Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кап. Янчо Калчев: На круиз всеки иска да здрависа капитана на кораба

55 години от официалното откриване на Морска гара-Варна се навършиха т.г. Пасажерският терминал на Пристанище Варна е официално открит на 28 юни 1968 г.
С построяването на гарата се появяват и първите пасажерски кораби под български флаг. Един от първите капитани на тези кораби е кап.Янчо Калчев. Той има 39 г. стаж в професията, от тях 12 г. като капитан на пътнически кораби в т.ч. комети и катамарани. В останалите 27 г. е управлявал търговски кораби (за насипни и бройни товари, контейнери). Където е имал възможност се е гмуркал в различни морета, защото е и сертифициран лековолаз. Кап.Янчо Калчев е трето поколение морски човек, баща му е бил инженер-корабостроител, а синът му кап.Александър Калчев наследява и дядо си баща си – дипломиран инженер корабостроител и инженер-корабоводител, а днес е начело на вече приватизираното Параходство БМФ.
На 15 септември 1968 г. големият пътнически кораб "Варна застана на Морска фара-Варна и целият град се извървяваше да го гледа. Действително Морската гара отвори вратите за морския туризъм. В годините, в които аз работих там от 1984 г. до 1996 г. тя беше по-населена от централния плаж на Варна. Имаше много пътници, дори нощно време спяха върху раниците си, за да тръгнат с първата комета на юг.
В колко часа тръгваше първата комета?
В 7 часа, следващата в 8 часа, в 8.30 часа имаше от Варна през Несебър, Бургас, Созопол и тогавашния Мичурин, сега Царево. Тогава България имаше 10 комети и всичките вървяха пълно-пълно, на юг и на север, обратния рейс - пътникопотокът беше много силен. Освен това имахме и задгранични пътнически кораби - три по мое време. Те поддържаха линиите Варна-Истанбул, тридневни, с туристи от контингента на "Балкантурист", които са дошли да почиват в България и са записали за екскурзия.
А достъпни ли бяха билетите?
Цените бяха достъпни и затова беше най-предпочитания транспорт. Билетът до Бургас беше 5 лв., а 5 лв. беше нищо. Нашите кораби не бяха от голяма величина и превеждането на кораба в едно бурно море беше далеч по-сложно отколкото в едно бурно море, отколкото един голям кораб. 
А и защото и хората се движат на борда.
Освен, че се движат имат и едно желание - да са на най-горната палуба, за да могат да гледат, а това влияе на устойчивостта на кораба за малките кораби, когато товарът се вдигне горе. Но, всичките ми спомени от пътническото плаване са много хубави. Красотата на местата, които съм посещавал, емоциите с пътниците винаги приятни.
Имаше ли много пътници, които искат да се срещнат с капитана на кораба, да си поговорят с вас, да ви стиснат ръката?
Задължително, задължително, фигурата на капитана е основна за тях и всеки иска да контактува. 
В ново време, от 2000 г, насам Варна се радваше на посещението на големи круизни кораби. Не всички могат да влязат, защото морската гара е сравнително малка, вие ще кажете колко малко в сравнение с други гари по света.
Приличен е размерът й -  трите кейови места плюс малкото басейнче, което до нея и дългия кей, на който заставаше "Перун" и там можеше да застават. Приличен е размерът на морската ни гара. За размера на града това предполага нашата акватория. 
Но, около 2014 г. с "оранжевата революция" в Украйна се усложни геополитическата обстановка този поток секна. Международните круизни компании започнаха да заобикалят Черно море, сега това се засили още повече. Какво е бъдещето на Морска гара като пасажерски терминал?
Трудно е да се каже, защото Морска гара остана сама да работи, а навремето тя беше под шапката на СО"Воден транспорт". За тези години, в които разказах, на Морска гара нямаше място - единият кораб тръгва и застава друг, беше постоянно заета, а сега е постоянно празна. А и какво стана - Морска гара и до нея само едни ресторанти и едни въртележки - то вече не е корабно място. Хората такива ресторанти и заведения си ги имат и у дома си, те не идват да видят на нашата гара какви кръчми имаме. Много не й виждам бъдещето, при положение, че и държавата няма политика да развива такъв флот и туристическите организации вече са много пръснати и със своите интереси, но не и с обединен интерес за осигуряване на голям пътникопоток. Просто Морска гара ще остане такава, каквато беше в спомените, но дали ще се възстанови живота на нея не мога да кажа. Там работеха цели семейства, моята съпруга, например беше информатор на гарата, аз със кораба постоянно бях там, децата отраснаха на Яхт-клуба. Имаше семейства, чиито живот беше свързан с този туристически бизнес, а сега кой е там - никой, ресторантьори.
Морска гара-Варна е построена е по проект на арх. Любен Попдонев (проектирал и Централна Автогара - София) и инженерите Светослав Бранеков и Иван Янтантов. Тя е позиционирана в близост до входа на Пристанище Варна, от вътрешната страна на вълнолома, който го защитава от изток. Изграждането на й е свързано с развитието на Варна като туристически център и международен курорт. Строителството на гарата започва през 1966 г. През 1967 г. е построен пирсът. Общата дължина на кейовете, включващи пътническия кей, малкия басейн и първо корабно място, е 520 метра. На тях могат да пристават едновременно два големи пътнически кораба и четири малки, а малкият басейн е предвиден да се използва предимно от крайбрежните пътнически корабчета и от популярните тогава кораби на подводни криле тип „Комета”. През 1968 г. е завършен целият комплекс.

