От кои хора сте - онези, дето вярват на очите си или другите, които знаят как лесно очевидното се сгромолясва? Ако сте от първите – вижте в краката си неподвижната Земя.
В началото на XVI век, с прозренията на католическия каноник Николай Коперник, пред човечеството се разкриват изумителни истини. Първо - Земята се върти безумно около себе си и около Слънцето. Второ - познатите планети от Зодиака също обикалят голямото светило, а не главното божие творение – Земята. Трето - този наш дом не е център на света, а прашинка в околното безбрежие. Но ако живеете с впечатлението, че заради тези бълнувания Коперник е осъден и изгорен от Светата Инквизиция, бъркате го с Джордано Бруно. Ако смятате, че е осъден и затворен под домашен арест – бъркате го с Галилео Галилей. Истината е, че прочутата му книга - „За въртенето на небесните сфери”, е добре приета в Рим, далеч по-добре, отколкото от протестантите на Лутер.
С идеите на Николай Коперник още 10 години преди издаването на книгата, се запознават лично папата и висши църковни фигури. Те нямат възражения, а един кардинал дори настоява Коперник да издаде труда си или поне да му прати лично пълния ръкопис. Чак 73 години след смъртта на великия астроном книгата му попада в Индекса на забранените книги. И то само в този на Римската Инквизиция, останалите си правят оглушки. На всичкото отгоре, дори в римския Индекс тя е сложена само временно - докато добрите католици сами нанесат девет препоръчани поправки. В стигналите до нас италиански екземпляри поправки имат по-малко от половината, останалите добри католици очевидно са се придържали към здравословната идея да правят каквото сами сметнат за редно, а не каквото църквата им препоръча.
Tangerine Dream, Стратосфера
Николай Коперник е роден през 1473 година в Торун, тогава свободен град под скиптъра на полския крал. Малко по-рано там е подписан мирният договор, с който приключва 30-годишната война, Тевтонският орден губи западните си провинции, те се обособяват в Кралство Прусия и постепенно стават част от Полша. Орденът остава в Източна Прусия – земи в днешна Полша, Литва, Латвия и руския анклав Калининград, средновековния Кьонигсберг. През 1525 година пък рицарите-монаси се отказват от религиозния статут и държавата им се превръща в Херцогство Прусия.
Последният Велик майстор на Ордена – Алберт Бранденбург-Ансбах, става и първият херцог, който полага клетва към полския крал Сигизмунд I. Но ще спра дотук, твърде гъста е кашата от интереси, събития, хора и политики в този район през XV-XVI век - и точно толкова неясно е дали Николай Коперник е поляк или немец. Спорът между немски и полски историци се изостря много през XIX век, но днес се смята за излишен – тогава в Европа не съществува усещане за национална принадлежност, каквото ние си представяме. Но ето фактите. Бащата на Коперник е поляк, богат търговец на мед от Краков. Не пчелен мед, а метал, който и тогава е стратегическа суровина. Столетия по-рано предците-занаятчии се преселват в полската столица от селцето Коперник и стават богати търговци. Точно търговски дела водят стария Коперник в Торун, където се жени за Барбара Ватценроде, немска девойка от богата и влиятелна фамилия. Малкият Николай получава добро образование, знае немски, полски и латински, на който говори и пише цял живот. Научава италиански, докато учи в Болоня, Рим, Падуа и Ферара, а като истински ренесансов човек, научава и старогръцки, за да чете в оригинал древните.
Да, докато е в Болоня, Коперник се записва в братството на немскоговорящите студенти, но се смята, че го прави, защото е беден, а от братството получава подкрепа. В същото време обаче цял живот той работи в интерес на полския крал, а самите немци очевидно не го приемат изцяло за свой. Най-ярък е примерът с Мартин Лутер. Разбрал за новото учение, на вечеря с приятели Лутер подхвърля реплика за „оня глупак, който се опитва да обърне света с главата надолу” и недвусмислено нарича Коперник „сармат” - пренебрежително определение на немците за варварския произход на поляците.
Tangerine Dream , Ангелът на източния прозорец
Първият университет, в който учи Николай Коперник, е в Краков. Тогава той вече отдавна е загубил баща си и се намира под крилото на вуйчо си, Лукас Ватценроде, епископ на Вармия. Ягелонският университет е гнездо на либерални идеи. Там четири години Коперник учи философия, математика, астрология и рисуване. Но задухват консервативни ветрове и младежът, въпреки че е последователен католик, се маха. През 1495-та вуйчото иска да го уреди за „каноник”, тоест, участник в съвета, с помощта на който се управлява епископията. Не успява и младежът заминава за Болоня да учи. Малко по-късно обаче се овакантява ново място и този път Коперник, макар задочно, заема официално длъжността, заедно с добра заплата.
В Болоня, а после и в другите си университети, Коперник уж учи канонично право, но повече се отдава на старогръцки, астрономия, математика, геометрия, прави и собствени астрономически наблюдения. После около две години учи медицина в Падуа и чак накрая, вече 30-годишен, се дипломира като доктор по църковно право във Ферара. Смята се, че дългото му учене е свързано не само с голяма любознателност, но и с простия факт, че животът в Италия му харесва – харесва му свободният ренесансов дух, климатът, храната, виното, а може би и жените. Не е ясно как в действителност стои този въпрос при него. Коперник никога не се жени, макар че си е светско лице или поне няма данни да е ръкоположен.
