Новата Наредба на МОН предвижда облекчаване на административната работа на учителите, но тя е по-скоро палеативна, а не е нещо сериозно. Проблемът идва оттам, че отново закъсняваме с времето на въвеждане на наредбата и на практика тя ще стане факт отново след края на учебната година. Това създава трудности в планирането на дейността на самата институция и за поредна година ще бъдем поставени в състояние на „шах“ на 15 септември, организирайки и планирайки адекватната подкрепа на учениците. Това заяви директорката на СУ „Христо Г. Данов“ Гергана Аврамова.
За съжаление, изглежда отнов, че диалогът между различните страни в образователния процс няма да бъде равнопоставен. Направени са много сериозни отстъпки по отношение на задълженията на родителите. Границата между права и задължения по принцип е много тънка, но в случая институциите отново се ангажират с мотивацията на децата да присъстват и участват в образователния процес, за сметка на много сериозно отстъпление от задълженията на родителите да се ангажират с осигуряване на тяхното присъствие и осигуряване на тяхното бъдеще и реализация. Ние ще трябва да ги мотивираме, но срещу какво - какви ще са санкциите за родителите, къде са разписани техните задължения, кой ще ги проследява като изпълнение?! Отново на нас, на службите за социално подпомагане, на полицията са възложени всички ангажименти по прибирането и задържането на децата и тяхната реинтеграция. Родителите са на практика неангажирани и поставени в привилегировано положение в много отношения. Считам, че няма да има ефект от предвиденото.
Контролът е сериозно записан, но има дефицити в яснотата на финансирането и ресурсното осигуряване на подкрепа за децата. В предходния вариант на Наредбата, която действаш,е през изтеклата учебна година и който вероятно ще бъде отменен в началото на тази, всичко бе централизирано в училище. В новия вариант има известна децентрализация, като част от задълженията се прехвърлят на Агенцията за закрила на детето и на Агенцията за социално подпомагане. Смятам обаче, от разговорите, които сме провели с тях, че нямат ресурс да отговорят на изискванията на тази Наредба.
Факт е, че допълнителната подкрепа на децата, насочена 100% към учениците и подпомагане на пълноценното им участие в образователния процес, е разписано, че е част от работното време на учителите, което няма да бъде посрещнато адекватно от колегията. Ангажиментите стават доста размити. Време е, да ни дадат методически указания за това, как да прилагаме изискванията.
Чуйте повече от звуковия файл:
Конституционният съд трябва да разреши публикуването на обобщените данни от повторното преброяване на бюлетините в някои секции след последните парламентарни избори, защото това са данни за 17% от секциите в България. Само така ще можем да видим какъв процент е отклонението при броенето и да разберем дали изборите са честни с малки..
"След днешното обсъждане явно стана ясно, че ще трябва отново да върнем инициативата към Народното събрание, защото Комисията за защита на потребителите направи опит за връщане на диалога, но за съжаление от другата страна нямаше представители". Така Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители" описа днешната дискусия в Националния пресклуб..
Предварително попълнените декларации за облагане на доходите на физически лица вече са достъпни в портала за електронни услуги на Националната агенция по приходите (НАП). Потребителите, които имат персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП), могат да се възползват от автоматично въведената информация за получени..
Взаимно замеряне с обвинения от страна на политическия елит у нас след изявлението на председателя на Конституционния съд (КС) Павлина Панова прогнозира в програма "Точно днес" политологът доц. Борис Попиванов. Той смята, че би трябвало в рамките на закона и правото тази ситуация да има лесен изход, да се изяснят какви правомощия имат четирите..
В програма "Точно днес" разговаряме с д-р Светла Петрова , експерт във Фондация за образователна трансформация. Темата е ранното профилиране в българското училище, новите учебни програми, и защо се налага отново да дискутираме дали религията ще влезе в задължителното обучение. Д-р Петрова каза, че концепцията, която разпространи МОН е всеобхватна и..