Много бяха коментарите във връзка с очакваните промени в Конституцията, съдебната реформа – преломен момент за реформаторите. Парламентът или ще гласува, или ще бламира с решение – поле за компромиси няма, това се чу също вчера.
Все пак промените влизат за дебат в НС – очаква се това да стане утре, защо сега станахме свидетели на отказ от реформа в Прокуратурата, след като доста анализатори заявиха, че статутът на прокуратурата се нуждае от някаква форма на корекция. Това каза правосъдният министър, бе подадено като посока за размисъл и от главния прокурор с неговия коментар, че се прави опит тя да бъде овладяна. Защо?
Даниел Смилов – прграмен директор на Центъра за либерални стратегии коментира, че заслужават внимание две групи причини. По-важната от тях са политическите: липсата на консенсус сред управляващото мнозинство. РБ стои твърдо зад по-сериозни промени в Конституцията в посока на Прокуратурата, докато ГЕРБ няма готовност за това.
Политическите основания са голям дебат и лично за мене е лесно да се обясни защо ГЕРБ са настроени срещу подхода за промяна в Прокуратурата. В дискусията, която ще чуем, ГЕРБ ще изложи позицията си. Освен политическите обаче има и правни причини, които не трябва да се пренебрегват. Специално идеята за импийчмънт на главния прокурор от Парламента би се сблъскала с похода на КС и ГЕРБ имат основания от тази гледна точка да се противопоставят на идеята.
Позицията на КС обаче може да бъде заобиколена, Парламентът да се съобрази с нея, като инсценира импийчмънт, който да се осъществява от ВСС. Да речем, че с едно квалифицирано мнозинство от две трети Парламентът изпрати искане за импийчмънт до ВСС, той вече ще трябва да се съобрази с огромната политическа тежест на такова искане. Би го отхвърлим само тогава, когато има много добри аргументи за това. Така че може да се мисли за такъв хибриден вариант, който отчита и съображенията на Конституционния съд в тази посока., заяви Смилов.
Според него поредицата от решения на КС, от които най-важното от 2003 г, гласи, че всякакво разместване в баланса на властите между законодателната и съдебната изисква ВНС. Импийчмънтът би се тълкувал като такова разместване на баланса на властите и прехвърляне на правомощия от една власт на друга и би изискал според това тълкувание ВНС. За да се преодолее проблемът, Парламентът може само да инициира импийчмънт, а решението да бъде в крайна сметка на ВСС, който е орган на съдебната власт, коментира Смилов.
Той подчерта, че водеща идея в съдебната реформа трябва да бъде разделянето на ВСС на две и слава Богу, по въпроса се очертава консенсус. Също така много важно е и намаляването на мандата, макар и не радикално, от 5 – на 4 години. Оказа се, че управленският орган на съдебната власт – ВСС не се справя със задачите си и една негова реформа би дала възможност за нов тласък в тази област. Когато се смени и начинът обаче, по който се избират членовете на ВСС, ще се даде по-голям шанс и на групи магистрати, млади съдии в съдилищата и различни прокурори, гласът им да се чува повече и самата гилдия да участва по-активно в ръководене на собствените си дела.
На въпрос: какво трябва да се промени в избора на членовете на ВСС в двата панела, за да бъде отчетен както професионалният, така и публичният интерес, Смилов коментира, че процедурата трябва да се демократизира. Това означава самите те да излъчват кандидати, това да става публично след дискусии, на които се оценяват и възгледите им за посоката на промяна в съдебната система. По същия начин парламентарната квота трябва да бъде запазена, защото тя е единственият ефективен външен елемент на отговорност спрямо съдебната система. Най-важното е в тези органи да видим хора с ясна визия, за които няма съмнения, че съществуват обвързаности и публично могат да защитят възгледите си.
Цялото интервю с Даниел Смилов може да чуете в звуковия файл.
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..
Няма да има компромис със социалните плащания, няма да се увеличават данъците и ще бъде гарантирано изплащането на увеличените пенсии, както прие НС, това заяви в Пловдив министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов, който участва в националното съвещание на Агенцията по заетостта. „Лично моята цел е да обърнем повече внимание..
Търсим резерви и предстои да уточним кои точно разходи ще бъдат орязани в бюджет 2025, това каза в Пловдив вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев. Той посочи, че до две седмици ще има представен бюджет, като няма да се увеличават данъци. Един от акцентите е войната със сивата икономика, защото 1/ 3 от икономиката ни е в..
Напълно завършен околовъстен път на Пловдив с две платна за движение може да има не по-рано от 7 години, смята заместник-областният управител на Пловдив Атанас Ташков. За работата по Югоизточния обходен път, който е част от Околовръстното шосе, Ташков каза: „Вече има изготвен План за устройствено планиране (ПУП), обявен е от община Пловдив и..
Клиниката по пулмология към Университитетска болница „Свети Георги“ в Пловдив е пълна с пациенти с пневмонии. Това заяви в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив доцент Владимир Ходжев, началник на клиниката и заместник-председател на Дружеството по белодробни болести. „Има ръст на пневмониите, които са два типа – усложнения с..