РЕКЛАМА

Законът за горивата няма да постигне целта си

Не подкрепям поправките в Закона за горивата и в неговата цялост не по политически, а - по професионални причини, заяви Георги Търновалийски – член на бюджетаната комисия в Парламента и на Комисията за борба с контрабандата, оглавявана от Емил Димитров – Ревизоро, вносител на попоправките. 

По думите му законът има за цел да регулира икономическите отношения с икономическите оператори на продукти и си е поставил за цел борба с укриването на данъци.

 Този Закон обаче е чисто административен, устройствен и трябва да урегулира едни отношения. Ако  специфичните закони като закона за акцизите и данъчните складове и  Закона за ДДС и наредбите им не са могли да решат тези отношения, новият закон в никакъв случай няма да реши проблема с контрабандата на горива, а ще създаде по-голям проблем.

Регулирането на данъчни отношения само чрез данъчни закони. Те вече са въвели регулации и са синхронизирани с изискванията на ЕС. Сега въвеждаме нови изисквания, за които няма нотификации. Ще има много проблеми и с дискриминационните текстове, така че не вярвам  този закон да пребори сивата икономика.

Имаме вече два специални закона. Първоначалният вариант беше Министерството на икономиката да извършва контрола по тази дейност  върху горивата. Между двете четения обаче МИ изчезна и същата администрация, която и досега извършва контрола по тези дейности, ще продължи да извършва контрол и по този закон. МФ става водещо и неговите агенции и НАП ще осъществяват контрол.  Те и досега го осъществяват и ако не са се справили с източването на данъците, няма кой да ни убеди, че дейността им ще стане по-ефективна с този закон.

 Като цяло  МФ подкрепя законопроекта в неговата философия – борбата със сивата икономика и урегулирането на този пазар като дух. Но когато зададохме въпроси, становищата на министъра на финансите се различават.  Той посочва слабостите – имаме данъчно законодателство и там, където то се разминава с този закон, ние ще имаме проблем.

 По думите му, няма и оценка за въдействие, а именно какъв финансов ресурс е необходим за дейностите, откъде ще дойдат тези средства, как ще бъде създадена и обезпечена администрация да извършва тези дейности.

Агенция митници ги интересува акциза. НАП гаранции има връзка и следи горивата от много време. Защо е нужжно да има нови функции, кой ще ги извършва? Създават се много административни пречки пред бизнеса и администрацията няма да бъде така по-ефективна.

Търновалийски отхвърли обаче твърдението, че законът е лобистки, но бе скептичен че той ще успее да постигне целите си.

Не може един устройствен закон да бъде изготвен от 1 народен представител и той да влезе в министерството, без да е направен финансов анализ и оценка на въздействието.  Предполагам, че законът няма да издържи и че ще  бъде атакуван и от Конституционния съд по начина, по който е направен като процедура.

Ние предложихме на вносителя да го оттегли, да ичистим текстовете и тогава да го внесе, но той отказа. Още на първо четене  вносителят Емил Димитров заяви, че е готов да го промени на 90%, между двете  четения той вече е променен на 100% и ние сме объркани.

Големият бизнес прие обаче поправките, защото те са като съвносители на този законопроект. Те застъпват тезата, че така ще се пребори контрабандата на горива.

Чуйте цялото интервю от двуковия файл: 


Още от категорията

Властта е организаторът на протестите и дано да го съзнава

Управляващите са организатори на неделните протести и дано да го съзнават - тезата е на социолога Живко Георгиев, който допълва, че през последните месеци се натрупаха много неща като ръста на цените, опитите да се акумулират още повече ресурси, за да се угоди на лобистки интереси.  Това е само началото, има предпоставки зимата да бъде..

публикувано на 12.11.18 в 15:49

Малките кметове се отказаха от протести след среща с премиера

Протестите на кметовете на малки населени места се прекратяват след среща с премиера Бойко Борисов. Част от исканията на кметовете са самостоятелен бюджет и по-голяма независимост от големите общини.  Управляващите са категорични, че с промени в Закона за местното самоуправление проблемите ще бъдат решени от началото на 2019 г.  Управниците на малки..

публикувано на 12.11.18 в 14:45

Проблемът не е цената на бензина, а колко бензин можем да си купим

Обективна ли е цената на горивата у нас и спреведливи са исканията з анамаляването й? Въпросът е към Димитър иванов енергиен експерт. По думите му въпросът за цената на горивата е резултат от сложна преценка и едва ли някой би могъл да я направи комплексно, защото нефтът поскъпна през настоящата и края на миналата година значително. Това се вижда..

публикувано на 12.11.18 в 11:21

Повторение на събитията от 2013-та е само натрапчива мечта

Политическите и обществени сблъсъци от последните дни коментира политологът доц. Антоний Гълъбов. С него разговаряме за тежките оценки, които президентът Румен Радев направи в навечерието на 10 ноември и мощните протести срещу високите цени на горивата, които скандираха "оставка". Според анализатора в словото си президента има два акцента - липса на..

публикувано на 12.11.18 в 10:38

Към антибиотиците да подхождаме с "умерена въздържаност"

Мотото на Световната седмица на осведомеността за отговорно прилагане на антибиотиците е "Времето ни с антибиотиците изтича. Промяна трябва да има". Целта е да се привлече вниманието към проблема с антибиотичната резистентност.  Кампанията е насочена към обществото и отделния човек, който потребява лекарства. Лекарите ни са достатъчно образовани и..

публикувано на 12.11.18 в 10:16

Не е доказано, че отравянията са от татул

Странен случай и по-предпазливо с изводите , това препоръча микробиологът д-р Сергей Иванов, управител на Центъра по биология на храните  по повод  откритите в опаковки със спанак листа от татул и твърдението, че са предизвикали отравяния.  Д-р Иванов каза, че няма направени лабораторни изследвания, които да потвърждават, че отравянията на..

публикувано на 09.11.18 в 15:57

Все по - вярно е, че ако влаковете спрат, БДЖ ще е на печалба

В един и същи ден ръководството на БДЖ подаде оставки и Европейската комисия предяви иск пред Съда на ЕС срещу България за неприлагане на законите за безопасен жп транспорт? Какво е реалното състояние на железницата и има ли стратегическа цел за развитието й?  Веселин Кирев , координатор на   Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт,..

публикувано на 09.11.18 в 15:51