Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Джордж Бърнард Шоу, втора част

В края на 19 век, когато Бърнард Шоу започва да пише пиеси, английският театър е затънал в мелодрами. Сър Артър Пинеро и Хенри Джоунс опитват да променят нещата, като вкарат известна доза реализъм в своите пиеси, но безуспешно – публиката си иска онова, на което е свикнала. 

Пробивът е през 1890-та, когато в Лондон се поставя „Куклен дом” на Ибсен. Следващата година се играе и „Призрак”, а Шоу, който и без това си пада по пиесите му, пише един текст, наречен „Квинтесенцията на ибсенизма”, с който подгрява публиката и теоретично. Вдъхновен от норвежеца и сам готов за публични скандали, Шоу открива нови територии и през 1893 година пише пиесата „Професията на Мисис Уорънс”. Мисис Уорънс е бивша проститутка и съдържателка на публичен дом. Дъщеря ѝ се кара с гаджето си заради експлоататорския начин, по който неговото семейство си вади парите, но чак после научава за начина, по който го прави нейната майка. 

Заради провокативната тема, пиесата не получава лиценз от цензора и се представя за първи път десетина години по-късно. Съдбата на още две от тъй наречените „неприятни” пиеси на Шоу е подобна. Но той пише и четири „приятни” в опит все пак да пробие. Пробивът започва с „Оръжията и човекът” и продължава с „Кандида”. В нея млада жена трябва да избере дали да остане при мъжа си – добър, но глупав човек, или да заживее с любовника си поет. Тя обаче отговаря саркастично на и на двамата, когато те поставят ултиматума да избира: „Май е вече уредено, а, трябва непременно да принадлежа или на единия, или на другия?” А поетът обяснява на съпруга, който гледа неразбиращо: ”Тя казва, че всъщност принадлежи на себе си”.

Моцарт, Най-доборото, 49.12

Пиесите на Бърнард Шоу се качват на сцена през 90-те и не слизат до смъртта му през 1950-та. През 1925, след появата на „Света Жана”, той получава Нобел за литература, с мотив, че „творчеството му е белязано от идеализъм и човечност, а стимулиращата му сатира прелива от странна поетична красота”. През 1938 пък „Пигмалион”, филмовата версия на най-известната пиеса на Шоу, взима „Оскар” за най-добър сценарий. 

Така или иначе, факт е, че за около 60 години творческа дейност той сътворява 63 пиеси - огромна плодовитост, дори без да броим останалите текстове – най-вече политически, плюс дневниците, които пише между 1885 и 1898, плюс огромното количество писма. И като казвам „огромно”, не се шегувам – Шоу е автор на около 250 хиляди писма, за по-ясно – четвърт милион, от които до нас стигат едва 10 на сто. Ако бях заядлив, щях да кажа, че тази гигантска кореспонденция е водена с политическа цел – да стимулира печалбите на кралската поща, една чисто социалистическа институция, както сам Шоу я нарича в „Преход към демократическия социализъм”, своя програмна за Фабианското общество статия. 

Точно с примера на кралската поща, която е държавно предприятие, но печели, като поддържа ниски цени и безупречно качество на услугите, Шоу отговаря на твърденията, че държавата е лош стопанин и само частната собственост може да развива истински бизнес. Примерът му е по-скоро манипулативен опит от една птичка да направи пролет, но, така или иначе, няма да продължавам в тази посока, защото би било само поредното политическо заяждане с човек, който вече не може да отговори. В случая обаче започнах да говоря за друго, което ме изумява – откъде е тази ненаситност за писане, каква е тази муза, която не слиза от рамото на Бърнард Шоу десетилетия наред, какъв е този свят, който той 60 години да описва и времето пак не му стига?

