Каква концепция за уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?
И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив.
Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.
За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.
По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.
Що се отнася до съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“, т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а - на някой друг.
Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират. Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта арх.Жана Джугаланова..
Цялото интервю е в звуковия файл:
Какво е Атлантида, загадка, реалност... Защо повече от 2000 години я търсят? Какви са били аталантите? Разказва Христо Нанев, чиято втора книга за Атлантида скоро ще е на книжния пазар. Бъдете с радио Пловдив и предаването "Срещи" в събота, след новините в 9 часа.
„Централна емисия“ се казва новата стихосбирка на Йорданка Белева , с която авторката отново се завръща към поезията. Изданието е с печата на „Жанет 45“, а художественото оформление е на Иво Рафаилов. Според поета Йордан Велчев това е една книга, в която смъртта и отсъствията не отнемат, а добавят в живота ни.
Премиера на балета „ Ромео и Жулиета “ от Прокофиев представят Балетът и Оркестърът на Опера Пловдив в програмата на OPERA OPEN на Античния театър в Пловдив. Постановката е на изтъкнатия световен хореограф Валентина Турку – ръководител на Балета на театър Марибор, Словения. Тя е автор на хореографията на над 130 балета, оперни и..
При провеждане на археологическо наблюдение на строителни дейности в рамките на града, археолозите на РАМ - Пловдив откриха фрагмент от античен надпис. Макар надписът да е само частично запазен, той допълва с нова и интересна информация историята на Пловдив. Обектът е на ул. "Митрополит Панарет" 17, в близост до Понеделник пазара, където..
Художествената галерия в Карлово показва 16 шедьовъра на Никола Танев по повод рождения ден на Левски и празника на града 18 юли. Сред картините, съхранявани във фонда на галерията, има рисунки – смесена техника и платна с маслени бои, изобразяващи карловски улици и пейзажи от 20-те и 30-те години на ХХ век. Експозицията „С четка и..