Българското национално радио започва кампания "Истинските новини". В отговор на битката срещу фалшивите, тя е глас за подкрепа на професионализма, обективната и коректна информация.
За кампанията разговаряме с журналиста Ивайло Василев, ръководител на новинарския екип на програма "Хоризонт". Ето част от казаното от него, а цялото интервю чуйте в прикачения файл.
Запазването на стандартите в професията и запазването на доверието е едновременно е и много просто, и много трудно. Просто да правим това, което така или иначе правим, но може би с още по-голямо внимание, да проверяваме това, което казваме и в никакъв случай да не се отклоняваме от истината, така звучи по-простичко. Трудното е, когато се сблъскваме с информации, които трудно се проверяват, искат време и т. н., а ние все пак сме длъжни да предлагаме на публиката бърза информация, това ни е работата.
Конкуренцията на темпото вече е сериозна с наличието на социалните мрежи, на интернет...
Да, тя е и опасна, и разбира се стимулираща. Конкуренцията винаги е от полза, когато някой те побутва отстрани ти се движиш по-бързо най-малкото. Но в това бързо движение ние трябва да се опитваме и да не недоглеждаме нещата, свързани с достоверността на новините, защото колкото и да е бърза една новина, колкото и да изпреварваме един или друг от конкуренцията ако предложим недостоверна новина доверието към нас пада. Вие казахте за социалните медии – да, през последните години те набират скорост, интересът към тях расте, те предлагат всякакви гледни точки, но включително те предлагат и от това, което сега вече наричаме фалшиви новини, т. е. информации, които са или непроверени, или са просто откровени лъжи просто пуснати ей така някой да привлече внимание към себе си или са съзнателно пусната дезинформация, нещо което, за разлика от социалните медии, Българското национално радио не може да си позволи. Ние предпочитаме да отделим малко повече време, за да проверим една информация, отколкото да я пуснем веднага с цел да не загубим темпото.
Понеже разговорът не е само за нас, той е разговор за аудиторията, прочетох едно изследване, в което се казва, че фалшивите новини се разпространяват многократно по-бързо от истинските. Как ще коментирате?
Нормално е, хората търсят нещо, което е шокиращо, интересно, което привлича вниманието и фалшивите новини разбира се залагат на това и към тях вниманието веднага е привлечено. Има обаче едно скорошно изследване на Европейския съюз за радиоразпръскване, което показва, че в европейски мащаб интересът към социалните медии вече пада.
Ако си спомним изследванията от преди 20 – 25 г. на първо място по доверието на хората, за нашите изследвания вече говоря, на първо място по доверието на хората в България, вече говоря за нашите изследвания тук, бяха армията и радиото с по 80 и няколко процента доверие, а през годините разбира се минаха различни исторически събития се случиха у нас, появиха се разбира се впоследствие и социалните мрежи и т. н. и нещата разбира се се изместиха, защото се оказа, че социалните медии, колкото и полезно нещо да са за обществото се оказа, че имат пробойни каквито са социалните новини, които започват пък да отблъскват хората от тях. Те не, че няма да ги ползват, но вече им нямат доверие като източник на информация и се връща нормално, естествено доверието към тези, които са познати от години, че са достоверният източник на информация или източник на истинските новини.
Радио Пловдив: Кампанията за истинските новини на БНР е разговор за кого е и към кого насочен?
То е разговор и със слушателите, както винаги, макар и по един нетрадиционен начин. Ние трябва да ги убедим с работата си, не толкова с разговори като този по темата. Кампанията е част от европейския повик за истински новини, за борба с фалшивите.
Но истинската кампания, която ние водим и надявам се я водим всеки ден относително добре, това е прото да представяме на публиката истинските, важните новини, достоверните новини, ние да бъдем хората източник на ценна, важна, полезна и най-вече истинска информация.
Класическата иконография на Рождество Христово се оформя още през 5-6 век. Два са водещите аспекти в нея - божието въплъщение и претворяването, обновлението, което спасява целия свят, обяснява иконографът Елена Дигбоюшка. През годините тя се е сблъсквала с различни образци на изображението на Рождество Христово – едни икони са с повече..
"Коледа за мен е съчетание между духовното и земното. Съчетание между самото Рождество, което е един от основните камъни в християнството и земното, защото е имения ми ден. Преди всичко обаче Коледа за мен е миризма на горящ пън, студ навън и щастието, че сме всички заедно". Така описа своите усещания на 25 декември именика Христо Коликов,..
Кметът на Пловдив Костадин Димитров поздрави пловдивчани с настъпването на светлия християнски празник Рождество Христово. В обръщението си той пожелава на всички здраве, благоденствие и мир. "Коледните празници са време на топлина, споделени мигове и добрина. Време, в което се обръщаме към семейството и приятелите си, споделяме надежда и търсим..
Училището насърчава децата да са винаги прави, на всяка цена. Но ще им се налага да взимат решения в несигурна среда. В този епизод опитваме да дадем някои насоки за запълване на тази празнота в образованието и възпитанието на децата. В два последователни епизода гостува Весислав Илиев, който споделя опит като ментор от образователната програма за..
Тази година е като продължение на предишната, а предишната на предходната и това е лошата тенденция на инерция от Ковид кризата насам, определи доцентът по социология Алексей Пампоров. В глобален план има тенденция на преподреждане, в която за съжаление и "добрите" също показват липса на морален интегритет. Видя се, че светът не е черено - бял. За..