Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С роботи за подводни изследвания експериментират в ТУ


„Морска роботика“ и „Енергийно ефективен електрически транспорт“ са двете нови лаборатории на Технически университет-Варна. Те са факт, заради участието му в проекта „Национален център по мехатроника и чисти технологии“. По проекта университета се сдобива с хибриден плавателен съд (с два електрически двигателя и един вътрешно горене), с който ще се правят изпитания на вода, вкл. и експерименти с управлението под вода на морските роботи.

Новият специализиран плавателен съд ще осигури част от дейностите по време на този втори етап на проекта. Очакваме финансирането му да бъде одобрено към месец юни и ще бъде отново със срок от 6 години, каза доц.Николов. Плавателното средство е построено от варненски корабостроител и ще може да се ползва, вкл. и за учебни цели. Подводните средства, които наричаме морски роботи, можем да използваме освен за скениране на морското дъно и за оглед на подводни пристанищни инфраструктури, при позиционирането на плавателни съдове в доковете на кораборемонтните фирми, за оглед на корпусите на плавателните съдове и др. С подобна техника огледите ще са по-евтини и по-безопасни от водолазните. Това са съществуващи технологии, а нашите цели са научно-изследователски, разказаха за Радио Варна доц.Валентин Гюров, ръководител на лабораторията „Енергийно ефективен електрически транспорт“ и от доц.Никола Николов, ръководител на катедра „Автоматизация на производството” и на секция „Морска роботика“.

Самото плавателно средства е с три двигателя – един стандартен и два електрически. По същество то е хибрид с размери 8 м. дължина и 2.35 м. ширина. Задвижването е хибридно - двигател вътрешно горене с мощност 130 к.с. и два електрически азипода по 10 киловата, които са 360 градусови, разказа още доц. Николов. За втория етап по проекта сме заложили увеличаване на неговата акумулаторна мощност до капацитет достатъчен за 5-часово плаване изцяло на електрическо задвижване при пълна мощност. Целта ни е да може да развива скорост в режим на преход и възможност за много прецизен бавен ход при позициониране с електрическото задвижване. Това е необходимо при скениране на морското дъно и други подводни изследвания които смятаме да правим. Корпусът е от специална алуминиева сплав, като собственото му тегло е под 3,5 тона. Всичко това му дава много добри възможности за мобилност във водата и за лесно транспортиране със стандартни колесари и контейнери, разказа още за Радио Варна доц. Никола Николов. Съдът разполага с работни места за пет човека: водач, помощник водач и трима изследователи. За тях има покрита рубка, също и работна палуба за позициониране и транспортиране на морските роботи, придобити по същия проект. Общият полезен товар е до 2,5 тона.

Първите изследователски тестове на море с хибридното плавателно средство ще са най-вероятно в края на това лято, допълни доц. Николов. След като вече притежава подобни морски роботи от ТУ са включили в програмата на електрофакултета и нова дисциплина -  „Морска роботика“.

Първият 6-годишен етап на проекта приключи в края на миналата година. Партньори в него са СУ“ Св. Кл. Охридски“, Техническите университети в София, Габрово и Химико- технологичният и металургичен университет в столицата и още 12 института на БАН. ТУ-Варна участва в проекта с две секции: едната е „Морска роботика“, която е част от лабораторията „Роботизирани мехатронни технологии“ и другата „ Енергийно ефективен електрически транспорт“ с ръководител доц.Валентин Гюров, която пък е от лабораторията „Транспортен инженеринг и реинженеринг“.

Сега предстои да започне вторият етап от работата по проекта, който е свързан с устойчивото развитие на вече създадените инфраструктури. ТУ-Варна отново е един от партньорите в ново сдружение с нестопанска цел, наречено Национален център за върхови постижения, мехатроника и чисти технологии.

По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Морето не е за една ваканция" припомнят "Приятели на морето"

Морски клуб "Приятели на морето" започва работа по нов, 7-месечен проект "Живият свят на Черно море". 30 деца и младежи ще преминат гмуркаческа подготовка за подводно заснемане на дънната флора и фауна и за вземане на проби от дъното край дивите плажове и буните.  Ще се документират крайбрежните морски екосистем, а след това ще анализират..

публикувано на 30.04.24 в 09:30

Забравени пейзажи представя художникът Милчо Талев

 Галерия Ларго ще представи за първи със самостоятелна изложба във Варна Милчо Талев.  Експозицията се нарича „Забравени пейзажи“ и представя около 20 живописни платна, повечето създадени специално за представянето му във Варна. Чуйте още от разговора на репортера ни Ваня Славова с художника Милчо Талев:..

публикувано на 29.04.24 в 09:20

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58