Възмущението идва от факта, че филмът за Левски унищожава една национална икона без да предлага друга. Новият образ трябва да е силен колкото стария, иначе си загубен.
Така коментира новия филм за Левски "Дякон Левски" на режисьора Максим Генчев Петър Стоянович – историк, доктор по история на Виенския университет, бивш министър на културата и да припомня, правнук на Иван Стоянович – по прякор Анджелето – българският революционер, общественик, държавен деец, всъщност, по-важното, да припомним, съратник на Захари Стоянов, т. е. човек, който и родово би трябвало де изключително пристрастен към всичко свързано с българската история.
Левски не е обикновен представител на революционното движение, той е утвърден идеализиран образ в съзнанието на деца и старци, грамотни и неграмотни.
Трябва да имаме модерен прочит на националната ни история, но това, да тръгнеш срещу историческите клишета на една нация е равностойно на революция.
По тази тема – затова кой и как употребява националните символи, в случая говорим за Васил Левски, започваме разговор с Петър Стоянович. Филмът за Левски, който от днес тръгва по кината взриви социалните мрежи. Трябва или не трябва в един филм за Апостола да се покаже, че той псува, макар и заптие.Дали този взрив и този коментар от твърде противоречиви оценки за филма за Васил Левски, който е гледан все пак от не кой знае колко много българи на този етап, би могъл да даде основанието и за една оптимистична оценка или предположение затова, че българина не е безразличен към може би една от най-големите национални икони на България, какъвто е образът на Васил Левски?
Петър Стоянович: Бяхте напълно права като казахте, че единственото нещо, което досега витае във въздухаса революционните псувни на Левски. И аз смятам, че е напълно безнадеждно, че лайтмотива въобще на цялата публична дискусия, доколкото я има, се завъртя именно около едни псувни на този герой, всъщност на един художествен образ.
Страх ме е, че за по-дълбок анализ, неизвестно защо българската нация, всички ние нямаме сили и време, и вероятно се занимаваме с много по-важни неща ежедневно, а не се обръщаме към тези ключови, изключително важни въпроси. Ако искате да отидем не към конкретното, а малко да извадим обектива по-нагоре...
Цялото интервю с Петър Стоянович е тук.
В предаването за книги на Радио Пловдив на 21. 12. 202г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Джон Милтън. Възвърнатият рай. 130 стр., тв.к. ок.5А, Лист, 2024. Алфред Тенисън. Инок Ардан. 94 стр., тв. к. ок. 5А, Лист, 2024. Луиджи Пирандело. Самотният човек. Новели. 214 стр., 3А, Фама 1, 2024...
Продължавам да се питам какъв трябва да си, за да се довериш на белия лист и да му споделиш товара на душата си? Отговор ни дават дневниците на спорния и безспорен Николай Хайтов. 105 години от рождението му. С Емилия Каменова, носителка на наградата "Николай Хайтов", надзъртаме в дневниците на писателя, за да прочетем и другата..
Големите победители на 28-ото издание на Фестивала за българското документално и анимационно кино „Златен ритон“, който се състоя в Пловдив, са анимационният филм "Бяло рамо за черен мъж" на режисьора Анри Кулев и документалният филм "Желанието на Гери" на Тонислав Христов. На церемония в "Лъки Дом на киното" бяха отличени победителите в..
Стрийт-арт проект, посветен на 20 години България в НАТО, ще бъде представен в Пловдив. Събитието се организира Министерството на външните работи и община Пловдив. Автор на стенописа е талантливият артест Иван Янков, който спечели конкурса за улично изкуство „България – по-красива в НАТО“, организиран от външно министрество по повод..
Гроздан Илков-Графа отбелязва 55-ата си годишнина с обща изложба с приятели Добре познатият на пловдивската публика и арт среди художник, пластик и талантлив автор на творби в стил стийм пънк ще открие в галерия "Мария Луиза" изложба, озаглавена "Гроздан Илков-Графа и приятели". Тя е посветена на двете петици в житейския му..