В същото време на късна възраст изпада в конфликт с църковното началство, заради съмнения за връзка със старата му икономка. Смята се, че обвинението е фалшиво, предизвикано от политически и кариеристични интереси. Така или иначе обаче, важна е другата доживотна връзка на Николай Коперник - тази с науката за небесата и новата хелиоцентрична система, която го превръща в първия истински учен на модерната епоха и му носи славата на човек, накарал Слънцето да спре, а Земята да се завърти.
Tangerine Dream, Нощтта преди Великден
Николай Коперник посреща новия XVI век в Рим. Не е ясно какво прави там, но май тогава в главата му започва да зрее картината на света, описан в знаменитата книга за въртенето на небесните сфери. През 1503 той се връща в родните земи и остава там до края на живота си. Между задълженията на администратор, финансов съветник, лекар и дипломат, Коперник се взира в небето с примитивни инструменти, прави изчисления и постоянно допълва ръкописа.
Идейната основа на хелиоцентризма е готова още през 1514 и Коперник разпространява сред приятели малък ръкопис със своите прочути седем принципа: 1. Няма общ център между орбитите и небесните сфери. 2. Центърът на Земята не е център на Вселената, само център на лунната орбита и тежест. 3. Всички планети се движат по орбити, чиито център е Слънцето и следователно Слънцето е център на Вселената. 4. Разстоянието между Земята и Слънцето е твърде малко в сравнение с това между Земята и небесните сфери. 5. Движението на Слънцето около Земята е въображаемо и е предизвикано от ефекта на земното завъртане за 24 часа около оста си. 6. Онова, което изглежда като ефекти от движението на Слънцето, възниква не от него, а от движението на Земята…..И земята има, при това, повече от едно движение. 7. Това движение на Земята и другите планети обяснява тяхното разположение и конкретните характеристики на всяко планетарно движение.
Да, коперниковата хелиоцентрична система първо не е съвсем оригинална идея, а е родена 20-ина века назад от Аристарх от Самос. Първо времето смачква тази идея – смята се, че Земята е най-тежкият от четирите елемента, от които е съставен светът, върху нея има вода, над тях - въздух, а чак далеч в небесата са огнените планети. Тежкото пада на дъното, нали така. Църковните авторитети замъгляват работата още повече с логичното обяснение, че Земята е център на света, защото Адът е в центъра на Земята, а се знае, че Небесата са максимално далеч от Ада. И така нататък. Въпреки грешките на Коперник в конструкцията и доказването на хелиоцентричната система обаче, като истинско торнадо тя руши старите идеи и отваря възможност за нови. В книгата си Коперник е на стъпка от откритията на Нютон за гравитацията. Много близо е до откритието на Кеплер за елипсовидните, а не кръгови орбити на планетарното движение. Почти се докосва до принципите на инерционното движение на Галилей. Изобщо - мисълта му оставя богат материал, от който след това избухва големият взрив, наречен съвременна наука. Самият Коперник умира на 70 от банален инсулт.
Казват, че точно в последния му земен ден приятели успяват да донесат от Нюрнберг, където се печата, екземпляр от знаменитата му книга, той я вижда и си отива спокоен. Това е пълна измислица, но пък е история, която върши работа, за да успокоим душите си, развълнувани от факта, че сляпата воля на Вселената не прощава дори на гения.
Tangerine Dream, Нощтта преди Великден
Именитата пианистка Венета Нейнска поставя началото на европейското си турне „Пътища и посоки“ в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив. Най-добрият концертен роял „Стейнуей“ в България ще звучи с изпълнението на произведенията на Шопен, Рахманинов, Крайслер, Мануел да Файя, Кристоф Вилибалд Глук, Франц Шуберт. „Подобно на начина,..
За кенсъл културата ще си говорим тази събота. Защо се появи и какво ни обещава? А може би отговорът е в казаното от Алан от Лил, проповедник от 12 век: "Миналото има восъчен нос, който може да бъде извиван във всички посоки." Гости на "Срещите" са проф. Цочо Бояджиев, Мирослава Кацарова и доц. Илия Кожухаров.
В НБ „Иван Вазов“ в Пловдив ще бъде представена книгата „Ататюрк. История на идеи“ от М. Шюкрю Ханиоглу. Тя не е поредната биография на големия турски държавник, а разказва за идеите на Ататюрк, еволюцията им и реализацията им в турското общество. Авторът М. Шукрю Ханиоглу е професор по история на късната Османска империя в департамента по..
Дружеството на пловдивските художници организира търг с творби от архива си. Аукционът се ще състои в Изложбената зала на Дружеството на ул. „Авксентий Велешки“ 20. Организаторите канят любителите на изобразителното изкуство и пловдивските таланти, представители на бизнеса и колекционери да участват в тазгодишното издание на търга, на..
Бачковската света обител посрещна деца от последните групи на детските градини в селата Белащица и Марково. Поводът за посещението бе Деня на християнското семейство и на православната християнска младеж, който се чества днес. Малчуганите бяха посрещнати в манастирската църква „Успение Богородично“ от отец Евтимий. Той се обърна към децата с „добре..