Тези, които са гледали филма ми “Истории от Тютюневия град”, знаят интереса ми към темата. Тази година със случилите се драматични събития тя влезе в новините. Това ми даде основание да събера познати и по-малко познати факти и да заявя отново – за пореден път, позицията си по опазване на културното наследство и паметта за Тютюневия град, каза Пенка Калинкова и след филма, написа книга "Истории от Тютюневия град".
Калинкова се занимава с темата за Тютюневия град от 15 години. По-късно тази темате влезе и в концепцията на Пловдив ЕСК 2019.
Тя припомни, че в друга нейна книга "Познатият и непознат Пловдив", е отделила на този сюжет около 15 страници, сега темата е разгъната на 115 страници, като освен големите имена в тютюневия бранш, са включени и по-малко изцвестните, както и разцвета на тютюневата индустрия по времето на Булгартабак.
Пенка Калинкова подчерта, че книгата е не само защото тя е неин дългогодишен изследовател, а и заради разрушаването и подпалването на тютюневите складове в Пловдив.
За състоянието на Тютюневите складове днес: Знам, че архитектурното заснемане на склада на „Одрин” 8 беше възложено на арх. Румяна Пройкова и вече е минало съгласуване в НИКН. Доколкото знам пак от нея има инженерен проект, направен от друга специалистка за укрепването на склада, но защо се бавят, защо не се преминава към действие още повече, че е кажи речи средата на декември, идва краят на годината ?
Освен това знам, че през НИКН е минал проектът на италианците за укрепване на складовете Кудоглу. Но ако този проект е минал през съгласуване в НИКН защо не се минава към укрепването? Изобщо колегите от медиите, не говоря само за Радио Пловдив, защото вие проявявате един постоянен интерес към темата, би трябвало да се заинтересуват, да проверят защо тези проекти, които са минали съгласуване не се реализират.
А що се отнася до делото/ за обвинението срещу клошаря като подпалвач на Тютюневите складове /, аз чух тези дни по телевизията двамата адвокати, които безвъзмездно поеха защитата на Любомир Данчев и споделям твърденията им, че обвиненията няма да издържат. Моите скромни аргументи са, че предния ден преди пожара валя напоително до вечерта. Пак ще кажа, покривите на тютюневите складове бяха продънени и няма начин влага да не се е просмуквала във вътрешността на складовете. А там какво имаше или е имало? Прах и стари захвърлени вещи. Мислите ли, че те могат да се запалят от една недоизгасена, от една тлееща угарка? Аз имам големи съмнения, че точно т. н. Вандер Любо е подпалвачът, макар и неволен на тези складове.
Калинкова коментира и подаването на оставката на Даниела Дженева като член на УС на фондация Пловдив 2019, заради избора на нейния син за изпълнителене директор, с уточнението, че и тя самата е член на същата фондация: А наистина у нас всичко се прави след дъжд качулка, това е известно. При това дори, когато се прави след дъжд качулка не знам защо не се бърза. Защо разчитаме, че ето така ще мине пролетта и всичко ще бъде такова каквото сме го оставили в края на годината? Не, няма начин климатичните условия и обстоятелства да не се отразят. Трябва да се бърза ако наистина държим на тези складове. А иначе аз не се съмнявам, че колегите от фондация „Пловдив 2019” ще се опитат да реализират нещата така както са записани. В случая ние въпреки, че сме страна, говоря за „Пловдив 2019”, единственото, което можем да направим е да натискаме по болевата точка и да се опитваме да динамизираме процесите. Не е ли така? В края на краищата хлябът и ножът не са в нас.
Що се отнася до оставката на Даниела Дженева, аз не съм била на последното заседание по мои лични причини, не бях в Пловдив, но абсолютно уместно е тя да си подаде оставката при положение, че нейният син става изпълнителен директор на фондацията.
Аз нямам лични впечатления от него, единствено отстрани мога да имам някакво мнение, но той твърде отскоро е в тази сфера на управление на общинските културни процеси.
В края на краищата какво да ви кажа? Не знам, не мога. Не мога да бъда компетентна, не желяе до този момент да заявя нещо, което може да се окаже и силно погрешно. Да му дадем все пак шанс на Кирил Велчев, а времето ще покаже. А вие виждате, че през годините доста хора бяха на този ветровит пост. Няма да припомням имена на всички, които са изпълнявали длъжността изпълнителен директор, на нас ни трябва един опитен човек, защото ние имаме добър артистичен директор в лицето на Светлана Куюмджиева и се надяваме да намерим такъв изпълнителен директор в лицето на Кирил Велчев.
Представянето на книгата " Истории от тютюневия град"е на 10 декември от 11ч. в Културен център Тракарт.
Любомир Канов гостува на Клуб Петното на Роршах. Повод за срещата е новата му книга с разкази, есета, спомени и наблюдения "Късен следобед". "Книгата не е подчинена на някакъв ред или предварителна замисъл, по-скоро е спонтанно споделяне на мислите и наблюденията на един човек, роден в първата половина на миналия век и носещ през..
Книгата на Александър Кьосев „Вера и далавера“, издание на ИК „Колибри“ ще бъде представена във фоайе „Изкуствотека“ на НБ „Иван Вазов“ в рамките на четвъртото издание на цикъла •Литературни срещи в Библиотеката•. Както сам пише в предговора авторът, „тази книга няма научен характер. Тя обхваща разнообразни публицистични и есеистични..
Един от най-значимите артисти на нашето време Ник Кейв ще превърне Античния театър в Пловдив в първа среща с българската публика. Той ще излезе на сцената на 19 август. Сетлистът на турнето включва музика от богатия и вечен каталог на австралиеца – от дискографията на Nick Cave & The Bad Seeds до неговите солови проекти. Компания на сцената му..
Изложбата „Градът и Левски“, която се открива тази вечер в художествената галерия в Карлово, представя селектирани творби от фонда на галерията. Те са в областта на графиката, живописта и скулптурата. Експозицията е посветена на 19 февруари, деня на гибелта на Апостола на свободата, който в родния му град се отбелязва с редица..
"Стени" - така нарекоха първия фестивал за европейска солидарност организаторите в София и заразсъждаваха "що е то европейска солидарност". И като как ще се случи, че национализмите и популизмите вече строят нови стени. Когато греховете на Европа все още не са забравени, а и различните културни "наследства" трудно предлагат единство. Проф...