Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кап.Тома Томов: Мъчно ми е за "Калиакра". Той е емблема на ветроходството ни

Автор:

Интересен юбилей се задава във Варна. Навършват се точно 40 години от пускането на ветрохода „Калиакра“ на вода и издигането на българския флаг. Баркентината е построена в Полша и в продължение на доста години носи много успехи от най-престижни ветроходни състезания по света за Варна и България. Ветроходът в момента е изоставен на док №13 и е в изключително лошо състояние. Днес ви срещаме с най-дългогодишния капитан на „Калиакра“ капитан Тома Томов.

Някои го наричат кораб. Други му казват баркентина, трети - учебен ветроходен кораб. Някъде съм чувал тримачтов кораб и лодка. Но най-много ми харесва определението "Варненската морска принцеса". Не знам какво е твоето мнение?
Както искате, така го наричайте. Но за нас това е учебен ветроходен кораб и той се е доказал като такъв много години и с много практиканти - стотици, да не кажа хиляди. За мен всичко започна през 1982 година след завръщането ми от един дълъг едногодишен рейс в Далечния изток. Явявам се в Параходството и  шефът на "Кадри"  ми съобщи, че ръководството обсъжда моето име за капитан на учебен ветроходен кораб, който предстои да бъде закупен. 

Аз ахнах и категорично приех, без да знам точно с какви ангажименти ще бъда натоварен. По време на моето отсъствие е бил подписан договор за закупуване и строеж на нов учебен кораб и аз го заварих на този етап. Съгласно договора трябваше екипажът да мине през едно обучение на по-голямата сестра на "Калиакра" - "Искра", под полски военен флаг и един месец през 1983-та бяхме практиканти, за да усвоим как се провежда една учебна практика. 

Това беше изключително полезно за нас, защото впоследствие ни се наложи да изготвим програмите, по които да работи един учебен ветроходен кораб. Тази практика беше загубена в нашия флот след изчезването на учебния кораб "Асен". През септември 1983 беше заложен кила на кораба в Гдиня, Полша, бяхме изпратени като наблюдаващи на строежа, заедно с главния механик, от името на корабособственика. В Полша бяхме близо 10 месеца и наблюдавахме целия строеж на кораба. Живеехме в корабостроителницата.  Корпусът беше завършен през януари и на 28 януари 1984 година и той беше пуснат на вода. Дострояването на кораба се извърши в Гданск. Ние се преместихме в Гданск. На 29 юни 1984 година вдигнахме българския флаг.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




По публикацията работи: Румен Генов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
доц. Огнян Боюклиев

Огнян Боюклиев, БАН: Ниското качество на храните е по-голям проблем от високата им цена

Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..

публикувано на 15.02.25 в 13:58

Винен експерт: Родни вина се предлагат и в Мишлен ресторанти, избирайте българското!

Българите преоткриват  позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино  П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..

публикувано на 14.02.25 в 08:08

Икономист: Бойкотът във варианта, в който се предлага днес, няма да има никакъв ефект

Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..

публикувано на 13.02.25 в 18:12
Иван Кабуров

Зеленчукопроизодител: Държавата спешно да ограничи сивия сектор в покупко-продажбата на плодове и зеленчуци, да има контрол

Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..

публикувано на 13.02.25 в 11:48

Масово хора от по-малки градове купуват жилища във Варна с готови пари

65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна.  63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..

публикувано на 13.02.25 в 08:05

Клубът на варненските краеведи очаква своите нови членове

23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед".  Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..

публикувано на 12.02.25 в 08:30

Сестрите и акушерките в готовност за протести, ако се намали обучението им с година

Медицинските сестри и акушерките са в готовност за провеждане на масови протести, ако бъде одобрена идеята обучението по тези специалности да бъде намалено от 4 на 3 години. Това каза Милка Василева, председател на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). Обучението им сега отговаря на изискванията на европейска директива,..

публикувано на 11.02.25 в 19:00