Опера Пловдив представя премиера на „Катерина Измайлова” от Дмитрий Шостакович. Постановката е дело на Вера Немирова - един от най-успенишните български оперни режисьори в Европа, а диригент е Диан Чобанов.
Художник на постановката е Димана Латева, пластиката е дело на Силвия Томов, диригент на хора е Драгомир Йосифов, а концертмайстор е Виеслав Новак.
Само за две години след премиерата си през 1934 година операта има огромен успех не само в Ленинград (83 представления) и Москва (97), но също така в Цюрих, Любляна, Пресбург (Братислава), Копенхаген, Стокхолм, Буенос Айрес, Метрополитън опера, Ню Йорк, Кливланд.
Днес заглавието от Шостакович предизвиква широк интерес и се изпълнява редовно в десетки чуждестранни театри, между които в Лондон, Сан-Франциско, Милано, Виена, Берлин, Копенхаген, Варшава, Осло. В България „Катерина Измайлова“ се изнася за първи път от Русенската народна опера през 1965 г. в присъствието на композитора. Режисьор е бил бащата на Вера Немирова - Евгени Немиров.
Сюжетът на произведението е базиран на мрачната повест от руския писател Н. С. Лесков „Леди Макбет от Мценска околия“, както е било и първоначално заглавието на операта, преди да изпадне в немилост от Сталин за повече от 20 години. Шекспировата Лейди Макбет може да е тоталният образ на фатална жена, но когато става дума за елимиране на съперниците, именно Катерина Измайлова на Шостакович може да се похвали с „обирането на лаврите”. Отегчена от своя груб съпруг, Зиновий, Катерина е „хваната“ от свекър си Борис в леглото с бруталния Сергей. Бесен, че самият той не е успял да преспи с Катерина, Борис пребива Сергей, преди да изяде порция гъби, която Катерина е поръсила с отрова. След като Борис е вече отстранен, следващият поред, е нейният съпруг. Катерина, с помощта на Сергей, удушава Зиновий. Но когато трупът е открит, насред набързо уреденото сватбено тържество на Сергей и Катерина, и двамата са изпратени на заточение в Гулаг. По време на дългото им пътуване, Сергей решава да „се залюби“ с красивата Сонетка, което насочва мисълта на Катерина към ново убийство.
„Катерина Измайлова” е потресаваща с жестокостта и бруталността си драма, а подходът на Вера Немирова не спестява нищо от характера й. Шостакович определя операта си като трагико-сатирична, но той казва още: „В тези жестоки условия на живот и любовта е такава.” Тези думи са определящи и за постановката, която се фокусира върху насилието и унижението на човека, а композиторът превръща музиката в инструмент на онази сила, която се надсмива над абсурдите и несправедливостта на живота.
Режисьорът Вера Немирова е гост-професор в Музикалната Академия „Ханс Айслер" в Берлин и доцент във Виенския университет. Нейни постановки се играят във Виенската Щатсопера, в оперните театри в Залцбург, Бон, Хамбург, Пекин, Малмьо и др. Билетите за нейната тетралогия "Пръстенът на Нибелунга" от Вагнер в операта във Франкфурт са разпродадени години напред. Тя репетира в Пловдив с помощта на нейната майка и драматург на проекта - оперната певица Соня Немирова, която е била солистка на Опера Пловдив.
Ролите са поверени на Пламен Бейков – гост, Михаил Пулиев, Александър Баранов – гост, Димитър Зашев – гост, Mарияна Панова, Мария Цветкова – гост, Георги Султанов – гост, Светлана Иванова, Марк Фаулър, Евгений Арабаджиев, Владимир Ников, Борис Кучков, Борислав Филипов, Александър Носиков, Михаела Берова – гост, Цветанка Ангелова, Станимира Манолова, Живко Пейчев, Стефан Толумбаджиев, Райко Пантелеев; Димитър Божанов, Сероп Йозгатлян, Цветан Цветков, Август Методиев.
на снимките: Марияна Панова, сопрано и Вера Немирова, режисьор
92 момичета и момчета от пловдивските гимназии дадоха старт на четиринадесетата учебна година на Модерна академия на изкуствата „Синдикат”. И тази година заниманията са безплатни благодарение на финансирането от Община Пловдив. Програмите са осем - „Творческо писане”, „Графичен дизайн“, „Модерна музика”, „Екранни изкуства”, „Модерни методи на мислене”,..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 08.03.2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати “ ( нови книги ) Гюстав Флобер. Мадам Бовари. 350 стр., тв. к. , ок. 6А, Фама+, 2025. Лев Толстой. Ана Каренина. 894 стр., лукс. изд., тв. к. , ок. 6А, Хермес, 2025. Ф. М. Достоевски. Кротката. 88 стр., ок...
Галерия „Савов“ в Пловдив представя втора самостоятелна изложба за 2025 година. През март гостува художникът Емил Белев. Галеристите ще зарадват любителите на изобразителното изкуство с красива изложба, заредена с пролетно настроение и много любов. Ще могат да се видят феерията от цветове и емоции в картините на Емил Белев. Изложбата..
"Човекът е цял, когато се посвети на нещо надмогващо го и го усеща по-голямо от себе си"- думите са на режисьора проф. Маргарита Младенова, която е гост на "Срещите" тази събота. На преизвестната у нас и на високите световни театрални сцени режисьорка е и и мисълта: "Изкуството трябва да премести акцента от "да имаш" към "да бъдеш". Т еатърът..
На 8-ми март в галерия „Гранит“ в едноименното старозагорско село се открива изложба под надслов „От Ева до Ева”. В нея жени творци представят свои произведения живопис, графика, скулптура, както и фотография и фотографика. Авторките са специално подбрани от кураторката Антония Маринова – Crazy, чиято амбиция е изложбата да не е просто колекция..