Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кап. Янчо Калчев: На круиз всеки иска да здрависа капитана на кораба

55 години от официалното откриване на Морска гара-Варна се навършиха т.г. Пасажерският терминал на Пристанище Варна е официално открит на 28 юни 1968 г.
С построяването на гарата се появяват и първите пасажерски кораби под български флаг. Един от първите капитани на тези кораби е кап.Янчо Калчев. Той има 39 г. стаж в професията, от тях 12 г. като капитан на пътнически кораби в т.ч. комети и катамарани. В останалите 27 г. е управлявал търговски кораби (за насипни и бройни товари, контейнери). Където е имал възможност се е гмуркал в различни морета, защото е и сертифициран лековолаз. Кап.Янчо Калчев е трето поколение морски човек, баща му е бил инженер-корабостроител, а синът му кап.Александър Калчев наследява и дядо си баща си – дипломиран инженер корабостроител и инженер-корабоводител, а днес е начело на вече приватизираното Параходство БМФ.
На 15 септември 1968 г. големият пътнически кораб "Варна застана на Морска фара-Варна и целият град се извървяваше да го гледа. Действително Морската гара отвори вратите за морския туризъм. В годините, в които аз работих там от 1984 г. до 1996 г. тя беше по-населена от централния плаж на Варна. Имаше много пътници, дори нощно време спяха върху раниците си, за да тръгнат с първата комета на юг.
В колко часа тръгваше първата комета?
В 7 часа, следващата в 8 часа, в 8.30 часа имаше от Варна през Несебър, Бургас, Созопол и тогавашния Мичурин, сега Царево. Тогава България имаше 10 комети и всичките вървяха пълно-пълно, на юг и на север, обратния рейс - пътникопотокът беше много силен. Освен това имахме и задгранични пътнически кораби - три по мое време. Те поддържаха линиите Варна-Истанбул, тридневни, с туристи от контингента на "Балкантурист", които са дошли да почиват в България и са записали за екскурзия.
А достъпни ли бяха билетите?
Цените бяха достъпни и затова беше най-предпочитания транспорт. Билетът до Бургас беше 5 лв., а 5 лв. беше нищо. Нашите кораби не бяха от голяма величина и превеждането на кораба в едно бурно море беше далеч по-сложно отколкото в едно бурно море, отколкото един голям кораб. 
А и защото и хората се движат на борда.
Освен, че се движат имат и едно желание - да са на най-горната палуба, за да могат да гледат, а това влияе на устойчивостта на кораба за малките кораби, когато товарът се вдигне горе. Но, всичките ми спомени от пътническото плаване са много хубави. Красотата на местата, които съм посещавал, емоциите с пътниците винаги приятни.
Имаше ли много пътници, които искат да се срещнат с капитана на кораба, да си поговорят с вас, да ви стиснат ръката?
Задължително, задължително, фигурата на капитана е основна за тях и всеки иска да контактува. 
В ново време, от 2000 г, насам Варна се радваше на посещението на големи круизни кораби. Не всички могат да влязат, защото морската гара е сравнително малка, вие ще кажете колко малко в сравнение с други гари по света.
Приличен е размерът й -  трите кейови места плюс малкото басейнче, което до нея и дългия кей, на който заставаше "Перун" и там можеше да застават. Приличен е размерът на морската ни гара. За размера на града това предполага нашата акватория. 
Но, около 2014 г. с "оранжевата революция" в Украйна се усложни геополитическата обстановка този поток секна. Международните круизни компании започнаха да заобикалят Черно море, сега това се засили още повече. Какво е бъдещето на Морска гара като пасажерски терминал?
Трудно е да се каже, защото Морска гара остана сама да работи, а навремето тя беше под шапката на СО"Воден транспорт". За тези години, в които разказах, на Морска гара нямаше място - единият кораб тръгва и застава друг, беше постоянно заета, а сега е постоянно празна. А и какво стана - Морска гара и до нея само едни ресторанти и едни въртележки - то вече не е корабно място. Хората такива ресторанти и заведения си ги имат и у дома си, те не идват да видят на нашата гара какви кръчми имаме. Много не й виждам бъдещето, при положение, че и държавата няма политика да развива такъв флот и туристическите организации вече са много пръснати и със своите интереси, но не и с обединен интерес за осигуряване на голям пътникопоток. Просто Морска гара ще остане такава, каквато беше в спомените, но дали ще се възстанови живота на нея не мога да кажа. Там работеха цели семейства, моята съпруга, например беше информатор на гарата, аз със кораба постоянно бях там, децата отраснаха на Яхт-клуба. Имаше семейства, чиито живот беше свързан с този туристически бизнес, а сега кой е там - никой, ресторантьори.
Морска гара-Варна е построена е по проект на арх. Любен Попдонев (проектирал и Централна Автогара - София) и инженерите Светослав Бранеков и Иван Янтантов. Тя е позиционирана в близост до входа на Пристанище Варна, от вътрешната страна на вълнолома, който го защитава от изток. Изграждането на й е свързано с развитието на Варна като туристически център и международен курорт. Строителството на гарата започва през 1966 г. През 1967 г. е построен пирсът. Общата дължина на кейовете, включващи пътническия кей, малкия басейн и първо корабно място, е 520 метра. На тях могат да пристават едновременно два големи пътнически кораба и четири малки, а малкият басейн е предвиден да се използва предимно от крайбрежните пътнически корабчета и от популярните тогава кораби на подводни криле тип „Комета”. През 1968 г. е завършен целият комплекс.

