Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

ЕСК 2016 Вроцлав очаква 6 млн. туристи

Кшищоф Май - директор на Вроцлав - ЕСК 2016

Когато културата успява да създаде икономика и иновации и когато  хората са стимулирани да се развиват, парите нямат съществено значение. Подобна теза тежи на мястото си, ако обаче е изречена в контекста на гарантирания финансов лукс от 80 млн евро. Какво означават тези пари  -  формалност, богатство или минимален ресурс за мащабите на позитивна идея, каквато е Европейската столица на културата?  За пътя, който Пловдив трябва да извърви до 2019 г. и извървения път от настоящата европейска столица на културата Вроцлав – 2016 -  чуйте директора на Вроцлав ЕСК 2016 Кшищоф Май и кмета на града  Рафал Дуткиевич 

Директорът на ЕСК – Вроцлав 2016 Кшищоф Май -  енергичен човек, приветства  българските журналисти за спечелената от Пловдив титла  подчертано сърдечно и с неприкрито подчертана  симпатия към България и  няколкото  българска града, които самият той е посетил. Споменава ги точно. Срещата с него бе в т.н. център Барбара – както поляците умилително са назовали офиса на информационния център на ЕСК между стария пазар и операта.  Сградата, в която се намира този офис е обновена, преди времето на промените на това място е имало магазин за обувки, а преди това непретенциозен ресторант, където са се събирали дисидентите. В „Барбара“  и пресцентъра има движение, непрекъснато се представят изложби и книги, мястото е активно средище за общуване на любопитните към културните събития хора, които могат да идват тук дори с домашните си животни. Общувайки с 20-вековната история на Вроцлав гостите ще успеят да се запознаят с нея, казва  Кшищоф Мей. Представя себе си като упорит и като най-дългогодишния директор на  европейска културна столица, считайки, че  най-лошото, което може да й се случи, е мениджърският екип да бъде подменян през две години. Солидарност, и студентските обединения, създадената като отзвук на събитията от 82 г. във Вроцлав „Оранжева алтернатива“  и голямото наводнение от 1997 г. са двете най-ярки събития –  обединили жителите на Вроцлав. Съизмеримо с мащаба им е очакването на Кшищоф Май за презентиране на полската култура пред цяла Европа, каквато е същността на ЕСК. Радвам се, че сме заедно във Вроцлав, обръща се към журналистите директорът, правейки алюзия с логото на Пловдив 2019-та – „Заедно“. Подготовката за културната столица във Вроцлав стартира преди 3 години с активното участие на самите граждани, подчертава Май, А  моделът на Вроцлав е безпрекословно признат от Брюксел като успешен. Затова  Май омаловажава журналистическия въпрос за бюджета,  с който градът успява да осъществи организацията на културното събитие. И се обръща  към пловдивските журналисти със специална молба да щадят  УС на „Пловдив 2019“, да им задават по-малко въпроси. 

Формулата на успеха е категорична  и проста. Най-важна е инициативата на самите граждани. Но тъй като всичко все пак се прави с пари, следва и отложения отговор на въпроса за количеството им – също така категоричен Късметлия съм, че съм щастлив директор, понеже кметът на Вроцлав получи средства от Правителството, от него аз успях да получа и още и още малко – от спонсорите. Имаме 80 млн евро.Това е един от най-големите бюджети в историята на Европейските столици на културата, казва Май, между другото съизмерим с годишната издръжка на град Пловдив.

От тези пари държавата е осигурила 32 млн евро. Културата обаче не е математика и е естествено  някои от проектите, с които самите граждани са  кандидатствали преди 5 години впоследствие да не успеят да бъдат реализирани. А проектите са над 200. Впечатляващ сред тях е този - с издадени стихове-хайку на група от 8 пенсионери, които съвместно са се грижели за градинките в  междублоково пространство. Стиховете са  преведени на английски език, а след това и на японски, където ги коментират като изключителни, подчертава Кшищоф Май. Но сега е все още 2016 и претенциите към Пловдив ще се умножат рязко след 2017-та – тогава всички ще имат претенции към програмата, към представените проекти  –  с повече предпочитания към експерименталните и уличните или към класическите...подчертава Май и добавя, че Пловдив се подготвя много добре и навреме за тази  титла. Трябва да кажем на хората, че не всичко трябва да се харесва на всички, а всеки да избере тази част от рограмата, която му харесва. Кметът на града ми постави три основни задачи...Първата:  два пъти повече  жители на града да участват в  събитията. Втората: два пъти повече туристи да посетят Вроцлав в сравнение с 2013 г. и третата – Вроцлав да стане европейска метрополия – т.е. градът да бъде разпознаваем като Варшава и Краков. Резултатът: два пъти повече жители участват в културата, а туристите са три пъти повече. Очаквахме 4 млн туристи, но се надявам да са 6 млн.

