Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

КЗП пусна за потребителите формуляр за отказ от онлайн покупка

Комисията за защита на потребителите съобщи,  че от нейната интернет страницата може да бъде изтеглен формуляр за отказ от онлайн покупка. 
Той ще ги улесни, както при заявяването на желанието им да върнат несполучливи покупки, така и като доказателство, че са го направили, ако на по-късен етап възникне спор с търговеца по този въпрос. 
„Възможно е да настъпи объркване у хората кога и при какви условия имат право да върнат стока без дефект”, каза пред БНР председателят на Комисията Димитър Маргаритов.  Според него това може да се дължи на необходимостта от още информационни кампании на Комисията по тази тема – от една страна, и от друга – на засилващото се очакване у потребителите, подкрепено от обстоятелството, че все повече търговци в конвенционалната търговия възприемат подобни добри практики. 
„Когато говорим за конвенционалната търговия, по-скоро трябва да има такава уговорка, при онлайн търговията тя е направена в закона. В търговската мрежа това е условие, което би трябвало да бъде възприето от самия търговец. И за да бъде наистина това една добра практика, той би трябвало да го оповести по достатъчно ясен и разбираем за потребителя начин – писмено, на видно място, че в определен срок дадени стоки или всички в обекта, могат да бъдат върнати и потребителят да получи или обратно заплатената от него сума за тях, или например ваучер на тази стойност с валидност за определен период от време”, разясни Маргаритов. Той допълни, че щом един търговец е оповестил на клиентите, че ще могат да се възползват от такава добра практика, след това не би могъл да се откаже, защото именно този анонс е допринесъл съществено за решението на потребителя да си купи точно тази стока, знаейки, че той или негов близък може впоследствие да я върне, ако не му хареса.   
Правото на отказ би следвало да се касае за случаите, в които не харесвате дадено нещо, но не защото сте го установили в хода на продължителна употреба или защото зад това се крие опит за превратно упражняване на права – поносили сте го, омръзнало ви е и сега искате да си вземете парите обратно, за да си купите нещо ново." - каза  Маргаритов.  
Този принцип е възприет, защото особено когато се пазарува в интернет, независимо от онагледяването, е възможно, когато стоката пристигне при потребителя, той да установи, че или цвят, или нещо по отношение на скрояването, ако говорим за дреха, не отговаря на тези очаквания и той не е имало как да го установи предварително, тъй като не е могъл дори да пробва тази стока”, добави председателят на КЗП. 
Освен това, при всички случаи трябва да има някакъв документ, който да удостовери, че стоката е била закупена от дадения търговец, каква е, кога е придобита – касова бележка, гаранционна карта. 
Доста трудно е в опитите да бъде регулирана споделената икономика механично да бъдат приложени разпоредбите, които важат за конвенционалната онлайн търговия и това, което е относимо към подобен тип общуване, коментира Маргаритов. „Обикновено предлагането на този принцип на услуги и стоки в най-разнообразна гама, се развива през т.нар. онлайн платформи. Те се администрират от определени лица, които са известни. Тези платформи от своя страна предявяват изисквания към физическите и юридическите лица, които искат да продават през тях – да се идентифицират, за могат да бъдат открити със съответните контакти и координати”, каза още той. 
Съветът към потребителите е да проучват дали действително съществува това лице и може ли да се влезе в директна комуникация с него. Винаги при съмнение, че насреща няма действителна оферта или че тя не може да бъде достатъчно добре обяснена от този, който я предлага, да се въздържат. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Бетонният мост е отворен за движение, от утре по него тръгва и градският транспорт

Първите автомобили тръгнаха по реконструирания Бетонен мост. Той беше затворен на 15 юни заради ремонта на жп линиите. Прекъсването на транспортната връзка на район Южен с Центъра на града сериозно затрудни трафика.  Въпреки откритите под него археологически разкопки, възстановяването на съоръжението завърши в очаквания срок. По време на..

обновено на 19.12.24 в 18:49

Цената на такса смет в Пловдив скочи с 44% за граждани и с 45% за бизнеса

С 29 гласа за, 20 против Пловдивските общински съветници гласуваха увеличението на такса смет за фирми и граждани. Бе прието предложението за увеличаване на такса битови отпадъци за 2025 година с 44% за гражданите и с 45% за бизнеса.  За гласуваха групите на ГЕРБ, Съединени за Пловдив, Браво Пловдив и ИТН. От Съединени за Пловдив само бившият кмет..

обновено на 19.12.24 в 18:49

60 лв. за паркомясто в Пловдив догодина, вместо сегашните 20 лв.

60 лева става таксата за домуване на автомобил в рамките на град Пловдив. Таксата досега беше 20 лева. Предложението беше прието от Общинския съвет като „за“ гласуваха 32-ма съветници, „против“ – 8 и „въздържали се“ също 8.  Тройното увеличение на този налог предизвика сериозни дебати сред общинските съветници.  То е включено в проекта  за..

обновено на 19.12.24 в 18:49

От 2025 г. в Пазарджик ще се возят на 6 нови електробуса

Пазарджик ще има шест нови електробуса през 2025 г. Днес кметът Петър Куленски подписа договор за доставката им, както и за шест зарядни станции за бавно зареждане и една станция за бързо зареждане. Проектът се финансира със средства от Европейския съюз по Плана за възстановяване и устойчивост, а фирмата – доставчик е от Чехия, като до момента с нея..

публикувано на 19.12.24 в 16:13

Мамят възрастни хора от Смолян с обещания за подаръци

Полицията в Смолян предупреди за зачестили опити за измами на възрастни хора от търговци на организирани събития, съобщи на брифинг директорът на Областна дирекция на МВР – Смолян, старши комисар Цветан Цанков. По данни на полицията гражданите се канят по телефона за събитие, на което им се обещават различни подаръци. На място на срещата им се предлага..

публикувано на 19.12.24 в 14:32