По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

La Banda - трима варненски диджеи с хаус парти в Деня на Варна

DJ Burlak : Това е петото парти с мое участие, което организираме на празника на Варна през последните пет години. Южният плаж е много специален за мен с широката си пясъчна ивица и с това, че е малко встрани от лудницата на заведенията по Централния плаж. През годините Cuba Beach Bar се превърна в една от емблемите на хаус музиката във Варна и аз..

публикувано на 12.08.24 в 08:20

Соня Йончева: Душата ми се отвори, щом пристигнах в България

Соня Йончева в една от най-въздействащите опери на Пучини – „Мадам Бътерфлай“, е кулминационен момент в програмата на Опера в Летния театър – Варна 2024. След главната роля на Мими в „Бохеми“ на 6 август, във второто заглавие с нейно участие на 10 август оперната дива, под диригентството на Найден Тодоров, ще изпълни ролята на Чо-Чо-Сан за първи път в..

публикувано на 09.08.24 в 08:00

Константин Вълчев от WWF: Борбата с пожарите е като война

България е най-силно засегнатата от горски пожари страна-членка на ЕС от началото на 2024 г. Това сочат данни на Европейската информационна система за горски пожари н ад 38 хил. хектара или 380 хил. дка българска земя вече са били изпепелени от огъня през тази година. Това е над два пъти повече от площта, пострадала от горски пожари в страната за..

публикувано на 08.08.24 в 09:00

Капка Панайотова: 20 години, отдадени на гребането

През далечната 1976 година на Олимпийските игри в Монреал две варненки в четворката с кърмчия в академичното гребане донесоха сребърен медал за България. Сред тях е и рулевият Капка Панайотова, която още си спомня с огромно вълнение за случилото се. Знае, че са били на крачка от златото, но е щастлива и от второто място.  Медалът и днес стои на специално..

публикувано на 07.08.24 в 07:00
Провадия-Солницата

Започна 20-ият археологически сезон на „Провадия-Солницата“

В началото на месеца започна 20-ият археологически сезон за Праисторическия солодобивен и градски център Провадия-Солницата. С неговото начало обектът отваря врати и за посещения на туристи. Посещения ще се организират всеки ден, без неделя, като на всеки кръгъл час може да влиза група до 50 души. Посетителите се водят от екскурзовод, който ги..

публикувано на 06.08.24 в 09:30

Rick Casais Miranda (BLANKET HILL): Постепенното израстване е по-добро за една група

Интервю с David Masion и Rick Casais Miranda (BLANKET HILL) BLANKET HILL е хардкор банда от Люксембург. Предстои й първи концерт във Варна. Заедно с BLANKET HILL на сцената ще се качат родните BEHIND BARS и MILLION SUSPECTS. Датата е 9 август. Мястото – „Хале 3”. През 2023 BLANKET HILL стигат и до Япония. Иначе са били на една сцена с TERROR,..

публикувано на 05.08.24 в 09:00

Марина Великова представя "Ледовете на Антарктика" във Варна

Изложбата "Ледовете на Антарктика" на колегата Марина Великова от Българското национално радио е подредена на входа на Морската градина във Варна.  Снимките са направени по време на участието и в 32-рата антарктическа експедиция, ръководена от проф. Христо Пимпирев. Представянето е по повод отбелязването на три години от влизането на..

публикувано на 04.08.24 в 07:40