Тази традиционна английска песничка е на около четири века. Посветена е на сър Франсис Дрейк и ролята му в разгрома на испанската Непобедима армада през 1588-ма. Това е една от най-значимите битки в британската история, тя слага край на испанското господство по море и бележи възхода на Британия като първа морска сила. Това е и върхът в кариерата на Франсис Дрейк, рицар на британската корона, вице-адмирал на флота, капер на нейно величество кралица Елизабет I.
Богатството на Дрейк, Саундтрак
Франсис Дрейк е роден около 1540 година в Тависток, Девън. Баща му, Едмънд Дрейк, е земеделец и протестантски пастор. Твърди се, че 9 години по-късно семейството бяга в графство Кент заради заплаха за живота им, свързана с католически бунт, избухнал в Девън и Корноул. Това сочат почти всички източници. Но авторитетната Енциклопедия Британика казва: „Едмънд избяга от родната си провинция след обвинение за нападение и грабеж през 1548-ма. Твърдението, че той е бежанец заради преследване от страна на католиците, е по-късна благочестива измислица”. Какво да ви кажа, обикновено в такива случаи аз се доверявам точно на енциклопедията, особено щом търсим факт от живота на британец.
Така или иначе, детството на Франсис Дрейк, първото от 12 момчета в семейството, е твърде бедно - и това донякъде обяснява силния му стремеж към богатство по-късно и репутацията му на парвеню. Дрейк учи малко, колкото да схване изкуството на четенето и писането, но тези занимания цял живот са му трудни, затова корабните дневници и всички бележки за прочутите му експедиции, са писани от други хора. Впрочем, такива свидетелски документи до наши дни не са останали много – информацията за мисиите на Дрейк веднага е засекретена от двореца, но не просто забутана дълбоко в кралския архив, а голямата част от книжата дори са унищожени, при това някои и лично от Елизабет I.
Това се прави по две причини – да няма публична информация за участието на кралицата и други висши британски политици в пиратските акции на Дрейк, което допълнително да дразни и без това раздразнените испанци, а също - да не стават известни на врага морските пътища и бреговите характеристики на непознатите дотогава земи, до които Дрейк достига в околосветското си плаване.
Богатството на Дрейк, Саундтрак, 3.47
Преди да стигне до знаменитото си пътешествие около света обаче, Франсис Дрейк изминава дълъг път. На 12 той става чирак на неголям кораб, чиито собственик през Ла Манша върти търговия с Франция и Холандия. Предполага се, че там хлапето научава да работи с карти и необходимите за ориентацията морски инструменти. Не е ясно с какво Дрейк впечатлява собственика, може би точно с големия си интерес към морето и морските работи, но е факт, че след пет години, когато умира, онзи му завещава корабчето. Франсис обаче продава кораба и се включва в експедиция, организирана от Джон Хоукинс, негов братовчед, съмишленик и близък приятел за цял живот.
Това е една от първите британски експедиции, които се захващат с новия доходоносен бизнес – търговията с роби. Наистина, британските закони предвиждат тежко наказание за онзи, който със сила залавя хора и без тяхно съгласие ги мести на друго място. Обаче законите не важат за три категории – за криминални престъпници, за не-протестанти и за роби. С тях можеш да правиш каквото искаш, така че братовчедите купуват роби в Африка и ги карат в жадните за работна ръка плантации в Новия свят – най-вече островите от Карибския басейн и северните части на Латинска Америка. Там властват испанците, а проблемът е, че търговията с роби е забранена според испанските закони. Е, не за всички е забранена, само за чужденците, но Дрейк и Хоукинс измислят гениално обяснение – те не търгуват с робите, а ги заменят, тоест, правят бартер. Да, заменят ги срещу сребро, злато и скъпоценни камъни, но такива са условията на бартера, какво да се прави.
В даден момент обаче нещата здраво се объркват. В едно пристанище, вече разтоварили робите и напълно невинни, те се засичат с флотилията на новия мексикански губернатор, сключват договор да не се атакуват взаимно, но на другия ден губернаторът се отмята и испанците помитат четири от шестте британски кораба. Тогава Испания и Англия не са във война, затова братовчедите се обръщат към крал Филип II да им възстанови корабите, но той отказва. Това е моментът, в който Дрейк се заклева не просто да си върне еквивалентът на загубената собственост, но и да нанесе максимални вреди през живота си на испанското кралство.
Богатството на Дрейк, Саундтрак, 33.04
Подозирам, че често споменаваният конфликт между Англия и Испания през XVI век не е история, с която българският слушател е съвсем наясно, затова ето малко повече информация. Тя пък ще помогне да разберем по-добре мотивите, които движат Франсис Дрейк и другите герои от нашия разказ. През 1492 Колумб открива Новия свят. През 93-та папата, за да запази мира, разделя света между двете големи морски сили – Испания и Португалия. Граница е един меридиан в Атлантика, на Запад от него владее Испания, на Изток – Португалия.