Докато Пловдив очаква промяната на визията на бившия партиен дом, за което има и нелоши проекти, пловдивчани станаха свидетели на кощунственото  посегателство върху сграда –паметник на културата. Кшищоф Май не скри възмущението си от факта за разрушаването на тютюневия склад в Пловдив. Как ЕС следи подготовката за  европейска столица на културата  - стриктно, от много близо,т.е. на всеки 6 месеца с пълен отчет за свършеното и с трудни диалози, изпълнени с препоръки от членовете на комисията в Брюксел – голямата част от които бивши директори на Европейски столици на културата, опитващи се да наложат своя модел. Бях щастлив, когато Брюксел ни похвали за модела, който Вроцлав избра в сътрудничество с хората и направеното от културните институции. Вроцлав винаги е бил столица на културата, сега получихме титлата и формално, така ще бъде и с Пловдив, надявам се и с Русе и още...... да се срещаме много по-често, като културни столици ... във Вроцлав, заяви директорът на Вроцлав 2016 ЕСК Кшищов Май.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Писателят Николай Пеев с приказки от бъдещето

В студиото на Радио Пловдив се срещнахме с младия писател фантаст Николай Пеев, за да поговорим за неговата нова книга "Пепеляшка: окабелена". Това е четвъртата книга на автора след  „Седем писатели в Космоса“ (номинация „Еврокон“ 2022), „Интервюто“ и „Денят на инвикта“ (номинация „Любима книга“ 2016). В „Пепеляшка: Окабелена“: Домашните роботи..

публикувано на 16.07.24 в 11:55

Преге - предаване за света на книгите, 13 - 19 юли

В предаването за книги на Радио Пловдив на 13. 07. 202 4г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Арчибалд Кронин. Дамата с карамфилите. 224 стр., 4А, Плеяда, 2024. Жоел Дикер. Истината за случая „Хари Кеберт“ 550 стр., 5А, Колибри, 2024. Тия Уилямс. Седем дни през юни. 392 стр., ок. 5А,..

публикувано на 16.07.24 в 10:03

Големите рок гласове на България звучат на Античния театър

Античният театър в Пловдив събира довечера големите български рок гласове. Концертът под надслов "Вкусът на времето" е на група „Фондацията“ и е със специалното участие на Валди Тотев, Наско от Б.Т.Р. и Славин Славчев.  Симфоничният рок концерт е  с оркестъра на Опера Пловдив под диригентската палка на Константин Добройков.  Програмата..

публикувано на 16.07.24 в 08:45

Култът към огъня и към слънцето е универсален

"В календара думата "празник" се използва не така, както ние днес сме свикнали. Това са дните, в които хората са правели много неща, за да се предпазят - от природата, да измолят дъжд и т.н. Тези горещнинци - 15, 16 и 17 юли, са познати в чест на огъня. И неслучайно народният календар е свързан и с християнския. Това са дните, в които се почитат..

публикувано на 15.07.24 в 11:04

"Покажи ми Луната" и "Ексорсизмът" в кино "Орфей"

Две прожекции включва днешната програма от фестивала "Филмови нощи във Филипополис". В Лятно кино "Орфей" от 21.10 ч. ще бъде показана лентата "Покажи ми Луната" . Тя представя вълнуващо пътешествие на фона на историческото кацане на НАСА на Луната с мисията на „Аполо 11“. С участието на колоритното дуо Скарлет Йохансон и Чанинг Тейтъм..

публикувано на 13.07.24 в 09:24