Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

46% от децата смятат, че най-важните предмети са безинтересни

Образованието и фокусът на едно проучване, направено сред българските шестокласници. Половината от тях намират основните предмети за напълно безинтересни. 

Повече от програмния директор на Центъра за приобщаващо образование - Димитър Лазаров, който ни въвежда в последното им изследване.

Основни акценти от изследването: 

  • 46% от децата смятат, че най-важните предмети (като математика, история, география, английски) са напълно безинтересни;
  • Любимите предмети са физическо възпитание (76%), рисуване (57%) и музика (56%);
  • 95% смятат, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват учителите си;
  • Не агресията е най-големият проблем на децата (едва 18%), а страхът от провал в ученето (56%).
  • 23% от шестокласниците живеят в крайна бедност, а 18% имат трудности с българския език

С нова детайлна инфографика Център за приобщаващо образование (Центъра) представи данните от национално представително проучване на шестокласниците в България преди началото на новата учебна година. Инфографиката, озаглавена „Какво е да си шестокласник в България“, показва както някои положителни тендеции, така и някои доста обезпокоителни.

Най-добрата новина е, че 95% от шестокласниците у нас смятат, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват учителите си. Но фактът, че въпреки това почти половината (45%) споделят, че са готови да избягат от час при първа възможност ясно показва, че училището не е адекватно спрямо изискванията на съвременните деца.

Особено ясно това се вижда при въпросите за харесвани и нехаресвани предмети. Любимите на децата предмети са физическо възпитание и спорт (76%), рисуване (57%) и музика (56%) – и това не е изненадващо, тъй като там има учене чрез правене и децата са активни участници в процеса.

А най-важните предмети за тяхното развитие са най-нехаресвани от децата – историята (43%), математиката (40%), географията (35%) и английският (31%). Почти половината шестокласници (46%) ги обявяват за безинтересни – което означава, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават, се проваля да вдъхнови децата към учене.

Националното представително проучване се организира в рамките на програма „С поглед в бъдещето – училището има смисъл“.
С нея Център за приобщаващо образование си поставя за цел да насърчи училището и местната общност заедно да помагат на децата, за да осъзнаят връзката между собствената си реализация и ходенето на училище. 

Програмата се осъществява сред всички ученици от 6-ти клас в две поредни учебни години, в две партньорски училища в Брезово и Тетевен и служи за основа на разработване на модел, който свърза училищата с местните предприемачи и професионалисти.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Кольо Парамов

Страната трябва да излезе от сегашния "режим на пауза"

Въможен ли е бюджет за 2025 година с дефицит до 3% от брутния вътрешен продукт (БВП), без увеличаване на данъци, без въвеждане на нови и без намаляване на разходите, свързани с важни инвестиционни, структуроопределящи проекти, каквато заявка даде Министерство на финансите.  Според икономиста Кольо Парамов страната в момента се намира в "режим на..

публикувано на 07.02.25 в 10:56

Читалищата искат промяна в критериите за оценка на проекти

Над 400 читалищни дейци от цялата страна подписаха Отворено писмо и го изпратиха до Министъра на културата и членовете на Комисията по културата и медиите в 51-ото Народно събрание.  Документът изразява тяхното мнение от програма „Читалища“. В писмото си те посочват проблемите, сред които има огромен интерес – подадени са над 1400 проекта,..

публикувано на 07.02.25 в 09:18

Не е вярно, че ще има 30% ръст на туристическите цени за лятото

Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма опроверга очакването, че в летния сезон цените у нас ще са с 30% по- високи, каквото се каза вчера на среща на министъра на туризма Мирослав Боршош с туроператори. Цените за новия сезон са договорени още миналата година, той се продава отдавна на европейските пазари. Близо 20% от..

публикувано на 06.02.25 в 16:45

Историята се учи с преживяване и като приказка

Иновативен подход в часовете по история прилага преподавалят Генка Геройска. Те преподава на учениците от Основно училище "Гео Милев" в село Белозем. При изучаването на Седемте чудеса на античния свят учениците са изработили умалени модели на пирамидите в Гиза, висящите градини на Семирамида и Александрийския фар. Нейният подход е отличен в..

публикувано на 06.02.25 в 16:37

Който иска контрол на цените, нищо не разбира или е популист

Опитът да се контролират цените на стоки и услуги е еднозначен и той е, че абсолютно не работи, коментира пред Радио Пловдив финансовият експерт Любомир Дацов. Подобни практики, смята той, обслужван целите на силните правителства или някакви популистки интереси.  "Няма как да се решат структурни проблеми с мерки за контрол върху цените. Това..

публикувано на 06.02.25 в 15:59