Няма съмнение, че офшорните вятърни паркове имат потенциал, но когато говорим за изграждането на такива в българската акватория на Черно море, въпросът не е в това колко е полезен вятъра, а дали и колко духа, т.е. дали духа постоянно. Това коментира по време на дебат по темата „Вятърната енергия в Черно Море - възможност или заплаха?“ Александър Николов – бивш министър на енергетиката от квотата на ИТН в правителството на Кирил Петков.
Основните примери, които се дават по отношение на възможностите за развитие на вятърната енергия в морето са от Северно море и от Каспийско море, но ако там духа постоянно, в Черно море не е така, което води до съмнения за устойчивостта на една подобна инвестиция.
Другият възникващ проблем е демографията – фактор, за който рядко говорим или визираме, но който пряко влияе при планирането на каквито и да било инвестиции.
България е сред страните с най-бързо топящо се население в света, до 2050 г. прогнозите са, че българското население ще намалее с малко над една пета спрямо сегашните около 7 млн. души.
Отделен фактор е и структурата на населението, т.е. застаряването, което означава изоставане на страната не само, заради икономиката, каза Николов.
Според него т.нар. декарбонизация на Европа и в частност на България, за да е добре направена, предполага фокусиране върху изграждане на малки енергийни общности и оползотворяване на огромното количество имоти – частни, държавни, общински или индустриални, които да станат енергийно независими. Това означава например изграждането например на индустриални зони, които да са енергийно независими, поставянето на фотоволтаични панели на много повече места и др., посочи Николов.
Важно е обвързването на енергийните източници с потребителите на място.
Много е важно според него и къде и как се правят офшорни паркове – за поставянето на перки, без значение дали на сушата или в морето, се изискват 3-годишни изследвания на височина, посока на вятъра, сила и др.
У нас такива изследвания няма.
Не е ясно и какъв тип биха могли да бъдат потенциалните перки, как ще бъдат инсталирани предвид спецификата на Черно море, което е затворено и на 100 м. от повърхността наситено със сероводород.
Не може – категоричен е Николов, когато говорим за Черно море, да се базираме на данни от Северна Европа.
Още повече, че според него, слънчевата радиация у нас е по-висока от държавите в тази част на континента, вкл. и от Румъния, която има идеи за подобни паркове, а ние стоим като държава много добра по отношение на енергията от фотоволтаици.
Има значение и какви са разходите на индустрията в Европа при реализацията на подобни енергийни инвестиции, и у нас, каза Николов.
Според д-р Мария Трифонова, преподавател в катедра „Икономика и управление по отрасли“ на Софийския университет, офшорната вятърна енергия има голям потенциал и изграждането на паркове ще доведе до ръст на заетостта.
1 гигават парк дава 10 хил работни места. Данните, на които тя се базира обаче са от Великобритания и на база офшорни паркове в Северно море.
Ще има и пари, които ще бъдат за пристанищните мощности, които ще обслужват корабите, които ще са ангажирани със сервиза на парковете, смята Трифонова.
Според нея, Варна и Бургас могат да се превърнат в енергийни центрове, защото в това отношение са много активни Румъния и Турция. Последната обаче – припомням, не е държава членка на ЕС и там действат други регулации.
По думите на Трифонова, само 1 процент от акваторията на България е предназначена за изграждането на офшорни паркове.Защо продължаваме да говорим за офшорни вятърни паркове при условие, че има изключително много неясни моменти, които касаят екологията, свързаността със сушата и електропреносната мрежа, разходите за изграждане, технологията, цените и стигнем в един момент и до военния риск в Черно море? Чуйте коментара на Александър Николов в звуковия файл.
През нощта облачността ще намалее, на места до изясняване, а вятърът чувствително ще отслабне. След полунощ и утре преди обед на много места ще е мъгливо или с ниска слоеста облачност, а следобед ще преобладава слънчево, но студено време. Минималните температури ще са между минус 14° и минус 9°, по Черноморието от минус 7° до минус 2°, а максималните..
Закъсали автобуси и тролеи на градския транспорт във Варна заради непочистените пътища принудиха пътниците да вървят в снега или да търсят алтернативен транспорт през изминалия ден. Не липсваха куриозни случки, на някои от пътуващите дори им се наложи да бутат аварирал рейс. Куриоз: Пътници бутаха закъсал автобус във Варна Автобуси на Градски..
По предложение на управителя на Националния осигурителен институт Ивайло Иванов Надзорният съвет на НОИ гласува за това пенсиите да се осъвременят по Швейцарското правило с 8,6 процента от първи юли, предаде БНР. Предложението е одобрено от надзорниците, като така проектът на бюджет на Държавното обществено осигуряване предстои да се разгледа и в..
До 4 март догодина се удължава срокът за временна закрила на разселени лица от Украйна, реши кабинетът. Така периодът, в който страната ни предлага защита на украински граждани, бягащи от руската военна агресия, се удължава с още една година. Процесът на пререгистрация ще продължи до 30 април, уточняват от правителствената пресслужба. Решението на..
Пътищата във Варна и региона са проходими при зимни условия. Пътят от Старо Оряхово до Обзор вече е отворен, но само за моторни превозни средства до 12 тона, съобщи Георги Стратиев, директор на Областно пътно управление-Варна. Бедственото положение в общините Бяла, Дългопол и Долни чифлик остава, обстановката се нормализира, но за утре прогнозата е..
В община Бяла все още без електрозахранване са селата Попович и Дюлино. Аварийни екипи работят за отстраняване на авариите. Пътнопочистващи машини продължават да подпомагат движението на територията на общината, съобщават от Областна управа - Варна. В община Долни чифлик екипи на ЕРП работят за отстраняване на аварията, която остави без ток селата Ново..
Част от спирките на градския транспорт във Варна да бъдат допълнително обезопасени. Това предложение беше обсъдено на днешното заседание на постоянната комисия "Обществен ред, сигурност и безопасност на движението“ към Общински съвет – Варна. Първоначално се предвижда монтиране на предпазни колчета на четири локации, като при положителен ефект мярката..