Разговор в програма "Точно днес" на Радио Пловдив с икономиста Румен Гълъбинов. Говорим и за това доколко важно е за България - Франция да ни подкрепи за влизане в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие със седалище в Париж.
Румен Гълъбинов: Много важно за България е да получим подкрепа от Франция за членството ни в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това е една организация, която е със седалище в Париж и е с дългогодишна, десетилетна история и в нея са събрани всички силни световни икономики, не само на държавите от Европейския съюз, но Съединените щати, Япония, Канада, Австралия и т. н.
Другото, за което вие като прочетохте заглавията от френските вестници ми прави впечатление е за т. н. теми, свързани със социалния дъмпинг, касаят международните командировки примерно на шофьори, строителни работници, хора, които работят в туризма от източноевропейски страни в западноевропейски страни и по какъв начин това влияе на пазара на труда.
Българите в различните сезони варират между 30 и 50 хиляди човека се оценява потенциала на този пазар за България.
Но като добави хора от Румъния, като добави хора от други държави като Полша, Чехия, Словакия, Унгария тогава оценките на този пазар са, че над 300 хиляди човека ги касаят командировъчните условия, т. е. това са хора, които се наемат в източноевропейските държави от фирми. След това се командироват на работа в западноевропейски държави, където тези специалисти, тези професионалисти съответно работят за по-ниски възнаграждения, тъй като са се съгласили при подписването на договора.
Примерно както е при международните шофьори, съгласили са се на 2 000 или на 2 500 евро, но ако във Франция трябва да се наеме френски шофьор за международни преводи той може би няма да се съгласи дори и на 6 000 евро, ще иска повече. И тук идват страховете, притесненията и недоволството примерно на френските синдикати, които съответно се оплакват, че изпитват конкуренция.
Всъщност, това е идеята на ЕС и на общия европейски пазар, включително и общия европейски трудов пазар – да е отворен, да има конкуренция, да има свободно движение на работна сила, капитали, стоки и услуги.
Така че въпросът е доста деликатен, спорът се води от дълго време за тези командировки и в крайна сметка държавите от Централна и Източна Европа, включително България.
Ние трябва много внимателно да прецизираме каква да бъде нашата позиция в едни такива разговори и ние да имаме позиция, с която да защитим националния интерес на нашите работници и служители на общия европейски трудов пазар.
Преди десетина година преките чуждестранни инвестиции у нас достигаха до 30 % от брутния вътрешен продукт. Сега обаче за съжаление последните 3 – 4 години ние имаме слаби резултати в привличането на инвестиции.
Макрон предлага подкрепа на България за ERM2 и Шенген в замяна на подкрепа за френските профсъюзи. Смятам, че зад понятията социален дъмпинг и социална справедливост се крият страховете и недоволството на френските синдикати, които изпитват силна конкуренция на трудовия пазар. Социален дъмпинг няма ако хората си работят законно независимо къде се намират в ЕС.Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..