Моцарт, Най-доборото, 1.03.17 

Бърнард Шоу описва обаче не е един, а два свята - жените и политиката. Той е мъж, който се застъпва за еманципация, близък е с феминистки, подкрепя исканията им, често ги вкарва дори като политически лозунги в пиесите си. Жените в пиесите на Шоу са свободомислещи и силни – Кандида, Света Жана, майор Барбара. Те дават на актрисите от Викторианското общество възможност да играят алтернативни на традиционните роли, но налагат и модели на социална промяна. В същото време, с доста от тези свободомислещи актриси и активистки на феминизма Шоу има интимни връзки. Той е привлекателен мъж, ето как през 1894 го описва един лондонски вестник: „Висок, слаб, леден, с бяло лице и твърд, ясен, безплътен глас”. 

Но не си мислете, че Шоу преследва жените, напротив, те го преследват. А той се оставя да бъде съблазнен – дори употребен – но само заради доброто си сърце. Шоу е трезвеник и вегетарианец, а девствеността е друга му мания. По някакви съображения той пази своята до 29-та си година. Тогава Джени Патерсън, музикална ученичка на майка му, го кани на кафе и бързо го съблазнява. И ето свидетелството за добро сърце. „Неспособен бях да проявя бруталност и да я отхвърля” – пише той в автобиографията си. Странна птица е този Шоу, нали. Когато е на 42, той се жени за приятелката си феминистка Шарлоте Пейн-Таунсенд, с която подписва предбрачен договор за пълен отказ от секс. Бракът остава наистина неконсумиран, а двамата са щастливи заедно 45 години, въпреки че Шоу има връзки с ред други жени. Откъде идва неговата дистанцираност от секса. Първо – от майка му, която покрай нежелания му баща-пияница сякаш изгражда цяла система за сексуално отблъскване на мъжете. 

Сам Шоу пише до приятеля си Франк Харис: „Майка ми можеше да стои в скутовете на тримата мускетари плюс Д Артанян 20 години, без да открие техния пол”. Друга  причина, която Шоу сочи, е че като юноша сънува много красиви жени, вдъхновен от опери, картини и поезия – а после е разочарован от онова, което открива в реалния свят. Може и така да е. Но може и да не е така. Както винаги, трудно е да се разбере кога Бърнард Шоу казва истината и кога просто се подиграва, включително на себе си.  

Моцарт, Най-доборото, 1.06.38

Политическите възгледи и позиции на Бърнард Шоу също са огромен препъни-камък пред истинското му разбиране. Как иначе умен тип като него, пита се човек, е способен да говори откровени глупости например за необходимостта от най-широко избирателно право, а в същото време да е автор на афоризма, че „демокрацията трансформира избора на некомпетентното мнозинство в управление на малцинство от корумпирани типове”. Да, перфектно е, трябва само да се уточни, че иде реч всъщност за недоразвита или изкривена демокрация - виждаме го в днешна България. 

Но пък един от факторите, които навсякъде по света изкривяват развитието на демокрацията, е точно всеобщото избирателно право, което дава приоритет на „некомпетентното мнозинство”. И убива реалната политика за сметка на популистката мъгла. Но подобни въпроси изглеждат леко абстрактни и не са най-голямата беда. В разгара на Първата световна война Шоу излиза със статия, в която излага пацифистки възгледи и предлага британците да не се бият с германците – сякаш това вече е възможно. Въпреки страстното му и силно, както винаги, слово, този път той не успява да убеди никого – здравомислещите британци изкупуват 75 хиляди копия буквално за дни, но все пак решават, че Шоу се е побъркал и авторитетът му рязко спада. 

Още по-лошо става обаче след войната. Бърнард Шоу, явно вече недостатъчно удовлетворен от еволюционния подход, който обаче все не носи и не носи социализъм в Англия, започва да се захласва по социалистическите диктаторски режими. На първо време той с повече симпатия, отколкото ирония, говори за Мусолини и вижда в неговите реформи онова, което чака. После се захласва и по Съветския съюз на Сталин. През 1931 година 77-годишният вече световно известен драматург отива на рекламно посещение в СССР, организирано от режима с цел да печели симпатии на Запад, като използва тъй наречените още от Ленин „полезни идиоти”. Шоу има дори лична среща със Сталин и изпълнява мисията си – възхвалява съветския комунизъм и неговия вожд, нищо, че по същото време те провеждат голодомор в Украйна, избиват дисиденти, изграждат лагери за невинни. 