От другата страна на земното кълбо, в Тихия океан, също има граничен меридиан. Франция и Англия тогава още не са достатъчно силни, за да се месят в подялбата на света, но през XVI век постепенно надигат глава. Френски капери например отмъкват прочутото съкровище на Монтесума, изпратено с кораб към Мадрид от завоевателя на Мексико Ернан Кортес. През 1553-та в Лондон кралица е Мери Тюдор, католичка, заради гоненията срещу протестантите, позната като Кървавата Мери. Да, точно това е Блъди Мери, на която е кръстен прочутият коктейл. За да не бъде наследена от своята полу-сестра, протестантката Елизабет, Мери се жени за 11 години по-младия от нея принц Филип, син на могъщия испански католически крал Карлос V, когото наследява след две години. Въпреки известните истории с двете фалшиви бременности обаче, те нямат наследник. Затова когато през 1558 Мери Тюдор умира, на английския трон сяда Елизабет I, прочутата кралица-девственица, владетелят, дал име на една от най-цветущите епохи в британската история - елизабетинската. Елизабет I управлява 45 години и по нейно време в страната цари относителен мир между протестанти и католици.
Парламентът още не е достатъчно силен, за да се наложи над монархията, а кралицата е достатъчно умна да не се заяжда много с Парламента. Икономически страната е във възход заради новите възможности за търговия, включително бързо развиващия се пазар на роби. Парите динамизират цялото общество. Като пример за изумителните постижения на тази епоха е достатъчно да се споменат дори само имената на драматурга Шекспир и мислителя Франсис Бейкън. С дейността на мореплавателя Франсис Дрейк пък е свързан най-силният първоначален тласък в развитието на английското морско дело и превръщането на Британия в глобална сила.
Богатството на Дрейк, Саундтрак, 7.45
Както се сещате, възходът на Англия трябва да стане, въпреки волята на Филип II, който пък от своя страна е владетелят, докарал Испания до най-голям възход и до нейният „златен век”. Неговото лично положение в Англия е твърде двусмислено. Бивш крал и зет на сегашната кралица, той все още има някакви претенции, а и възможности, да влияе силно в Лондон. Явно има и амбиции да възстанови британската половина от своята корона, защото в един момент дори е кандидат за съпруг на Елизабет. Тя пък се опитва да води колкото може по-самостоятелна политика и през цялото време, докато е на власт, двамата се дебнат, намират се ако не в открит, то в прикрит с любезности и дипломация, но постоянен конфликт. Това положение е добра хранителна среда за човек като Франсис Дрейк.
Той започва да съсипва и граби испанците първо за своя собствена сметка, като организира три пиратски експедиции в западните Индии още през 1570, 71 и 72 година. За първите две не се знае почти нищо, но третата е толкова успешна, че когато се връща в Англия и плаща данъка на хазната, Дрейк попада в полезрението на кралицата. Скоро той става капер на нейно величество, тоест, не обикновен пират, а човек, който има официално разрешение по всякакъв начин да тормози испанците и да препятства бизнеса и връзките им с Новия свят.
Богатството на Дрейк, Саундтрак, 52.10
Дружеството на пазарджишките художници представя тази вечер своята годишна изложба. Близо 30 автори показват своите творби в галерия „Георги Машев“. Традиционно при откриването на това събитие кметът на общината връчва наградите на отличените художници, както и специалната награда на името на Георги Машев. Авторите са 28 на брой и всеки..
„Коледата на Пин и Поли“ е премиерното заглавие на най-добрия куклен театър в България за 2023 г. – Пловдивският. Датата на представянето е 12 декември. Режисьор и автор на пиесата е Евелина Кьосовска. Куклите и сценографията са дело на Виржиния Петкова, Пламен Мирчев – Мирона е композитор на музиката. В актьорския екип на спектакъла са Ламбрети..
Най-мащабният спектакъл в българския театър в последните години – „Одисей“ по Омир от Александър Секулов с режисьор Диана Добрева, ще се играе на сцената на Драматичния театър Пловдив в 50-то си юбилейно представление. Легендарните перипетии на древногръцкия герой по пътя към родната Итака изправиха на крака зрителите в България, Гърция,..
Книгата на Катерина Стойкова "Нокомис" ще бъде представена в Литературен салон "Spirt&Spiriit" в клуб "Петното на Роршах". Това е първата прозаична книга на авторката след стихосбирките "Въздухът около пеперудата", "Как наказва Бог", "Втора кожа", "Американски деликатеси". Авторката е родена в Бургас, където завършва Бургаския свободен..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 07.12. 2024 бяха представени следните заглавия Рубрика „Напълно непознати“ Жан Батист Молиер. Три пиеси: Амфитрион. Психея. Учени жени. 314 стр., тв. к. 5А, Изток-Запад, 2024. Бохумил Храбл.Обслужвал съм английския крал. Прекалено шумна самота. Строго охранявани влакове. 400 стр.,..