По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Депутатът от

Цончо Ганев: НСИ фалшифицира данните за инфлацията, за да получим покана за Еврозоната

Според зам. председателя на НС и депутат от партия „Възраждане“ Цончо Ганев,   Статистическия институт под натиск на управляващите фалшифицира данните за инфлацията, за да получим покана за Еврозоната. В обзорното предаване на РВ "Позиция" той заяви, че само скока цените на електроенергията би трябвало да вдигне инфлацията с няколко пункта,..

публикувано на 25.01.25 в 14:20
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Управляващото мнозинство саботира влизането на България в Еврозоната

Управляващото мнозинство ясно показа, че саботира влизането на България в Еврозоната. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ депутатът от ПП/ДБ Мартин Димитров. По думите му, при данни за инфлацията за декември, които бяха обявени в средата на януари, току-що избраното правителство каза, че ще поиска до края на януари извънреден..

публикувано на 25.01.25 в 14:05

2024 година донесе успехи и гордост за Морски клуб – Балчик

24 златни, 34 сребърни и 25 бронзови медала, или общо 83 призови места са спечелили състезателите на Морски клуб – Балчик.  Това е равносметката организацията, която обучава в тънкостите на прекрасния спорт ветроходство общо 88 деца. „2024 година беше изключителна за нас! С радост споделяме основните моменти, които затвърдиха клуба като лидер в..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Търсят гимназисти от Варна с талантливо перо

Новата инициатива на международния литературен фестивал „Варна Лит“ е търсенето на таланти в писането на текст за сцена сред варненските гимназисти на възраст над 15 години. Нарича се „Ателие за творческо писане“ и негов автор е Даниела Цочева – един от организаторите и вдъхновители на всички инициативи на „Варна Лит“. Тя даде насоки на..

публикувано на 23.01.25 в 08:05

Искат да бъде въведена оценка за дисциплина в училище

 Да бъде въведена оценка за дисциплина и да се обърне внимание на възпитанието на учениците като мярка за подобряване на резултатите и преодоляване на насилието в училищата. За това настояват от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", каза председателят му Юлиян Петров в предаването на Радио Варна Post Factum. От десетки години се опитваме да обясним..

публикувано на 22.01.25 в 08:00

Проф. Емил Ковачев: Професията ни е дълбоко удовлетворяваща заради уникалната роля в посрещането на новия живот

На Бабинден – денят, посветен на акушерите и грижата за новия живот – проф. Емил Ковачев, управител на СБАГАЛ "Проф. д-р Димитър Стаматов" - Варна, сподели своите впечатления и предизвикателства от изминалата година.  В болницата през 2024 г. са родени 1881 деца, включително 51 многоплодни бременности, най-често близнаци. Най-малкото бебе, което е..

публикувано на 21.01.25 в 13:00
Павлина Върбанова

Павлина Върбанова: Социалните мрежи изместват фокуса от значимото

Най-знаковата дума за България през изминалата 2024 година е Шенген. Това сочи класацията на традиционното проучване на платформата за грамотност "Как се пише?" за 2024 година. Това се прави за четвърта поредна година. За втори път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На първо място е Доналд Тръмп, следван от Бойко..

публикувано на 21.01.25 в 08:20