Българското национално радио започва кампания "Истинските новини". В отговор на битката срещу фалшивите, тя е глас за подкрепа на професионализма, обективната и коректна информация.
За кампанията разговаряме с журналиста Ивайло Василев, ръководител на новинарския екип на програма "Хоризонт". Ето част от казаното от него, а цялото интервю чуйте в прикачения файл.
Запазването на стандартите в професията и запазването на доверието е едновременно е и много просто, и много трудно. Просто да правим това, което така или иначе правим, но може би с още по-голямо внимание, да проверяваме това, което казваме и в никакъв случай да не се отклоняваме от истината, така звучи по-простичко. Трудното е, когато се сблъскваме с информации, които трудно се проверяват, искат време и т. н., а ние все пак сме длъжни да предлагаме на публиката бърза информация, това ни е работата.
Конкуренцията на темпото вече е сериозна с наличието на социалните мрежи, на интернет...
Да, тя е и опасна, и разбира се стимулираща. Конкуренцията винаги е от полза, когато някой те побутва отстрани ти се движиш по-бързо най-малкото. Но в това бързо движение ние трябва да се опитваме и да не недоглеждаме нещата, свързани с достоверността на новините, защото колкото и да е бърза една новина, колкото и да изпреварваме един или друг от конкуренцията ако предложим недостоверна новина доверието към нас пада. Вие казахте за социалните медии – да, през последните години те набират скорост, интересът към тях расте, те предлагат всякакви гледни точки, но включително те предлагат и от това, което сега вече наричаме фалшиви новини, т. е. информации, които са или непроверени, или са просто откровени лъжи просто пуснати ей така някой да привлече внимание към себе си или са съзнателно пусната дезинформация, нещо което, за разлика от социалните медии, Българското национално радио не може да си позволи. Ние предпочитаме да отделим малко повече време, за да проверим една информация, отколкото да я пуснем веднага с цел да не загубим темпото.
Понеже разговорът не е само за нас, той е разговор за аудиторията, прочетох едно изследване, в което се казва, че фалшивите новини се разпространяват многократно по-бързо от истинските. Как ще коментирате?
Нормално е, хората търсят нещо, което е шокиращо, интересно, което привлича вниманието и фалшивите новини разбира се залагат на това и към тях вниманието веднага е привлечено. Има обаче едно скорошно изследване на Европейския съюз за радиоразпръскване, което показва, че в европейски мащаб интересът към социалните медии вече пада.
Ако си спомним изследванията от преди 20 – 25 г. на първо място по доверието на хората, за нашите изследвания вече говоря, на първо място по доверието на хората в България, вече говоря за нашите изследвания тук, бяха армията и радиото с по 80 и няколко процента доверие, а през годините разбира се минаха различни исторически събития се случиха у нас, появиха се разбира се впоследствие и социалните мрежи и т. н. и нещата разбира се се изместиха, защото се оказа, че социалните медии, колкото и полезно нещо да са за обществото се оказа, че имат пробойни каквито са социалните новини, които започват пък да отблъскват хората от тях. Те не, че няма да ги ползват, но вече им нямат доверие като източник на информация и се връща нормално, естествено доверието към тези, които са познати от години, че са достоверният източник на информация или източник на истинските новини.
Радио Пловдив: Кампанията за истинските новини на БНР е разговор за кого е и към кого насочен?
То е разговор и със слушателите, както винаги, макар и по един нетрадиционен начин. Ние трябва да ги убедим с работата си, не толкова с разговори като този по темата. Кампанията е част от европейския повик за истински новини, за борба с фалшивите.
Но истинската кампания, която ние водим и надявам се я водим всеки ден относително добре, това е прото да представяме на публиката истинските, важните новини, достоверните новини, ние да бъдем хората източник на ценна, важна, полезна и най-вече истинска информация.
Тази седмица гост в „Добро утро, ден“ е лекоатлетката Пламена Миткова. Когато е 7-годишна, започва да тренира художествена гимнастика, но след четири години пътят й рязко завива в друга посока. Преориентира се към леката атлетика. Започва да се състезава за "Локомотив Пловдив" . Състезателка е по скок на дължина. Пламена..
Пия всякакви вина с хубаво качество, направени с майсторлък и с любов, каза председателят на енолозите в България Станимир Стоянов . Той уточни, че при дегустация опитните дегустатори могат бързо да определи качествата на виното. "Като се опита едно вино, като му се види цветът и ароматът, може да се даде адекватен коментар", посочи енологът...
През 2024 година България значително е разширила пазарите на вино в чужбина, каза министърът на земеделието и храните Георги Тахов. В Брестовица той участва в зарязването на лозята и празника Трифон Зарезан. Българско вино е изнесено не само в европейските страни, но и в САЩ и страни от Латинска Америка, които са традиционни производители. За този..
От сдружението на общините са поискали да бъдат предвидени средства за увеличение на заплатите на общинските служители. Това се е случило по време на срещата с министъра на финансите Теменужка Петкова. Увеличението, за което настояват е с между 20 и 25%, каза пред Радио Пловдив кметът на Карлово д-р Емил Кабаиванов, който е..
Започна безплатно езиково обучение по български език на над 150 бежанци, които живеят в Пловдив и са в трудоспособна възраст. За страната общата бройка, на обхванатите в проекта, ще достигне 1300 мигранти. Подобни курсове се провеждат в още 3 града в страната - София, Бургас и Харманли. Обученията по български език за бежанци в Пловдив..