Догодина застраховката "Гражданска отговорност " да има с различна цена в зависимост от досието на шофьорите, предлагат от КФН. Какво мислят за предлаганата промяна от Българската асоциация на застрахователните брокери, споделя председателят й Ивета Кунова.
Ивета Кунова: Предложението е разумно, още повече, че има статистика, която е плашеща – всъщност, над един милион нарушения с превишена скорост, с отнемане на предимство, с употреба на алкохол, които нормално да водят до пътно-транспортни произшествия.
Радио Пловдив: Логиката е добра. Въпросът е как обаче тя би могла да бъде приложена? Вие сте по средата между крайния платец на застраховката „Гражданска отговорност” - шофьорите и застрахователните дружества- какви смятате че ще бъдат реакциите и на двете страни?
Ивета Кунова: Важно е да кажем, че базовата цена остава същата – нямаме увеличение или намаление, имаме една основа, върху която в момента е тарифата „Гражданска отговорност”, когато бъде въведена бонус-малус системата от информационните масиви на КАТ и информационните масиви на застрахователите ще се прави една обща оценка чрез математически изчисления и съответно водачът ако е имал нарушения през последните няколко години цената му съответно ще бъде увеличена или намалена. Когато клиентите идват при нас ние разговаряме с тях на тази тема и общо взето тяхното мнение, че всички очакват с нетърпение въвеждането на бонус-малус системата, говоря като шофьори и като участници на пътя, защото всеки смята, че това е правилното решение. Не може част от хората да спазват Правилника за движение по пътищата, да нямат никакви нарушения и съответно е правилно да получат някаква отстъпка или т. н. бонус при „Гражданската отговорност”.
Радио Пловдив: Сега обаче хипотеза – шофьор сключва „Гражданска отговорност”, но автомобилът, който ползва семейството е един, в този смисъл той се управлява и от други. Как персонално ще бъде понесена такава отговорност и въобще ще може ли да се постигне обективност?
Ивета Кунова: На това се надяваме всички – и от целия застрахователен бранш, Гаранционния фонд, включително Министерството на вътрешните работи и КАТ. В момента е наета една компания, която е един от най-големите водещи експерти в света на тази тема, която всъщност да предложи начина, по който това да бъде сметнато като също в полицата се пише и обичайният водач, който управлява автомобила. Когато вие отидете в някой офис за застраховки, давате си регистрационния номер на автомобила и на този автомобил излизат всички нарушения, които са извършени с трите имена на вода и ЕГН и излизат всички нарушения на този водач.
Радио Пловдив: Но ако този автомобил се ползва от повече хора няма ли да се стигне до прехвърляне на автомобила, защото обичайния водач, както вие казвате, е с много нарушения, партньор или пък друг член на семейството е с чисто досие пред КАТ, той сключва „Гражданската отговорност?
Ивета Кунева: Изчакваме компанията, която прави в момента методиката да каже как това нещо ще бъде избегнато.
Радио Пловдив: Би могло, така ли?
Ивета Кунова: Надяваме се всички да бъде избегнато, защото идеята на бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена системата, всички се надяваме нарушенията на пътя да намалеят.
Радио Пловдив: Да, това е идеята. Въпросът е как тя ще се случи. Споменахте, че ще трябват много промени в нормативните актове. Има ли време да вземат всички тези решения, има ли единомислие на пазара?
Ивета Кунова: Има такава възможност, включително и законово. Сега, до край на месеца влиза в действие наредбата, която е точно за обединение на масивите от информация на КАТ, застрахователите към Гаранционния фонд, което е първата стъпка към въвеждането на бонус-малус системата и всички се надяваме, че в началото на 2018 г. ние вече ще имаме една работеща бонус-малус система, по която да може да се определя абсолютно вярно цената на „Гражданската отговорност”, където ще се вземат предвид всички регистрирани нарушения, влезлите в сила наказателни постановления. Това със сигурност ще санкционира шофирането с превишена скорост, което е едно от най-честите и води до най-чести инциденти на пътя.
Радио Пловдив: Ако ще следва, увеличение на цената на „Гражданска отговорност” за недисциплинирани шофьори, ще бъде ли разграничено финансовото наказание към тях в съответствие и с нарушенията, които имат регистрирани?
Ивета Кунова: В методиката всяко едно нарушение има съответната тежест и за тези, които са честите нарушители се очаква цената на „Гражданската отговорност” да скочи доста.
Радио Пловдив: Колко?
Ивета Кунова: Мога да ви дам един пример. Ако в момента базовата цена на „Гражданската отговорност” е 200 лева при едни такива нарушения тя може да скочи до 400 – 600 лв, което е към 200 – 250 % увеличение, докато ако имаме един изряден шофьор без никакви нарушения цената на „Гражданската отговорност” може да бъде около 100 лв.
"Българската държавност започва да прилича на тази медицинска диагноза, в която един по един започват да отказват различни органови системи". Такова сравнение направи социологът от "Алфа Рисърч" Боряна Димитрова след поредния неуспешен опит в парламента да бъде избран председател. Тя припомни, че в предишни разговори са дискутирани..
Взетите днес проби са само и единствено от засегнатите стопанства с констатирано заболяване чума по дребните преживни животни. Колегите от областната дирекция в Пазарджик са взели 315 проби от 105 животни във Велинград , съобщи в интервю за Радио Пловдив д-р Даниел Денев от отдел "Здравеопазване на животните" към Българската агенция по безопасност..
Организации на пациенти от България, Гърция, Испания,Франция, Италия, изпратиха становище до Европейската агенция за лекарствата (EMA) относно дискриминационния подход спрямо ограничения достъп на лечение на възрастните хора с географска атрофия и отказа на Агенцията одобрената терапия за това заболяване от американския лекарствен регулатор да се..
След като вчера ветеринари бяха възпрепятствани да вземат повторни проби от ферми във Велинград, където бе открита чума по овцете и се стигна до напрежение, днес те все пак успяха да вземат още 340 проби. Симеон Караколев, председател на Асоциацията на овцевъдите и козевъдите, коментира в предаването "Ден след ден", че през годините се е наложил..
Студент по теология от Карлово е тазгодишният носител на поименната стипендия „Братя Евлогий и Христо Георгиеви“, която ежегодно се присъжда от Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Четвъртокурсникът от Богословския факултет Младен Иванов получи наградата си навръх патронния празник на университета лично от ректора проф. Георги Вълчев...