Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дрехите „втора употреба“ – любов от пръв поглед

БНР Новини
Снимка: Весела Владкова и личен архив

Да се разхождаш из София, наконтен в дрехи втора употреба, съвсем не е рядкост. Дори по „Витошка“ можеш да чуеш красиви, млади момичета да се хвалят с най-новата си маркова придобивка за 5 лева. Магазините за дрехи „втора употреба“ никнат като гъби. В обедната почивка обикновено са препълнени с ентусиазирани клиентки, които смело и педантично оглеждат всяка закачалка в търсене на някое съкровище. И рядко напускат магазина без покупка на маркови дънки или шикозна блуза за по 10 лв. всяко. Бизнесът се радва на растящ интерес, а пазарът за дрехи „втора употреба“ е толкова наситен, че в центъра на столицата вече се появяват и специализирани магазини, които продават например само спортни дрехи.

Всъщност, тези сгушени из тесните улички на София магазинчета наподобяват изискани бутици. Всяко от тях е обзаведено с много артистичност и любов към детайла, а момичетата зад щанда истински обичат това, което правят. Влизайки в такъв магазин често пъти не разбираш от пръв поглед, че се предлагат дрехи втора ръка. А произхода на стоката съвсем не притеснява клиентелата – не една актриса и телевизионна водеща пазаруват екстравагантните си тоалети именно от малките магазинчета около църквата „Св. Седмочисленици“.

Всеки обича да бъде единствен и неповторим. Това е разликата с другите магазини – казва Тони Милушева, която се е сдобила с нов ленен панталон. – Хората купуват дрехи втора употреба със самочувствието, че ще са единствените, които ще ги носят, независимо, че могат да си купят нещо от първа ръка. Това е конкуренцията!


Клиенти на магазините за дрехи „втора употреба“ са и мъже. Ивайло Караджов например се радва винаги, когато вещите получат втори шанс. Това важи не само за дрехите, а и за всичко останало – аз например карам колело втора ръкасподеля младият мъж на влизане в магазин за спортни дрехи. Втора употреба, разбира се.

Ако откриеш подобен тип магазин, можеш да видиш чудни неща, които идват от къде ли не
– продължава Ивайло. – Според мен дори голяма част от дрехите, които виждам тук, не са и втора употреба. Повечето съвременни магазини в моловете, продаващи модни марки, не могат да предложат такъв тип разнообразие.

Да бъдеш различен – този стремеж от социалистическото време, когато всеки интуитивно искаше да избяга от еднообразната конфекция, предлагана в и без това оскъдната търговска мрежа, все още е жив сред по-възрастните клиенти на магазините за дрехи „втора употреба“. А по-младите често пазаруват от тези магазини от съвсем практични съображения. Радка Тенева например е млада майка, която не вижда смисъл в това, да купува на децата си нови дрехи, които те така или иначе не могат да износят. С приятелките си Радка разменя на конвейер бебешките дрешки. Така че те също са втора, дори и трета и четвърта употреба – споделя Радка, излизайки от магазин за дрехи „втора употреба“ с плик, пълен с детски дрешки.

Ако имаш търпението да търсиш, в магазините за дрехи „втора употреба“ можеш да намериш стоки, които са по-качествени от тези, които се продават в бутиците. Въпросът е друг, по-скоро психологически: не всеки може да носи дрехи, които са носени от друг човек – смята Радка Тенева. И допълва: Освен това не искам с парите си, дадени за някоя нова дреха, да подкрепям ужасните условия на труд в развиващите се страни от Далечния Изток.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!