"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстов материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. Маркетингът и рекламата засягат всяка минута от ежедневието на съвременния човек, в интернет и извън него. А копирайтингът е важна част от маркетинговия процес, тъй като текстът е мост между бизнеса и продукта, от една страна, и потребителя, от друга.
Лилианна Николаева е родена и израснала във Варна - именно в морския град тя изгражда кариерата си в областта на маркетинга и PR. Основава собствена копирайтинг агенция - AdverHeart, която е основният фокус на ежедневието ѝ през последните четири години. В предаването Улица "Събота" Лилианна сподели подробности относно професията си, работната среда, тенденциите в копирайтинга и възможностите за развитие на един млад човек в град като Варна.
Моята професия се нарича "копирайтър". Само преди няколко години тази дума не говореше нищо на повечето хора, но се радвам, че с времето започна да става все по-ясно какво точно правим ние. А то е да пишем текстове - рекламни, информативни... С две думи - пишем за хората. Като това не се ограничава само в рамките на социалните мрежи - просто там сме всеки ден. Иначе всичко, което е текст, може да мине през мен: сайтове, прессъобщения, слогани, криейтив копирайтинг, редакция на текстове...
Можем ли да кажем, че твоят текст задължително продава?
Ако говорим за публикации в социалните мрежи, те невинаги имат за цел да продават. Много често тяхната цел е да напомнят за дадения бранд - ето ни, ние сме тук, ако искате влезте в сайта ни и разгледайте. Понякога постът в социалните мрежи е просто намигване към аудиторията, споделяне на нещо забавно, на нещо ново и интересно, което дори не е задължително да е свързано с продукта или услугата на бизнеса. Така че не всеки текст има за цел да продава, но в крайна сметка, цялата тази комуникация с потребителите води до предизвикване на интерес и, евентуално, покупка.
Къде е границата, отвъд която присъствието на даден бранд в социалните мрежи се превръща в досадно?
Тази граница е различна при всеки, който се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Често водя разговори на тази тема с колеги и дори с клиенти, тъй като аз лично не съм привърженик на агресивното рекламиране онлайн. Смятам, че два поста, но направени както трябва - с правилен текст и визия, са много по-ефективни от безразборното ежедневно публикуване. Определено за мен по-малкото е повече.
Като млад човек, развиващ се във Варна с професията копирайтър, успяваш ли да се издържаш само от това?
Аз от четири години имам собствена агенция, която се развива доста добре, така че не мога да се оплача в това отношение. Няма обаче да лъжа никого - това изисква наистина много работа всеки ден - включително и в събота и неделя. Но в крайна сметка си струва и ако си организиран, съвсем спокойно можеш да се издържаш с тази професия. Препоръчвам я за всеки, който се двоуми дали да поеме по този път. Наскоро се включих в един семинар по копирайтинг и се запознах с много краетивни млади хора, които имат невероятни идеи! Така че нямам търпение да видя какво ще донесат бъдещите колеги на нашия бранш.
Какво е необходимо на един човек, за да се занимава с копирайтинг?
На първо място да има влечение към писането, към текста. Освен това трябва да е търпелив към хората - всеки клиент е различен и трябва да се съобразяваш с това. Толерантността към хората е мнго важна, защото за тях техните бизнеси са техните деца и трябва да се подхожда с много уважение към всичко това.
Какво прави един рекламен текст успешен според теб?
Идеята, която стои зад него. Ако тя е човешка, ако докосва хората, ако те я почувстват близка до себе си, тогава рекламата е успешна. Това е и начинът посланието да се отличи от всички останали и да бъде запомнено.
С какви други специалисти комуникира копирайтърът в работния процес?
С дизайнери - те са нашите спасители. Също и с колегите фотографи, без които на практика не можем нищо да направим. За да облечем идеята си в нещо стойностно, трябва да си партнираме с колеги, които разбират визуалната част на нещата.
Откъде черпиш вдъхновение за творческите си идеи?
Това, което правят колегите в бранша, винаги е в полезрението ми. Има толкова интересни неща, на които се възхищавам! Но най-често черпя вдъхновение от самия клиент. Защото, когато при теб дойде човек със симпатичен малък бизнес, в който е хвърлил всичко - усилия, средства, време, и когато виждаш как той гори в това нещо, няма как да не дадеш най-доброто от себе си за него. Също така крайните срокове са доста силен мотиватор, както и музиката - тя е моят начин да си върна креативността, когато я изгубя.
Как се чувстваш във Варна като млад човек, който живее и се развива тук?
Аз съм родена и израснала във Варна и нямам никакво желание да я напускам. Тук се чувствам добре, уютно ми е. Градът определено се развива - виждам го по бизнесите, които аз и моите колеги обслужваме. Разбира се, има още много накъде да се развиват нещата, което е още една причина да искам да остана. Приятно ми е тук.
Целия разговор с Лилианна Николаева слушайте в прикачения звуков файл.
Общинският съвет да работи системно, а съветниците да са ангажирани с решаването на всички проблеми на града и хората. Това каза в предаването "Позиция" на Радио Варна председателят на ОбС-Варна Христо Димитров. Трябва да има бърза реакция за всеки възникнал проблем. Трябва да има и бърза реакция за натрупаните проблеми, категоричен е той и припомни, че..
Александър Петров е студент по медицина, трети курс, в Медицински университет – Варна. Той е финалист в сезон 9 на „Гласът на България“, завършил на почетното трето място, млад изпълнител и поет. През 2021 година е Лауреат на Фондация „Димитър Бербатов“ в област „Изкуство“ във връзка с постиженията си в направление поп пеене и поезия през 2020 година...
Камелия Панайотова е едно от най-новите имена в българската литература. Тя е родена в Провадия. Завършила е Природо-математическата гимназия във Варна и Английска филология във Велико Търново. Дебютната й стихосбирка „Човекът, който си тръгва” излезе преди две години. През 2022-ра 24-годишната авторка спечели голямата награда от 12-ия..
Промените в Конституцията влизат в дневния ред на Парламента на 8 декември, като има надежди до тази дата да бъдат изчистени голяма част от въпросите. Това съобщи съпредседателят на ПП-ДБ Христо Иванов. Решението е било взето на консултативна среща с председателя на НС Росен Желязков. Следващо четене е предвидено да се между 12 и 14 декември. Ако..
Интервю с Christian "Nash" Fritz (NASTY) В края на тази седмица предстои поредният „Hardcore X-Mass 2023”. Положението телеграфично изглежда така – 2 дни, две сцени, 20 групи и големите хедлайнъри NASTY. Белгийската бийтдаун/хардкор/метълкор банда се събира през 2004. До тази година групата свири няколко пъти в България. Само след няколко..
Не е правилно да се опонира на необходимостта от промени в Конституцията и опозиционните партии трябва да се включат в дебатите, така че накрая да имаме най-качествените текстове. Така коментира Александър Кашъмов, изпълнителен директор на неправителствената организация Програма Достъп до Информация, темата за поправките в основния закон на страната. По..
По Българското Черноморие има три знакови места, свързани със Свети Николай Чудотворец. Едното от тях е нос Калиакра, където, според народните поверия, е гробът на светеца. Другото е местността "Свети Николай" край Варна, където пък е имало манастир на името на светеца, който е съществувал до 1901 година. Третото е нос Бакарлъка над Созопол, където,..
Новата книга на д-р Емилова ще бъде представена тази сряда, 26 април, от 18 часа в концертното студио на РАДИО ВАРНА. Книгата „Гладната революция на д-р Емилова“ разказва историите на 25-ма от нейните..