Гост в студиото на зона "Култура" на Радио Пловдив е проф. Евгений Шевкенов. Световноизвестният цигулар, роден в Пловдив ще бъде пред пловдивската публика за втори път в рамките на година, нещо което меломаните знаят добре, че не бива да пропуснат.
Именитият цигулар Евгений Шевкенов ще бъде гост - диригент в камерния формат „Малка нощна музика“ на оркестъра на Опера Пловдив, в който публиката е разположена на самата сцена. Шевкенов е пловдивчанин, който от 25 години живее във Виена.
Концертирал е в над 35 държави по света и е носител на почетно гражданство на република Австрия за особени заслуги в музиката.
В програмата ще звучат Вивалди – Концерт за две цигулки, Нилсън – Сюита за струнни, Григ – Две норвежки арии, оп 63, Барбър – Адажио, Моцарт - Адажио и Фуга, Дивертименто ре мажор
Диригент - Евгений Шевкенов Солисти: Ани Панова и Христина Панова, Оркестър на Опера Пловдив
Евгений Шевкенов: В петък пристигнах, от Австрия и имах удоволствието да направя в един ден един уъркшоп – майсторски клас с деца цигуларчета от Музикалното училище в Пловдив.
Радио Пловдив: Как се представиха те?
Евгений Шевкенов: Много хубаво. Аз имам една неписмена уговорка с учителите по цигулка и с директорката на училището, че поне веднъж в годината като съм тук се старая да отделя това време, първо, защото за мене е някак си за мене е важно да продължавам връзката с това музикално училище, откъдето съм произлязъл като музикант, и, второ, се надявам, че за децата е полезно това, което мога да им кажа и вече от събота нататък репетирах като диригент с оркестъра на Пловдивската опера за концерта във вторник.
Радио Пловдив: Представете го.
Евгений Шевкенов: Концертът е от един нов цикъл, доколкото знам, който започна от тази година, казва се „Малка нощна музика” и моята програма ще бъде един микс от Вивалди, Моцарт от една страна неща, които са така да се каже са популярни и малко не толкова често свирени композитори като Карл Нилсен – датски композитор, като Едвард Григ – по-познато име, норвежки композитор и американския композитор Самуел Барба.
Радио Пловдив: Вие ще дирижирате, а отделно ваше изпълнение ще прозвучи ли?
Евгений Шевкенов: Мое изпълнение ще прозвучи само с ръце, без цигулка този път, защото аз особено в последните 10 – 12 г. колкото свиря толкова и дирижирам, което е също едно хубаво забавление. Звучи може би леко, но музиката има много различни гледни точки. Аз съм щастлив да мога да изразявам себе си от тези различни гледни точки. Ще има две солистки, които искам да обявя – Ани и Христина Панови, това са две сестри, две момичета пловдивчанки, които живеят и учат в Германия, в Дортмунд, били са при мен на майсторски клас, аз смятам, че са изключително добри музикантки, няма да ги нарека деца, защото въпреки че са 11 и 13 г. на сцената те не са деца, а са абсолютно равностойни партньори и забележителни изпълнители. Мисля, че пловдивската публика ще бъде много впечатлена от тях.
Радио Пловдив: Кой ви покани, знам, че вашата програма е много натоварена?
Евгений Шевкенов: Покани ме Диан Чобанов, който е музикален директор на Пловдивската опера, за което му благодаря официално, с когото сме израснали и сме стояли на един чин години наред, в един и същи клас, така че връзката датира много отдавна. И сега също сме работили на различни сцени в Европа като цигулар и диригент заедно и сега имам удоволствието да бъда поканен и в родния си град, така да се каже и в родната си опера, защото майка ми и баща ми работеха в този институт и са допринесли с целия си творчески живот за съществуването, израстването и имиджа на Пловдивската опера, така че аз общо взето си идвам у дома.
Радио Пловидв: Да ви пренеса в Европа, какво вземате, кое можете да ни разкажете като пример, нещо, което искате да споделите с пловдивчани за вашата кариера, за музиката?
