Гражданското образование в България има както свои традиции още от епохата на формирането на модерната българска държава, така и редица проблеми, породени от дефицита на демокрация и редуцирането на гражданската мисия на образованието в България през втората половина на 20 век.
Програмният директор на фондация „Пайдея” в системата на образованието Мария Донкова коментира идеята за въвеждане на гражданското образование в училище, както и възможното начало на працеса в търсене на отговор за това – в коя възраст кое е най-важното знание., което трябва да бъде предоставено на учениците.
М.Донкова: За мене остана неясно за гражданите това, че в българското училище има гражданско образование. Ние обаче искаме то да бъде по-качествено и такова, че да произведе по-активни граждани. Проблемът общо взето, се споделя от много хора с различни политически убеждения. По-трудно обаче е да бъде споделена общата идея да се въведе отделен предмет гражданско образование от първи до дванадесети клас.Едни цели и методи се използват, когато се обучават деца от първи до четвърти клас и при тях частта от социални умения от пакета граждански и социални умения е съществена, а съвсем други са те в прогимназията и в гимназията. Не за всяка възраст обособяването в отделен предмет е най-доброто решение. За някои възрастови групи сега съществуващия интегриран подход е по-подходящ. За други – като знания за политическата система, как работи институционалната инфраструктура на държавата и т.н. е по-добре вероятно да има отделенни часове при по-големите деца след 16 г. Така че едно и също просто решение – часове по гражданско образование от първи до 12-ти клас не отговаря на нуждите. За сметка на това, приложено без конкретен анализ за това какви умения кога ще се разработват, може да създаде огромно напражение в училище. Кой ще ги преподава тези часове, не идват ли те в повече на останалите часове, как ще се измерват резултатите от постигнатото, на училищно ниво прилагането на такъв учебен проблем може да създаде проблеми. Т.е. нашето мнение на „Пайдея” е , че първо трябва да се изясни за кои умения е по-подходяща сега съществуващата система, за кои трябва да има часове, кога кои да се разположат и кой и как ще провери постигнати ли са по-добрите социални и граждански компетентности на децата. Защото сега ние имаме задължения- държавни образователни изисквания да изградим определени социални и граждански умения у децата, но по никакъв начин не можем да проверим дали сме го направили. Повече чуйте от интервюто с Мария Донкова тук:
Парламентът гласува новото правителство на страната. Трудно сглобената коалиция утвърди кабинет с представители на трите групи в НС - ГЕРБ-СДС, БСП-ОЛ и ИТН. Мнозинството бе постигнато с участието и на ДПС-ДПС. Наш събеседник е депутатът от БСП - Обединена левица Иван Петков . Той каза, че може да се говори за компромис при сформиране на това..
Съставянето на правителството е някакъв вид постижение със самия факт, че е редовно след 7 пъти избори и 9 месеца след последния редовен кабинет, коментира журналистът от "Медиапул" Стояна Георгиева. По нейните думи е рано да се каже как коалицията ще се отрази на участниците в нея. Мантрата на ГЕРБ още отпреди изборите, че Бойко Борисов трябва да е..
Тепърва правителството и новият ресорен министър трябва да се фокусират върху ясна преценка за състоянието на цялата система в сектора на железниците. Достатъчно се е говорило само с лозунги, както е от последните години. Железопътният транспорт е приоритетен за Европа, а у нас практически той е по-зле отколкото е бил преди 30-40 години...
Какво можем да очакваме от кабинет с премиер Росен Желязков и тръгваме ли по нов път, който да затвържадава европейската ориентация на България? Темата коментира в програма "Точно днес" доцент Татяна Буруджиева, политолог и университетски преподавател. Тя изрази надежда, че днес ще се направи крачка към нормализация на политическите процеси в..
Има разум в промените на съдебния закон, но те са фокусирани върху настоящата ситуация. И несъмнено целят елиминирането на Борислав Сарафов. И тук, някои мои опоненти, твърдят, че не може да се прави закон за един човек. Да, но когато този човек се е превърнал в еманация, в емблема на системните и структурни проблеми в една институция, то..