Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не можем да си позволим да сме спокойни за сигурността

На 30 март, точно преди десет дни, автогара „Север” в Пловдив затвори за час и половина докато бъде проверен съмнителен пакет, който е оставен там. 

Оказа се, че той е забравен багаж на разсеян пътник.

Но пък в контекста на напрегнатите времена около терористичните атаки точно гари, автогари, летища са с особен надзор, с повече внимание към своята сигурност. Точно затова е интересна и провеждащата се днес национална конференция с тема „Състояние, проблеми и сигурност на автобусния транспорт” още повече, че идва и по-активният сезон за пътуване, когато и по-големи групи от хора се събират, и деца, и ваканции предстоят и т. н. 

Пловдивското участие на тази национална конференция е в лицето на инж. Веселин Дошков, който е собственик на трите автогари в Пловдив и наш събеседник тази сутрин.

Какво е в момента състоянието, има ли нещо, което да ви безпокои, което искате да акцентирате, да бъде чуто?

Веселин Дошков: Да, постоянно център на вниманието е сигурността на автогарите, когато говорим за автогарово обслужване на пътниците и въпреки, че няма конкретни сигнали и проблеми, които да ни безпокоят ние нито за миг не забравяме този проблем и работим в тази посока. А това е подобряване на активните действия, свързани с видео наблюдение на движението в автогарите и подобряване на охранителната дейност, извършвана чрез физически контрол от страна на охранителните фирми.

Р. П.: Чий ангажимент е, г-н Дошков, охраната, безопасността на автогарите, чакалните, билетните каси, откритите пространства за чакане, там където са и автобусите като гаражите?

В. Д.: Това си е ангажимент на самия превозвач и собственик на автогарата, доколкото има възможност да взема мерки и предприема конкретни действия по отношения подобряване сигурността на пътниците.

Р. П.: Т. е. ваш ангажимент, на инвеститорите, на управляващите? А до каква степен и МВР ви помагат?

В. Д.: Аз трябва да кажа, че имаме чрез охранителната фирма, която осъществява физическата охрана на автогарата, перфектни взаимодействия с органите на МВР. Вие споменахте за автогара „Север”, но само няколко месеца назад, няма и два месеца, ако си спомняте, беше затворена и автогара „Юг” по сигнал за бомба. Още тогава заявих, че полицията действаше по един перфектен начин, изключително професионално. И точно затова ние полагаме максимални усилия да им окажем съдействие и същевременно да създадем организация по бърза евакуация и информиране на пътниците за това, което се случва в момента, при такава кризисна ситуация, имам предвид.

Р. П.: Вие спокоен ли сте и чувствате ли се подготвен вие и вашите служители да осигурите този сегмент от съществуването, от работата на автогарите?

В. Д.: Откровено да ви кажа никога не се чувствам спокоен, защото ако има такива действия, предприети по отношение на автогарата доста трудно бихме идентифицирали човека-камикадзе или човека, който е склонен за извърши терористичен акт, но полагаме максимални усилия, за да локализираме и изолираме действията на такива хора.

Р. П.: Има ли освен тези случаи, които споменахме, които бяха публични, защото ставаше дума за затваряне на цялото пространство, случаи, в които се съмнявате, в които взимате локални мерки – действа се така, че те не са станали толкова публично достояние?

В. Д.: Има епизодични случаи, когато различни съмнителни лица, които преминават или престояват по автогарите, охранителите вземат мерки, търсят съдействие от органите на полицията. Трябва да ви кажа, че в последно време и с движението на емигранти през страната автогарите са обект на едно изключително сериозно наблюдение, подобрено е качеството на видео наблюдението, монтирани са нови камери с цел проследяване на съмнителни лица и предотвратяване на негативни действия от тяхна страна.

Р. П.:  Какво носите със себе си като наистина споделено може би изискване по тази тема за конференцията, в която ще участвате, тъй че да бъде по-сигурна безопасността на пътуващите в един засилващ се туристически, пък и не само, динамичен сезон?

В. Д.: Аз искам с колегите да обсъдим проблемите за подобряване сигурността на автогарите, свързани с монтиране на съответни технически средства за проверки и контрол, за подобряване на сигурността, вероятно на пропускателния режим на автобусите, проблеми, свързани с багажите на пътниците, багажи без придружители, които винаги крият определени рискове и т. н. В тази посока са действията и разсъжденията ни с колегите.

Р. П.: Какво ще ви бъде нужно – логистика, хора, средства, помощ от държавата?

В. Д.: Предимно всичко това е свързано със сериозни финансови средства. Трудно бих казал, че можем да получим помощ от държавата и не очакваме такава, но очакваме преди всичко логистична подкрепа от силовите структури в лицето на Министерството на вътрешните работи и отчасти на транспорта.

Р. П.: В какво да се изрази тя, какво да получите?

В. Д.: Методически указания, евентуална експертна помощ.

Р. П.: Благодаря за този разговор. С Веселин Дошков по темата сигурност на автобусния транспорт – тема, която събира експерти, собственици и управители на автогари от цяла България, Веселин Дошков участва в нея с анализ на това, което е нужно за сигурността като собствените на трите пловдивски автогари.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

В големите вериги свободен пазар няма, а надценката е 80-100%

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Владислав Михайлов се надява бойкотът срещу големите търговски вериги да принуди държавата да вземе мерки и да ограничи тавана на надценките на храните. Според него  у нас има пазар, свободна търговия и конкуренция, но тези принципи не действат при "големите търговци на дребно". Причините са две..

публикувано на 13.02.25 в 16:09

Първа копка на новата водопроводна мрежа в Брестовица

Днес започва реконструкцията на водопровода във високата зона на Брестовица. Символичната първа копка за начало на строителните дейности дадоха кметът на община Родопи Павел Михайлов и кметът на селото Мария Манолова.  На церемонията присъства Иван Иванов, министър на регионалното развитие и благоустройството. Срокът за изпълнение е 600..

обновено на 13.02.25 в 14:41

Докато шумим за вейпове, на пазара вероятно има нова дрога

Стотици репортажи и много енергия в сдружение "Майки срещу дрогата" вложи журналистът Веселина Божилова, която от години работи по темата за зависимостите и битката с тях.  След приетата на първо четене пълна забрана на вейповете с нея говорим за поредната активност да се разпишат нови правила и за волята да има контрол и ефект от тях. Тя е скептича...

публикувано на 13.02.25 в 13:12

3 години обучение на медицински сестри ще ни върне в миналия век

На среща на министъра на образованието и ректорите на ВУЗ бе лансирана идеята да се намали срока на обучение на медицинските сестри от 4 на 3 години. Целта е е по- бързо да се запълни дефицита от кадри в лечебните заведения. Браншовите организации вече възразиха срещу предложението. Какво мисли академичната общност попитахме проф. Биянка Торньова,..

публикувано на 13.02.25 в 11:52

Бедни сме, защото ни ограбват картели и монополи

За потребителското недоволство, икономическите му основания и социални последици разговаряме със социолога Кънчо Стойчев, който е председател на УС на сдружението "Произведено в България".  Гневът на хората е напълно основателен. Според социолога основният проблем е, че големите търговски вериги чрез така наречената търговска отстъпка неправомерно..

публикувано на 13.02.25 в 10:58