Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доколко допустимо е спирането на търговски кораби в Черно море

Всяка една такава ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно погрешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин

| Интервю

Не е необичайно военни кораби да спират търговски плавателни съдове. Това коментира председателят на Българската морска камара и директор на БМФ кап. Александър Калчев след инцидента в Черно море, при който турски търговски кораб беше спрян с предупредителни изстрели от руски патрул в близост до българската икономическа зона.

Припомняме, че след изтеглянето на Русия от зърнената сделка, която позволяваше износ на украинско зърно и стоки от миналия август до средата на юли т.г., руското правителство заяви, че ще третира всички кораби, които се приближават до украинските пристанища, като потенциални военни кораби.

Случаят постави под съмнение и плановете на Украйна за собствен хуманитарен коридор в Черно море, по който да продължи да изнася зърнени култури, без участието на Русия. 

Не мога да кажа, че е нормално, но е обичайна практика в зони, които са контролирани - дори и в района на Средиземно море, каза Калчев. Включително военноморски сили на НАТО имат подобна практика за проверка на плавателни съдове, ако има подозрения за трафик на наркотици или хора. При такива съображения е абсолютно разбираемо. Обичайно е при това да се случи качване на въоръжени военнослужещи на борда, включително и екипажът да бъде отстанен от района на настройката, докато трае проверката, като на мостика и в машинното остане по един човек. 

Въпросът тук е не дали подобни проверки са нормални, а дали трябва вообще да се случват в при тази ситуация в Черно море, тъй като е изключително неприятно за страните от региона. Това просто убива бизнеса и не трябва да се допуска, заяви Калчев.

По думите му, всяка една такава ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно грешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин.

Ние винаги съветваме нашите екипажи (на БМФ) да бъдат кооперативни доколкото е възможно, тъй като безопасността им е на първо място, каза още Александър Калчев.

Към днешна дата нито един кораб на БМФ не плава в района на Черно море, след като за около пет месеца и половина след началото на войната на 24 февруари 2022 г., кораб "Рожен" беше блокиран в украинското пристанище Черноморск. Там го завари започването на войната от Русия. "Рожен" успя да отплава едва след договарянето на зърнената сделка с посредничеството на ООН между Украйна, Русия и Турция, в началото на август миналата година като един от корабите, включени в нея. 

5 млн. долара бяха загубите на БМФ от непредвидения престой и военния риск, свързан с "Рожен".

Както повечето компании, които оперират нови и скъпи кораби, предпочитаме да не плаваме в Черно море, тъй като застрахователните премии са доста високи. За пристанищата на Украйна и на Русия, застраховката може да достигне до 1% от стойността на кораба на седмица, поясни Александър Калчев.

За българските и румънските пристанища няма повишение на застраховките към момента. От морската камара се надяват премиите да бъдат запазени като стойност, защото дава възможност на пристанищата все пак да привличат и да транзитират стоки от Украйна.

Несигурността от войната в Украйна оказва влияние и върху фрахтовия пазар, водейки до флуктуация на цените на зърното, което бута пазара надолу, коментира Калчев. В допълнение към това е и несигурността при доставките на петрол. Влиянието, което оказва Русия, а и страните от ОПЕК при добива, засилва търсенето на алтернативи за в бъдеще.


Целият разговор с кап. Александър Калчев може да чуете в звуковия файл.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветан Симеонов, Българска търговско-промишлена палата (БТПП)

Бизнесът алармира за дефицит на висшисти в техническите науки

Остра нужда от кадри с висше образование в областта на техническите науки са заявили близо 80 на сто от представители на бизнеса в България, участвали в анкета на Българската търговско-промишлена палата. 22 на сто от участвалите в проучването са посочили необходимост от висшисти в областта на природните науки, математиката и информатиката, а 19..

публикувано на 08.02.25 в 14:44

Съветът на ректорите предлага медицинските сестри и акушерките да учат 3 вместо 4 години

За промяна на продължителността на обучението за придобиване на образователна степен „бакалавър“ за специалност „медицинска сестра“ и специалност „акушерка“ от 4 на 3 учебни години настояха от Управителния съвет на Съвета на ректорите на висшите училища по време на съвместно заседание с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев днес...

публикувано на 08.02.25 в 12:17
Димитър Ганев

Димитър Ганев, "Тренд": Най-големият проблем за българите са високите цени

32% от българите имат позитивно отношение към кабинета "Желязков", но други 39% са на противоположното мнение и не одобряват новото правителство. Това сочи социологическо проучване на "Тренд", съобщи социологът Димитър Ганев. Икономическата тревожност сред българите остава висока. Проблем номер 1 за населението е повишаването на цените. Според запитаните..

публикувано на 08.02.25 в 12:10

Как да не купим фалшив парфюм за 8 март?

Наближаването на 8 март традиционното засилва търсенето на дамска козметика. Рисковете да попаднем на фалшиви парфюми в този период също нарастват, напомнят от онлайн платформата „Ние, потребителите“.  От там отбелязват, че макар репликите да копират в голяма степен оригиналите по външен вид, дизайн, надписи, цветове, флакон и опаковка, все пак има..

публикувано на 08.02.25 в 12:09
В цяла Гърция имаше масови протести на втората годишнина от жп катастрофата, при която загинаха 57 души

Катя Пеева, БНР: Гърците още не са стигнали до апогея на протестите

Все още не се е стигнало до апогея на протестите в Гърция. Това коментира за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна кореспондентът на БНР в южната ни съседка Катя Пеева. Масовите недоволства са с искане за правосъдие заради виновните за влаковата катастрофа преди две години, защото, "не е виновен само началникът на гарата в Лариса" , подчерта..

публикувано на 08.02.25 в 12:00

"От Киноцентъра до музейната витрина" - носии от филма "Капитан Петко войвода"

По повод 125-годишнината от кончината на Капитан Петко Войвода в музея на Възраждането във Варна е подредена изложбата "От Киноцентъра до музейната витрина". В нея са показани автентични народни носии от фонда на Историческия музей в град Попово. Облеклата са част от колекция, събирана през 70-те и 80-те години на миналия век от екипа на серийния игрален..

публикувано на 08.02.25 в 10:25

Механична плетачна машина

Ръчна машина за плетене на прежда е най-новият експонат в постоянната експозиция на Музея за нова история на Варна. Машината е на фирмата "Дюбие", модел 1930 година. В онези години това механично устройство е било мечта за всяка домакиня, защото с него плетенето се е превръщало в бързо и удобно. "Точно това е едно нововъведение за времето си, което е..

публикувано на 08.02.25 в 09:48