляди евро са нужни за ефективно лечение в болница в Турция, където лекарите ѝ дават реални надежди за възстановяване, но сумата е непосилна за семейството ѝ.  След месеци на търсене на диагноза, на 8 януари 2025 г. в България е потвърдено, че Милена е с рак на гърдата, който вече е метастазирал в..

публикувано на 14.02.25 в 13:55
Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев: Изказаното слово има чудодейната способност да лекува раните ни

До 15 февруари във Варна продължава зимната "Алея на книгата". Захари Карабашлиев ще посрещне своите читатели в рамките на изложението. Писателят ще раздава автографи от 15 до 17 часа в търговския център-домакин на Алеята, а от 18 часа ще бъде представена и книгата му "Рана", спечелила Националната награда за български роман на годината "13 века..

публикувано на 14.02.25 в 11:20

Православната църква отбелязва Успението на Св. Кирил Славянобългарски

На 14 февруари Българската православна църква отбелязва Успението на Св. Кирил Славянобългарски. Свети Кирил заедно с брат си Методий създават славянската азбука и превеждат свещените книги на славянски език.  Константин Кирил Философ е роден в Солун в знатно семейство. Завършва обучението си в Магнаурската школа в Цариград. Заедно с брат си Методий..

публикувано на 14.02.25 в 09:53

14 февруари - Ден на лозаря, Свети Трифон и професионален празник на археолозите

Денят на лозаря /Трифон Зарезан/ се отбелязва се съгласно Постановление 20 на Министерския съвет от 1962 г. като празник на лозарите в деня на Св. мъченик Трифон, който тогава се отбелязва от Българската православна църква на 14 февруари. С календарната реформа на Българската православна църква през 1968 г. денят на св. мъченик Трифон започва..

публикувано на 14.02.25 в 07:00