Евгений Шевкенов: Въпросът е всеобхватен. Стремежът за усъвършенстване не зависи от мястото, където се случва. Аз този стремеж съм си го имал и тук преди това. Сега Европа и в частност Виена дава една среда, в която човек със стремежи, човек с умствен и интелектуален багаж може да ги използва, да осъществи тези неща. Аз завърших университета за музика във Виена, но това мога да кажа е една сериозна, но не толкова голяма част от развитието ми като музикант. Там по-скоро човек попада в директен контакт като слушател и може дори да се свърже, да се запознае със светилата на класическата музика и това е почвата, която ми е помогнала. Мога да ви разкажа любопитно как започнах да дирижирам. Аз бях на един летен курс на Виенската филхармония, бях концертмайстор на оркестъра, не на оркестъра на Виенската филхармония, а на този летен курс, след което започнах и да свиря във Виенската филхармония в продължени на пет години.
През юни съм поканен да дирижирам в Рамала, благодарине на Даниел Баренбойм.
На 11 юни ще изпълня цигулков концерт от един австрийски композитор, който навършва 80 г., Нойман.
Имам през юли живот и здраве още един концерт във Виена и там ще водя ежегодния майсторски клас, това е също една много хубава платформа за млади хора и се надявам, че ще дойдат може би някои от българчетата, първо, за да се видим отново и второ, да подишат виенския въздух, казват, че помагало.
Радио Пловидв: А достигна ли до вас въздухът на „Пловдив 2019”? Как ще се случи според вас този проект, г-н Шевкенов? Виждате ли устрем, плам, вълнение?
Евгений Шевкенов: Аз като си дойда в Пловдив се стремя най-вече да намеря въздуха от 70-те и 80-те години, в които аз израснах тук, което в културно отношение хич не беше лошо. Няма да изброявам имена, дори нескромно и моите родители и много други хора, които във всички направления на изкуството изобразително изкуство, музика, театър – това нещо, което ебило тогава тук в Пловдив сега не го виждам в тези мащаби, за съжаление. Но да се върна към 2019-та, аз наистина нямам никакъв поглед върху нещата как върви подготовката. Като цяло градът изглежда, изключая културния сектор, изглежда много променен в положително отношение. Но надявам се този шанс догодина ще бъде използван, за да може не просто да стане една година тук да има някакви събития, които дори и да са хубави след това да затихнат, а напротив – да се даде едно позитивно начало, което не до 2019-та поне до 2029-та да държи.
Среща под надслов "Книга без автограф" ще се проведе тази вечер от 18 часа, в читалище "Алеко Константинов" – Пловдив. На събитието ще бъде представена съвместната стихосбирка на Стефка Тотева и Яна Дековска и ще присъстват автори и приятели на Литературен кръг "Метафора“. В памет на дъщеря й, нашата колежка от Радио Пловдив Стефка..
Мария Астаджова е българска художничка, родена в Стара Загора, която живее в Канада повече от трийсет години. Завършила е НУПИД "Акад. Дечко Узунов" в Казанлък и НХА в София. Имала е самостоятелни изложби в Монреал, Отава, България и е участвала в множество групови изложби в Канада и Америка. С изложбата „Деконструкция на чувствата“, тя..
Писателят Красимир Димовски представя новата си книга „Тезеят в своя лабиринт“ в Bee Bop Café. Романът излезе с печата на ИК „Хермес“. След три десетилетия мълчание Димовски издаде преди три години книгата с 13 невръстни разказа „Момичето, което предсказваше миналото“, а година по-късно – „Ловецът на русалки“ – три новели за..
Галерия „Аспект“ представя четвъртата самостоятелна изложба на Ваня Итинова „Градът разказва“. След нейната първа изява преди 3 години съвместно с Натали Итинов, авторката се превърна в един от основните художници на галерията и традиционно в края на годината представя новите си картини. В експозицията са представени 21 живописни платна,..
Известната наша режисьорка документалистка Адела Пеева ще получи специален „Златен ритон“ на тазгодишното издание на фестивала, чийто домакин е Пловдив от 13-и до 19-и декември. Тази награда се връчва за първи път на форума за документално и анимационно кино, а Адела Пеева от своя страна никога не е била отличавана с най-престижната..