Някъде след завръщането му, в медиите се появява писмо от името на група руски писатели, които молят колегите си на Запад да ги подкрепят поне морално в страданията им от комунизма. По този повод Бърнард Шоу ги нарича група лигльовци, които критикуват по навик, а не виждат светлите хоризонти, към които ги водят социализмът и съветските ръководители, хора, далеч по-умни и добродетелни от всички западни политици. Разбира се, когато една подобна планина от простотия тръгне да се издига, тя непременно стига и до своя връх. Върхът в случая са милите думи, които Бърнард Шоу казва за Хитлер, като го нарича „изключително интелигентен и способен мъж”. Той възхвалява национал-социалистите за много неща, включително заради това, че не се страхуват да се справят с непълноценните хора, които само изсмукват соковете на обществото с присъствието си. С други думи – в годините между двете световни войни Бърнард Шоу прескача всякакви граници на политическия и човешки разум, като се отдава на иначе все така майсторски словесни еквилибристики, свързани с непомерното му его и крайната му мизантропия. 

Той вече е възрастен човек и на практика никой не обръща особено внимание на политическите му заблуди, но хората продължават да го ценят заради драматичното му творчество. През 1950 Джордж Бърнард Шоу умира. Той е красив мъж на 94, все така словоохотлив и фактически здрав. Умира от бъбречна недостатъчност, тя пък предизвикана от нелеп инцидент – пада от стълбата, когато се качва да подреже едно плодно дърво в градината. Иронията никога не свършва.

Моцарт, Най-доборото, 1.51.36



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Покажи ми Луната" и "Ексорсизмът" в кино "Орфей"

Две прожекции включва днешната програма от фестивала "Филмови нощи във Филипополис". В Лятно кино "Орфей" от 21.10 ч. ще бъде показана лентата "Покажи ми Луната" . Тя представя вълнуващо пътешествие на фона на историческото кацане на НАСА на Луната с мисията на „Аполо 11“. С участието на колоритното дуо Скарлет Йохансон и Чанинг Тейтъм..

публикувано на 13.07.24 в 09:24

"Централна емисия" - новата стихосбирка на Йорданка Белева

„Централна емисия“ се казва новата стихосбирка на Йорданка Белева , с която авторката отново се завръща към поезията.  Изданието е с печата на „Жанет 45“, а художественото оформление е на Иво Рафаилов. Според поета Йордан Велчев това е една книга, в която смъртта и отсъствията не отнемат, а добавят в живота ни.

публикувано на 12.07.24 в 08:31

Премиера на "Ромео и Жулиета" на Античния театър

Премиера на балета „ Ромео и Жулиета “ от Прокофиев представят Балетът и Оркестърът на Опера Пловдив  в програмата на OPERA OPEN на Античния театър в Пловдив. Постановката е на изтъкнатия световен хореограф  Валентина Турку – ръководител на Балета на театър Марибор, Словения. Тя е автор на хореографията на над 130 балета, оперни и..

публикувано на 12.07.24 в 07:27

Фрагмент от античен надпис откриха археолозите в Пловдив

При провеждане на археологическо наблюдение на строителни дейности в рамките на града, археолозите на РАМ - Пловдив откриха фрагмент от античен надпис.   Макар надписът да е само частично запазен, той допълва с нова и интересна информация историята на Пловдив.  Обектът е на ул. "Митрополит Панарет" 17, в близост до Понеделник пазара, където..

публикувано на 11.07.24 в 13:31

Карлово показва шедьоври Никола Танев

Художествената галерия в Карлово показва 16 шедьовъра на Никола Танев по повод рождения ден на Левски и празника на града 18 юли. Сред картините, съхранявани във фонда на галерията, има рисунки – смесена техника и платна с маслени бои, изобразяващи карловски улици и пейзажи от 20-те и 30-те години на ХХ век. Експозицията „С четка и..

публикувано на 11.07.24 в 10:24