За повече прецизност призова Иван Димитров – изпълнителен директор на „Музикаутор“ по повод на финансовия спор с Националното радио. По думите му, този спор е за модела и начина, по който се образува цената, която Националното радио трябва да плати. Сега то заплаща точно 1 %. от субсидията, която получава от държавата, за да звучи авторска музика.
Истината е, че имахме неформална среща с генералния директор на Националното радио малко след встъпването му в длъжност, на която коректно се разбрахме „Музикаутор“ да изпрати официално писмо с мотивирано искане за среща и за да се даде достатъчно технологично време на новия управителен съвет да бъде информиран. В рамките на 6 месеца предлагахме няколко работни срещи, на които не получавахме обратна връзка от представителите на радиото и те твърдяха, че промяната на възнагражденията не може да бъде направена, докато не бъде променена субсидията. Искахме да дадем максимално дълго време , в което радиото да влезе в договорни отношения с институциите от които зависи финансирането, не прекратихме договора и предизвестието стана едномесечно. Националното радио до края на годината не реагира, имахме последна среща на 23 декември, когато за първи път бяха формулирани възможностите на радиото да заплаща определена сума и практически получихме предложението на 27-ми декември. Това е изключително нелеп спор, в който слушателите на Радиото страдат от липсата на музикално съдържание, подчерта Димитров.
Има решение на САС, което задължава „Музикаутор“ да договаря тарифата за Националното радио след съгласуване с АБРО и това се е случило. Решението е депозирано в Министерство на културата напълно коректно. Известно е, че Радиото има лимит и не може да преформатира изведнъж бюджета си. И ако сме водили разговори през тези 6 месеца с ръководството на БНР, то е било единствено, за да се намери модел, който да доведе до постепенното нарастване и изравняване на възнагражденията на радиото спрямо авторите.
Никога не сме поставяли въпроса манипулативно в последния момент и в линковете към радиото може да се види, как сме отложили максимално във времето намирането на общ приемлив модел. Липсата на обратна връзка доведе до конфронтация. Националното радио в периодични спотове тиражира как ние едностранно сме наложили решението, но това не е така. Необходимо е да има разрешение на автора да се ползва неговата музика. Ако музиката е ценна за БНР- повече от 52% от ефира е свързан с музика, защото сега искаме да приемем музиката, а не и нейните автори?.
Бюджетът на Националното радио е формиран с определена целева субсидия, която никога не е била обект на разговори. Надявам се да има среща в СЕМ, това ще го коментираме официално и е редно да се случи, защото слушателите имат право да слушат разнообразна музика, а авторите – производители на тази музика - справедливо възнаграждение. Мястото за тези разговори е СЕМ, защото това е логичното място, СЕМ е балансиран, мястото е публично. Спорът е търговски, но когато той касае защитата на авторските права, изисква той да бъде публично анонсиран.
От 2011 г. реално частните радиа направиха тарифата такава, че да се достигнат средни европейски нива в България. Тарифата на националното радио, договорена през 2011 г., обаче остана статична. Частните радиа заплащат много повече. В Румъния процентът е 3,25, в Естония - 4,5, Италия – 5, Гърция – 2,2, Испания – 3,6, а в България той е 1%. Нормално е да поискаме да се изравнят нивата. Предложили сме модел за постепенно нарастване при оптимизиран бюджет на Националното радио, въпреки че той е изключителна тайна,ние не можем да го видим, въпреки че сме данъкоплатци и трябва да е публичен. Разходът за съдържанието, което произвежда Националното радиото – 50%, е свързан с 1% от разхода на субсидията. За мене това е неспрадливо и нелогично.
Интервюто чуйте в звуковия файл.
Новата книга „Илюзионистът” на един от най-успешните съвременни български автори Недялко Славов ще бъде представена тази вечер в Пловдив. Премиерата ще се състои в Литературния салон на читалище "Алеко Константинов". Литературната критика определя романа като многопластов, увличащ и завладяващ. Писателят и блогър Иван Стамболов казва за книгата:..
Тази вечер от 18 часа е откриването на изложба "Малък формат", в галерия "ДПХ", на бул. "Цар Борис III Обединител" 153. Изложбата е организирана около концептуалната рамка, работите да бъдат с размер до 30/30/30 см. Малкият формат може да бъде обхванат с поглед изцяло от близка дистанция. Той предполага приближаване, вглеждане. Въздейства..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 14. 12. 2024г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Хенрих Сенкевич. Кръстоносци. 722 стр., тв. к., ок. 5А, Хермес, 2024. Юджин О Нийл. Лед наш грядущий. 236 стр., 3А, Панорама, 2025. Хан Канг. Вегетарианката. 216 стр., 2-ро изд. ок. „А..
Новият календар „ Личностите на Съединението “ излезе през месец декември. Директорът на Регионалния исторически музей-Пловдив Стоян Иванов подчерта, че селекцията на картини, снимки и текст са специално подбрани. Регионален исторически музей представя тематичния календар за 2025 година, посветен на 140-годишнината от Съединението на България...
"Живот“ е названието на изложбата в галерия „Възраждане“, която представя скулпторът Атанас Москов. Тя събира пластики от различни материали – мрамор, камък, алуминий. Атанас Москов е роден в Асеновград. Израстнал е в семейството на изкуствоведа Светла Москова и скулптора Петко Москов. Работи в сферата както на изящните, така и на..